Στην τελική ευθεία βρίσκεται η ολοκλήρωση και των τελευταίων δοκιμών στον τερματικό σταθμό FSRU της Αλεξανδρούπολης και η εμπορική λειτουργία του έργου αποτελεί θέμα «μερικών ημερών».
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, εκτιμάται ότι μέσα στο επόμενο δεκαήμερο θα έχουν ολοκληρωθεί και οι δοκιμές που απομένουν, έτσι ώστε το αργότερο μέχρι τέλος Ιουνίου να ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του έργου.
Το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε η εμπορική λειτουργία να γίνει στις 30 Απριλίου, ωστόσο δόθηκε παράταση καθώς κατά το στάδιο των δοκιμών εντοπίστηκαν ορισμένα τεχνικά ζητήματα και αποφασίστηκε από την εταιρεία οι δοκιμές να επαναληφθούν από την αρχή.
Οι μέτοχοι του FSRU που ανήκει στην εταιρεία Gastrade είναι η κυρία Ελμίνα Κοπελούζου (20%), η Gaslog (20%), η ΔΕΠΑ Εμπορίας (20%), ο ΔΕΣΦΑ (20%) και η Bulgartransgaz (Διαχειριστής Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας) (20%).
Η σπουδαιότητα πάντως του έργου αποτυπώνεται και στο γεγονός ότι έχει κερδίσει ήδη το ενδιαφέρον από μεγάλους επενδυτές καθώς έχει ήδη δεσμευθεί σε μακροχρόνια βάση το 80% της δυναμικότητας του τερματικού σταθμού από 13 διαφορετικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην περιοχή.
Το προφίλ του έργου
Το έργο χωροθετείται στη θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης και αποτελείται από μια υπεράκτια πλωτή μονάδα υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG FSRU) και ένα σύστημα αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου υψηλής πίεσης.
Tο FSRU θα βρίσκεται μόνιμα αγκυροβολημένο σε απόσταση 17,6 χιλιομέτρων νοτιοδυτικά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και 10 χλμ. από την κοντινότερη ακτή στη Μάκρη του Έβρου.
Το πλοίο έχει μήκος περίπου 300 μέτρα, μετασκευάστηκε σε FSRU στο ναυπηγείο Keppel στη Σιγκαπούρη και στις 26 Νοεμβρίου ξεκίνησε το ταξίδι του για την Αλεξανδρούπολη. Το πρώτο FSRU της Ελλάδας έφτασε στις 17 Δεκεμβρίου και η πρόσδεση του ολοκληρώθηκε στις 23 Δεκεμβρίου.
Με χωρητικότητα δεξαμενών 153.500 κ.μ. LNG, συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας αλλά και της ευρύτερης περιοχής, από τη Ρουμανία, τη Σερβία και τη Β. Μακεδονία, μέχρι την Ουγγαρία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία.
Το FSRU που είναι ύψους 380 εκατ. ευρώ ξεκίνησε να κατασκευάζεται στις αρχές του 2022, προσθέτοντας ένα σημαντικό κρίκο στη αλυσίδα των έργων που προωθούν την απεξάρτηση της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης από το φυσικό αέριο της Ρωσίας.
Με την παράδοση του θα υπάρξουν πολλαπλά οφέλη, αφού συνδέεται και με τη πρωτοβουλία για τον Κάθετο Διάδρομο φυσικού αερίου. Η πλήρης ενεργοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου, μέσω της κατάλληλης αναβάθμισης των δικτύων μεταφοράς φυσικού αερίου της χώρας μας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Ουγγαρίας και της Σλοβακίας θα επιτρέψει τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Νότο προς Βορρά και αντίστροφα, μέσα από τα ευρωπαϊκά συστήματα μεταφοράς, αξιοποιώντας τις ενισχυμένες δυνατότητες του τερματικού σταθμού της Gastrade.
ΜΑΡΙΝΑ ΞΥΠΝΗΤΟΥ
Πηγή ypodomes.com