Ο Λευκός Οίκος ζήτησε να δανειστεί από το μουσείο Γκούγκενχαϊμ έναν πίνακα του Βίνσεντ Βαν Γκογκ για να κοσμεί τους ιδιωτικούς χώρους διαβίωσης του προεδρικού ζεύγους και το νεοϋορκέζικο μουσείο αντί αυτού, πρότεινε να του δανείσει μια χρυσή λεκάνη τουαλέτας, έργο του εικονοκλάστη καλλιτέχνη Μαουρίτσιο Κατελάν.
Σε ηλεκτρονικό της μήνυμα που εστάλη στα μέσα Σεπτεμβρίου, η καλλιτεχνική διευθύντρια και επικεφαλής των συντηρητών του Γκούγκενχαϊμ, Νάνσι Σπέκτορ, απέρριψε την αίτηση της αμερικανικής προεδρίας για δανεισμό του πίνακα “Χιονισμένο Τοπίο” (1888) του ολλανδού ζωγράφου του 19ου αιώνα, ανέφερε το μουσείο στην εφημερίδα Washington Post.
Η Νάνσι Σπέκτορ είπε ότι ο πίνακας θα εκτεθεί στο Γκούγκενχαϊμ Μπιλμπάο, πριν επιστρέψει στη Νέα Υόρκη και μείνει εκεί για το “άμεσο μέλλον”. Αντί αυτού, το μουσείο πρότεινε να δανείσει τη λεκάνη τουαλέτας από ατόφιο χρυσάφι του Ιταλού Μαουρίτσιο Κατελάν που είχε εκτεθεί στο μουσείο από τον Σεπτέμβριο του 2016 έως το καλοκαίρι του 2017.
Το έργο που φέρει τον τίτλο “America” περιλαμβάνει λεκάνη, κάθισμα και καζανάκι που λειτουργούν, και χρησιμοποιήθηκε από 100.000 και πλέον ανθρώπους κατά τη διάρκεια της έκθεσης του έργου στο μουσείο που βρίσκεται απέναντι από το Σέντραλ Παρκ.
Ο καλλιτέχνης “θα ήθελε να το προσφέρει στον Λευκό Οίκο μέσω ενός μακροχρόνιου δανείου”, γράφει η Σπέκτορ, σύμφωνα με την Washington Post. “Το έργο, φυσικά, είναι εξαιρετικής αξίας και αρκετά εύθραυστο αλλά θα σας παράσχουμε όλες τις οδηγίες για την εγκατάσταση και τη συντήρησή του. Λυπούμαστε που δεν μπορέσαμε να ικανοποιήσουμε το αρχικό σας αίτημα, αλλά ευελπιστούμε ότι η εκπληκτική αυτή πρόταση ίσως σας ενδιαφέρει”.
Όταν ρωτήθηκε από το AFP, το Γκούγκενχαϊμ αρνήθηκε να προβεί σε σχόλιο. Ο Λευκός Οίκος δεν έδωσε συνέχεια, ούτε έγινε γνωστό πως αντέδρασε στην πρόταση του μουσείου.
Η καλλιτεχνική διευθύντρια έχει επανειλημμένα επικρίνει δημόσια τον 45ο πρόεδρο των ΗΠΑ και την προεδρία του “που σημαδεύεται από το σκάνδαλο και χαρακτηρίζεται από την εκούσια μείωση ανυπολόγιστου αριθμού ατομικών ελευθεριών”.
Τον Αύγουστο γράφοντας σε ένα ιστολόγιο, η ίδια εξηγούσε ότι αν το έργο του Κατελάν μπορούσε να ερμηνευτεί διαφορετικά, η “αναφορά στον Τραμπ είχε τη μεγαλύτερη απήχηση” κατά τη διάρκεια της έκθεσής του στο Γκούγκενχαϊμ.
Η ποσότητα του πολύτιμου μετάλλου που χρησιμοποιήθηκε για το έργο δεν έχει αποκαλυφθεί αλλά η Σπέκτορ είχε δηλώσει ότι το έργο φιλοτεχνήθηκε με “χρυσό εκατομμυρίων δολαρίων”.