Η σειρά των κινήτρων που επεξεργάζονται η ΑΑΔΕ και το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Μέτρα για την επιβράβευση των οφειλετών που αποπληρώνουν εμπρόθεσμα τις δόσεις των ρυθμίσεών τους, αλλά και γενικότερα των συνεπών φορολογουμένων μελετούν από κοινού η διοίκηση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) και η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Στόχος είναι να αποτραπούν οι απώλειες ρυθμίσεων από όσους οφειλέτες παραμένουν σ’ αυτές καταβάλλοντας εγκαίρως τα ποσά των μηνιαίων δόσεων, αλλά και να δοθούν κίνητρα προκειμένου οι τρέχουσες φορολογικές υποχρεώσεις, όπως η υποβολή δηλώσεων και η πληρωμή των οφειλών που προκύπτουν από αυτές, να εκπληρώνονται το συντομότερο δυνατό, ώστε να εξαλειφθούν και τα φαινόμενα των παρατάσεων στις προθεσμίες υποβολής.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ένα από τα μέτρα που θα ληφθούν υπέρ των φορολογουμένων οφειλετών που πληρώνουν εμπρόθεσμα τις δόσεις των ρυθμίσεών τους και παράλληλα εκπληρώνουν εγκαίρως και τις λοιπές φορολογικές τους υποχρεώσεις θα είναι η σημαντική μείωση των συντελεστών με τους οποίους υπολογίζεται η παρακράτηση ποσών στις περιπτώσεις που αυτοί ζητούν την έκδοση αποδεικτικών φορολογικής ενημερότητας για την είσπραξη χρημάτων από το Δημόσιο ή για την πώληση ακινήτων.
Τα ποσοστά αυτά κυμαίνονται σήμερα από 10% έως και 70% για τις περιπτώσεις κατά τις οποίες τα αποδεικτικά ζητούνται για την είσπραξη χρημάτων από το Δημόσιο και διαμορφώνονται ανάλογα με την πρόοδο που έχει σημειωθεί στην πληρωμή των ρυθμισμένων οφειλών των αιτούντων τα αποδεικτικά. Δηλαδή, όσο πιο μεγάλο ποσοστό της συνολικής ρυθμισμένης οφειλής έχει εξοφληθεί τμηματικά τόσο μικρότερο είναι το ποσοστό παρακράτησης που επιβάλλεται στο ποσό που θέλει να εισπράξει ο αιτών από το Δημόσιο. Επιπλέον, για τις περιπτώσεις κατά τις οποίες τα αποδεικτικά ζητούνται για την πώληση ακινήτων τα ποσοστά παρακράτησης επί των τιμημάτων πώλησης κυμαίνονται μεταξύ 50% και 70%.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την ισχύουσα σήμερα νομοθεσία:
1.Εάν η αιτία χορήγησης του αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας είναι η είσπραξη χρημάτων από το Δημόσιο, τότε το ποσοστό παρακράτησης επί της είσπραξης βαίνει μειούμενο ανάλογα με το ποσοστό εξόφλησης της ρύθμισης ή των ρυθμίσεων στις οποίες έχουν υπαχθεί οι οφειλές. Τα ποσοστά παρακράτησης επί του εισπραττόμενου ποσού ορίζονται ως εξής:
α) 10%, όταν έχει καταβληθεί μέσω της ρύθμισης συνολικό ποσό άνω του 70% της ρυθμισμένης οφειλής,
β) 30%, όταν έχει καταβληθεί μέσω της ρύθμισης συνολικό ποσό άνω του 50% έως και 70% της ρυθμισμένης οφειλής,
γ) 50%, όταν έχει καταβληθεί μέσω της ρύθμισης συνολικό ποσό άνω του 30% έως και 50% της ρυθμισμένης οφειλής,
δ) 70%, όταν έχει καταβληθεί μέσω της ρύθμισης συνολικό ποσό έως και 30% της ρυθμισμένης οφειλής. Τα παραπάνω ποσοστά παρακράτησης προσαυξάνονται κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες εφόσον το ύψος της εναπομείνασας ρυθμισμένης οφειλής είναι πολύ μεγαλύτερο του μέσου διαθέσιμου εισοδήματος της τελευταίας τριετίας.
2. Όταν αιτία χορήγησης του αποδεικτικού είναι η μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ’ αυτού από επαχθή αιτία με τίμημα, το ποσοστό παρακράτησης επί του τιμήματος, εφόσον το τίμημα δεν υπολείπεται της αντικειμενικής αξίας, ορίζεται ως εξής:
α) Όταν ο αιτών το αποδεικτικό έχει ληξιπρόθεσμες ρυθμισμένες οφειλές, 70% επί του τιμήματος και έως το ύψος των ληξιπρόθεσμων ρυθμισμένων οφειλών.
β) Όταν ο αιτών το αποδεικτικό έχει συνολικές ληξιπρόθεσμες βασικές οφειλές άνω των 50.000 ευρώ σε καθεστώς αναστολής είσπραξης, ανεξαρτήτως εάν έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής, 50% επί του τιμήματος και έως το ύψος των συνολικών ληξιπρόθεσμων οφειλών σε αναστολή είσπραξης, συμπεριλαμβανομένων των επιβαρύνσεων αυτών, ήτοι των προσαυξήσεων/ τόκων και του προστίμου εκπρόθεσμης καταβολής.
Τα παραπάνω ποσοστά παρακράτησης εξετάζεται να μειώνονται εφόσον οι φορολογούμενοι που ζητούν τα αποδεικτικά ενημερότητας είναι συνεπείς με την αποπληρωμή των δόσεων των ρυθμίσεών τους αλλά και με την εκπλήρωση των περαιτέρω τρεχουσών φορολογικών τους υποχρεώσεων, όπως η εμπρόθεσμη υποβολή δηλώσεων και η εμπρόθεσμη πληρωμή των φόρων που προκύπτουν από αυτές.
Κλιμακούμενες εκπτώσεις
Επιπλέον, σύμφωνα με τα όσα προανήγγειλε πρόσφατα ο νέος υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χρίστος Δήμας, ως μέτρο επιβράβευσης των συνεπών φορολογουμένων εξετάζεται από το επόμενο έτος η παροχή εκπτώσεων επί των οφειλόμενων φόρων, οι οποίες θα κλιμακώνονται μεταξύ ποσοστών 2% και 4% ή ακόμη και 5% ανάλογα με το πόσο νωρίτερα σε σχέση με τις προβλεπόμενες προθεσμίες υποβάλλονται οι φορολογικές δηλώσεις και με το πόσο νωρίτερα καταβάλλονται εφάπαξ τα οφειλόμενα ποσά.
Δέσμευση λογαριασμών
Σημειώνεται, τέλος, ότι σύμφωνα με το Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΑΑΔΕ για το τρέχον έτος, από τον Δεκέμβριο θα ενεργοποιηθεί η ήδη νομοθετημένη από το 2019 διαδικασία, σύμφωνα με την οποία οι οφειλέτες με δεσμευμένους τραπεζικούς λογαριασμούς θα μπορούν να ανακτούν σταδιακά τον έλεγχό τους κερδίζοντας ακατάσχετο όριο ακόμη και πάνω από τα 1.250 ευρώ.
Ορατότης μηδέν για παράταση
Δεν υπάρχει σχέδιο από την ΑΑΔΕ για παράταση της προθεσμίας υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, η οποία λήγει στις 26 Ιουλίου, ανέφερε, μιλώντας χθες σε ραδιοφωνικό σταθμό, ο επικεφαλής της Ανεξάρτητης Αρχής, Γιώργος Πιτσιλής. Μέχρι χθες, οι δηλώσεις που είχαν υποβληθεί προσέγγιζαν τα 5 εκατομμύρια, σύμφωνα με τον κ. Πιτσιλή, ο οποίος τόνισε ότι, με έναν ρυθμό υποβολής 130.000 δηλώσεων την ημέρα, «οι αριθμοί βγαίνουν», δηλαδή μπορούν και τα 6,5 – 6,6 εκατ. των δηλώσεων να έχουν υποβληθεί μέχρι τις 26 Ιουλίου.
Πάντως, από την πλευρά τους οι λογιστές-φοροτεχνικοί επιμένουν πως είναι αδύνατον να υποβληθούν όλες οι δηλώσεις μέχρι τις 26 Ιουλίου, τονίζοντας ιδιαίτερα τα προβλήματα που έχουν εντοπιστεί με τις προσυμπληρωμένες και αυτόματα υποβληθείσες δηλώσεις των μισθωτών και των συνταξιούχων αλλά και με δηλώσεις άλλων περιπτώσεων φορολογουμένων, όπως οι αυτοαπασχολούμενοι που υπάγονται στο νέο σύστημα τεκμαρτής φορολόγησης (όπου κι εκεί υπήρξαν προβλήματα με αναγνωρίσεις απαλλαγών και εξαιρέσεων για αναπήρους, καθώς και άλλα προβλήματα).
naftemporiki.gr