«Είμαστε μια τρόικα, στο πνεύμα των καιρών». Μ’ αυτήν τη φράση και με πολύ χιούμορ μάς συστήνονται οι τρεις νέοι επιστήμονες που άφησαν πίσω τους εταιρείες και επαγγελματίες δημοσκόπους στο δημοψήφισμα, αποτυπώνοντας τη συντριπτική νίκη του «όχι», την ώρα που οι επαΐοντες προέβλεπαν ντέρμπι (τα παιδιά έδωσαν 63% και οι κάλπες έβγαλαν 61,3%).
Ο Ανδρέας Βασιλείου, ο Σταμάτης Γκιλφέσης και η Λαμπρίνα Βετσοπούλου γνωρίστηκαν στο μεταπτυχιακό της Πολιτικής Ανάλυσης, στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ. Εχοντας ολοκληρώσει τα μαθήματα του πρώτου εξαμήνου, θεώρησαν ότι η συγκυρία ήταν εξαιρετική για να εφαρμόσουν όσα είχαν διδαχτεί.
Ετσι, μέσα σε μόλις μία εβδομάδα, κατάρτισαν το ερωτηματολόγιο, το διακίνησαν μέσω ίντερνετ και συγκέντρωσαν πάνω από 170.000 απαντήσεις για το δημοψήφισμα, την κρίση, τα κόμματα και την Ευρώπη. Ηταν ένας αγώνας δρόμου, με εμπόδια που ανέκυπταν συνέχεια (σημαντικότερο όλων, η αδυναμία πληρωμής της πλατφόρμας με ελληνικές πιστωτικές κάρτες, λόγω επιβολής capital controls…), αλλά στο τέλος συνάντησαν την απόλυτη επιτυχία.
«Αξέχαστο καλοκαίρι»
Τώρα το φοβερό τρίο επανέρχεται με νέα έρευνα ενόψει εκλογών. «Ελπίζαμε για διεξαγωγή εκλογών λίγο αργότερα, αλλά φέτος μιλάμε για αξέχαστο πολιτικό καλοκαίρι», λέει στην ”Εφημερίδα των Συντακτών” ο Ανδρέας. «Με την πειραματική εφαρμογή που κάναμε στο δημοψήφισμα, είδαμε τις δυνατότητες που έχει αυτό το μέσο εκτίμησης ψήφου και αποφασίσαμε να το χρησιμοποιήσουμε και στις επόμενες εκλογές. Πρόκειται για μια εντελώς δική μας πρωτοβουλία και όχι για κάτι επίσημο με τη στήριξη του Πανεπιστημίου.
»Η έρευνά μας δεν διεξάγεται στο πλαίσιο κάποιας εργασίας μας σε μάθημα του μεταπτυχιακού, αλλά στην ουσία πρόκειται για εφαρμογή γνώσεων που αποκομίζουμε στο εργαστήριο Εφαρμοσμένης Πολιτικής Ερευνας του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών ΑΠΘ. Η πίεση είναι μεγάλη για όλους, ιδίως με παράλληλες υποχρεώσεις να τρέχουν στο μεταπτυχιακό μας και ζητήματα βιοπορισμού. Οι καταιγιστικοί ρυθμοί των εξελίξεων είναι κάτι που έχει δοκιμάσει τις αντοχές μας, αλλά μέχρι στιγμής αντέχουμε».
Μεθοδολογία
Οι φοιτητές επέλεξαν να κάνουν διαδικτυακή έρευνα μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας -ήταν μονόδρομος, αφού τα παιδιά κάλυψαν εξ ολοκλήρου τα έξοδά της. Η μεθοδολογία είναι απλή: Το δομημένο ερωτηματολόγιο ανεβαίνει σε μια ηλεκτρονική πλατφόρμα. Κατόπιν η διασπορά της έρευνας γίνεται μέσω social media. Κι ίσως εκεί ακριβώς να οφείλεται και η επιτυχία της: ο κόσμος, κουρασμένος από τις εταιρείες δημοσκοπήσεων, εξαιρετικά καχύποπτος για τα αποτελέσματά τους, είδε εξαιρετικά θετικά μια ανεξάρτητη πρωτοβουλία νέων ανθρώπων.
«Η επιτυχία μας οφείλεται πρωτίστως στο ότι ο κόσμος αγκάλιασε την έρευνα», μας λέει η Λαμπρίνα. «Είχαμε ένα δείγμα που αντιπροσωπεύει περίπου το 3% του εκλογικού σώματος (170.000). Είναι ίσως η πρώτη φορά που διεξάγεται μια τέτοιου εύρους έρευνα στη χώρα. Μια αθέατη πλευρά της επιτυχίας, όπως τη βιώσαμε εμείς, ήταν τα δεκάδες μηνύματα ανθρώπων που συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο και που μας ευχαριστούσαν για το ότι οι ερωτήσεις που διάβασαν στο ερωτηματολόγιο τους προβλημάτισαν δημιουργικά ως προς την επιλογή τους».
«Δυσπιστία»
«Εν πρώτοις να τονίσουμε πως δεν κομίζουμε γλαύκα εις Αθήνας. Δεν έχουμε την εμπειρία των δημοσκοπικών εταιρειών», λέει ο Σταμάτης. «Αυτό που θεωρούμε πως επηρεάζει τα αποτελέσματά τους είναι πως πλέον για ένα τμήμα της κοινωνίας, ειδικά όσους έχουν πληγεί από την κρίση, οι δημοσκοπικές εταιρείες αποτελούν τμήμα του πολιτικού κατεστημένου. Πολλοί αρνούνται να απαντήσουν ή απαντούν με δυσπιστία στα τηλεφωνήματα.
Επίσης, υπάρχει πάντα το ζήτημα της χρήσης σταθερού τηλεφώνου που ενδεχομένως αποκλείει ένα τμήμα των φτωχότερων στρωμάτων, τα οποία έχουν επιλέξει να περικόψουν αυτή τη δαπάνη».
Τώρα, τα παιδιά ετοιμάζουν την καινούργια τους δημοσκόπηση που θα τρέξει σε διαδοχικά κύματα και με διαφορετικές ερωτήσεις.
Μπορείτε να τους βρείτε μέσω της σελίδα τους στο Facebook και -φυσικά- να συμμετάσχετε και να διαδώσετε την έρευνά τους. Κι ίσως να μας… τρελάνουν ξανά όλους με τα ευρήματά της.