Με πολλούς διαγωνισμούς να τρέχουν ταυτόχρονα αυτή την εποχή και την κατασκευαστική πίτα να μεγαλώνει, το ενδιαφέρον στρέφεται που θα καταλήξουν τα συμβόλαια που θα μεγαλώσουν τα ανεκτέλεστα των ελληνικών ομίλων για μεγάλα έργα, ΣΔΙΤ και τα projects του Ελληνικού.
Στον τομέα των δημόσιων έργων, έχουμε οδικά και έργα μετρό που υπόσχονται μεγάλα συμβόλαια ενώ ενδιαφέρον έχουν και οι μονάδες απορριμμάτων με τους διαγωνισμούς να είναι αρκετοί.
Στον τομέα των ΣΔΙΤ πάνω από 10 διαγωνισμοί έχουν ξεκινήσει και βρίσκονται είτε σε αρχική, είτε σε πιο προχωρημένη φάση. Αυτό που δεν έχουμε δει από αυτή τη γενιά ΣΔΙΤ είναι να υπογράφονται με μεγαλύτερη ταχύτητα για να προχωρήσει η υλοποίηση τους.
Τον πρώτο λόγο σε όλα τα παραπάνω έχουν οι παραδοσιακές δυνάμεις του χώρου, δηλαδή ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ και η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ (σε ΣΔΙΤ-Παραχωρήσεις) που ως επί τω πλείστον συμμετέχουν σχεδόν σε όλα. Από την άλλη υπάρχουν φωνές που μιλούν για καθυστερήσεις ειδικά στις ΣΔΙΤ με έργα που είναι σε διαγωνιστική διαδικασία για σχεδόν δύο έτη.
Η μάχη στα δημόσια έργα
Αυτή την εποχή τρέχουν πολλοί διαγωνισμοί για μεγάλα έργα με τις υπογραφές σχεδόν για τα περισσότερα να παραπέμπεται στο μέλλον. O μεγαλύτερος διαγωνισμός για δημόσιο έργο αφορά στην επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό στο Ίλιον. Το έργο των 660 εκατ. ευρώ έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον των μεγάλων Ομίλων και τους επόμενους μήνες αναμένεται να περάσει στην Β` φάση,
Σε διαγωνισμό από το 2022 είναι και τα έργα για την επέκταση του σιδηρόδρομου προς Λαύριο, Ραφήνα, Πάτρα, τη σύνδεση του ΟΛΘ με το σιδηροδρομικό δίκτυο και τις γραμμές Θεσσαλονίκη-Ξάνθη και Αλεξανδρούπολη-Όρμενιο. Τα έξι έργα όμως όπως έχει γίνει γνωστό έχουν αναθεωρηθεί και θα προωθηθούν με διαφορετική χρονική σειρά και προτεραιοποίηση. Για παράδειγμα από την γραμμή Θεσσαλονίκη-Ξάνθη τελικά θα προχωρήσει το τμήμα Καβάλα-Ξάνθη ενώ στο Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο θα προχωρήσει η αναβάθμιση με μονή αντί για διπλή γραμμή.
Αντίθετα θέμα ημερών θεωρείται η πρόσκληση των εταιρειών για τα έργα μόνιμης αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Κεντρικής Ελλάδας, ύψους 450 εκατ. ευρώ από τις ζημιές που προκάλεσαν οι θεομηνίες Daniel και Elias. Τα έργα θα τρέξουν με fast track διαδικασίες και οι υπογραφές αναμένονται το καλοκαίρι.
Στα μεγάλα οδικά έργα την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης που θα υλοποιήσει η ένωση εταιρειών ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ έχει φρενάρει η προσφυγή στο ΣτΕ που θα συζητηθεί στις 22 Απριλίου. Στο Μακρακώμη-Τυμφρηστός ύψους 200 εκατ. ευρώ ξεκίνησε ο διαγωνισμός με την εκδήλωση ενδιαφέροντος ενώ το Ιωάννινα-Κακαβιά που θα υλοποιήσει η ΑΒΑΞ οδεύει προς υπογραφές μέχρι το καλοκαίρι.
Οδικά έργα περίπου 900 εκατ. ευρώ έχει εξαγγείλει πως θα υλοποιήσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την αποκατάσταση ζημιών στη Θεσσαλία επίσης από τις θεομηνίες Daniel και Elias. Οι διαγωνισμοί θα τρέξουν επίσης με ταχείρε διαδικασίες.
Στις μονάδες απορριμμάτων αρκετοί διαγωνισμοί είναι επίσης ενεργοί σε: Καβάλα, Καρδίτσα, Κεντρική Μακεδονία, Κέρκυρα, Σητεία, Ναύπακτο, Αγρίνιο, Ηράκλειο και Ρόδο. Παράλληλα τρέχουν και οι 3 μεγάλοι διαγωνισμοί της Αττικής σε Φυλή και Σχιστό. Σε αυτούς η μάχη είναι μεγάλη μιας και το αντικείμενο (λόγω έκτασης) είναι πολλαπλάσιο από κάθε άλλη μονάδα σε περιφερειακές πόλεις, ακόμα και νομούς.
Οι ΣΔΙΤ
Τα χρυσά συμβόλαια πλέον αποτελούν οι ΣΔΙΤ και οι παραχωρήσεις. Ο ΒΟΑΚ είναι θεωρείται αυτή την εποχή η κορωνίδα των έργων με τον διαγωνισμό για το Χανιά-Ηράκλειο. Προσωρινός ανάδοχος έχει αναδειχθεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Σούπερ συμβόλαια θεωρούνται και αυτά για τα δύο έργα της Βόρειας Ελλάδας. Το πρώτο για το Θεσσαλονίκη-Έδεσσα και το δεύτερο για το Δράμα-Αμφίπολη.
Πολλές ΣΔΙΤ τρέχει και το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης με το πρόγραμμα ΥΔΩΡ 2.0. Αρκετοί διαγωνισμοί όπως το Φράγμα Ταυρωπού, τα δίκτυα άρδευσης του Νέστου, το διπλό φράγμα στο Λασίθι κ.α. είναι σε εξέλιξη.
Οι κτιριακές ΣΔΙΤ
Εδώ είναι κάπως πιο περίπλοκα τα πράγματα. Στα έργα μισού δισ. ευρώ για φοιτητικές εστίες και κτίρια σε Κρήτη, Θεσσαλία και Θράκη οι διαγωνισμοί προχωρούν με πολύ αργές διαδικασίες ενώ διαγωνισμοί τρέχουν για ΣΔΙΤ που αφορούν τις νέες φυλακές στον Ασπρόπυργο που είναι και το μεγαλύτερο έργο-ΣΔΙΤ των τελευταίων ετών, το νέο κτίριο της Γ.Γ. Υποδομών στην Πειραιώς, 17 σχολεία και Δικαστικά Μέγαρα Κ.Μακεδονίας, τα Δικαστικά Μέγαρα σε Κεντρική Ελλάδα και Κρήτη, τα 13 Περιφερειακά Κέντρα, τα Αστυνομικά Μέγαρα κ.α.
Τα παραπάνω έργα δημιουργούν μία πίτα 1,2 δισ. ευρώ ενώ αναμένονται και νέα ΣΔΙΤ όπως αυτό για το Κυβερνητικό Πάρκο στην ΠΥΡΚΑΛ, την ανάπλαση της ΔΕΘ και λίγο αργότερα την υποθαλάσσια Λευκάδας. Η λογική των ΣΔΙΤ που είναι ελκυστική για καθώς ενέχει μικρό ρίσκο μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι θα δοθούν μεγάλες μάχες για την απόκτηση όσο το δυνατόν περισσότερων συμβολαίων.
Η μάχη του Ελληνικού
Εδώ τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα. Οι συμφωνίες με τη Lamda Development έχουν προχωρήσει και πολλές εταιρείες θέλουν να επενδύσουν σε αυτό το μεγάλο εγχείρημα. Ήδη το έργο υποδομών έχει ξεκινήσει με ανάδοχο την ΑΒΑΞ και το Riviera Tower με το δίδυμο BOUYGUES-ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Επιπρόσθετα υπεγράφη και το έργο για IRC (καζίνο) με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που θα το υλοποιήσει μαζί με την HARD ROCK. Περιμένουμε υπογραφές για το αθλητικό κέντρο από ΑΚΤΩΡ-ΜΕΤΚΑ, το Μητροπολιτικό Πάρκο από την ΑΚΤΩΡ και το Riviera Galleria από την ΜΕΤΚΑ.
Επίσης τρέχουν πολλοί διαγωνισμοί για το Vouliagmenis Mall (που πιθανότατα θα οδεύσει στο σχήμα ΑΒΑΞ-Rizzani), τις βίλες, την περιοχή Little Athens κ.α.
Αυτό που συζητά η αγορά είναι πως το αντικείμενο έχει διογκωθεί σημαντικά, αλλά αυτό που αναμένεται τώρα είναι να κλείσουν οι διαγωνισμοί και να ξεκινήσουν όλα αυτά τα έργα για να μπορέσει να διοχετευθούν όλα αυτά τα κονδύλια στην πραγματική οικονομία. Πρόκληση αποτελεί τόσο η έλλειψη προσωπικού, όσο και η αύξηση στα υλικά που εξελίσσεται εδώ και περίπου 1,5 έτος.
ypodomes