Τις απόψεις του στα πλαίσια της υπό δημόσιας διαβούλευσης Υπουργικής Απόφασης για το net-billing και το virtual net-billing, καθώς και τις προτεινόμενες αλλαγές στο εν λόγω σχέδιο, παρέθεσε ο ΣΠΕΦ.
Αναλυτικά, ο Σύνδεσμος τονίζει τα παρακάτω:
“Ως γενικότερη κατεύθυνση, παρακαλούμε το υπουργείο σας στην προσπάθεια του να αποθερμάνει την ήδη κορεσμένη αγορά των ΑΠΕ και ειδικότερα των φωτοβολταϊκών, να μην λοξοδρομεί υπό την πίεση ιδιοτελών παραινέσεων από lobbies κυρίως εισαγωγέων φωτοβολταϊκού εξοπλισμού που ουδόλως ενδιαφέρονται για τις διαμορφούμενες τεχνικές ανισορροπίες στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας. Το ανισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης ηλεκτρισμού όπως εκδηλώνεται στον πραγματικό χρόνο μέσω των μηδενικών ή αρνητικών χονδρεμπορικών τιμών ή και των αναγκαστικών περικοπών παραγωγής και που πλήττει ολοένα και περισσότερο τις ανανεώσιμες επενδύσεις, δεν αφήνει περιθώρια εφησυχασμού για διατήρηση πόσο μάλλον επέκταση της επενδυτικής φρενίτιδας μέσω και σχημάτων τιμολογούμενης συμψηφιστικής αυτοπαραγωγής όπως είναι το net-billing. Σε ότι αφορά τις κορώνες περί απώλειας θέσεων εργασίες που συστηματικά υπερ-προβάλλονται από τα lobbies εισαγωγέων Φ/Β εξοπλισμού αν κοπάσει η φρενίτιδα, η οικοδομή σε όλο της το εύρος διψάει για πραγματικές θέσεις εργασίας τεχνικού και εργατοτεχνικού προσωπικού (ηλεκτρολόγοι, αλουμινάδες, σιδεράδες, εργάτες κ.α.), οπότε μπορεί να αποσβέσει και με το παραπάνω την μεταβολή.
Με την βέβαιη υπέρβαση των στόχων του ΕΣΕΚ σε εγκατεστημένη ισχύ ΑΠΕ το 2030 που μαζί με τα μεγάλα υδροηλεκτρικά αναμένεται να ξεπεράσει τα 35 GW, η πράσινη ηλεκτροπαραγωγική δυναμικότητα σε ετήσια βάση θα κινείται σε μεγέθη άνω των 65 TWh, την ώρα που η κατανάλωση μέσω και των προγραμμάτων εξοικονόμησης είναι καθηλωμένη στις 49.5 TWh, κινούμενη μάλιστα σταθερά πτωτικά από το 2008 που ήταν 56 TWh. Πρόκειται δηλαδή για συνθήκες παραγωγής μόνιμου πλεονάσματος που καμία αποθήκευση δεν μπορεί να διασώσει. Η αποθήκευση μπορεί μόνο να ετεροχρονίσει την παραγωγή αλλά επουδενί να λύσει το πρόβλημα μιας μόνιμης ηλεκτροπαραγωγικής φούσκας ως προς την τελική ζήτηση. Οπότε το μόνο που θα απομένει σε μια τέτοια περίπτωση είναι οι περικοπές της παραγωγής σε συνδυασμό βεβαίως και με μηδενικές ή αρνητικές τιμές στη χονδρική, οι οποίες πέραν του ότι ζημιώνουν έως και θα καταστρέψουν χιλιάδες πραγωγών περιλαμβανομένων και των υπό διαβούλευση σχημάτων τιμολογούμενης συμψηφιστικής αυτοπαραγωγής, δεν θα αποβούν ούτε προς όφελος του απλού καταναλωτή, αφού οι καθετοποιημένοι όμιλοι που κυριαρχούν στην λιανική θα προσθέτουν μόνιμο «καπέλο» στις τιμές λιανικής ώστε να αποσβέσουν τα δικά τους ηλεκτροπαραγωγικά «stranded assets». Ήδη μάλιστα, σύμφωνα και με όσα διαβάζουμε στον ενεργειακό Τύπο, σας ασκούνται πιέσεις για θέσπιση μηχανισμών οικονομικής ενίσχυσης εκτός χονδρεμπορικής αγοράς (μηχανισμοί διαθεσιμότητας ισχύος αποκαλούνται) υπέρ των μονάδων τους φυσικού αερίου, επειδή με την επικείμενη προσθήκη τριών τουλάχιστον νέων τέτοιων αναμένεται να επιταθεί έτι περαιτέρω το πρόβλημα της υπερδυναμικότητας και της λειτουργικής «ακινησίας» τους.
Σε ότι δε αφορά τις εξαγωγές ως προοπτική διοχέτευσης ενός μόνιμου ηλεκτροπαραγωγικού μας πλεονάσματος, το ευρωπαϊκό πλαίσιο του market coupling και του marginal pricing τις καθιστούν σε εθνικό επίπεδο σταθερά ζημιογόνες όπως έχουμε αναδείξει με σειρά ποσοτικών τεχνικών μας αναλύσεων, εφόσον δεν υπάρχει αντίστροφη συσχέτιση μεταξύ των αγορών. Μοναδική δηλαδή εξαίρεση θα ήταν αν μπορούσαμε να διασυνδεθούμε με χώρες που έχουμε διαφορά 5-7 ωρών (ήτοι από την Κίνα και πέρα καθώς και των ανατολικών ακτών της Αμερικής) ούτως ώστε να μην δύναται να ταυτοχρονίζονται οι ηλιακές υπερπαραγωγές μας. Έτσι το μεσημέρι μας θα συνέπιπτε με νωρίς το βράδυ τους για χώρες ανατολικά μας και αντίστροφα για χώρες δυτικά μας το μεσημέρι τους με νωρίς το βράδυ μας ώστε να μειωθεί το κόστος της αιχμής αυτής. Κάτι τέτοιο ωστόσο παραμένει τεχνικά αδύνατο.
Σε συνέχεια των ανωτέρω το από 27/5/24 αίτημα μας για χρονική αναστολή στο πρόγραμμα net-billing τουλάχιστον μέχρι να κοπάσει το κλίμα επενδυτικής φούσκας που επικρατεί στις ΑΠΕ, αλλά και να προχωρήσουν ικανοποιητικά οι υποδομές αποθήκευσης και ο εξηλεκτρισμός της οικονομίας που ανυπερθέτως απαιτούνται, παραμένει δυστυχώς επίκαιρο”.
Αν παρ’ όλα αυτά το υπουργείο επιλέξει να προχωρήσει στην θεσμοθέτηση της τιμολογούμενης ταυτοχρονισμένης συμψηφιστικής αυτοπαραγωγής, ο Σύνδεσμος στη συνέχεια της ανακοίνωσης παραθέτει απαραίτητες προσαρμογές στο σχέδιο της υπουργικής απόφασης.
Πηγή energypress.gr