Από τις καλύτερες κινηματογραφικά εβδομάδες εδώ και καιρό, παρακολουθούμε τα καλύτερα της χρονιάς που πέρασε (και άργησαν να συναντηθούν με τις μεγάλες μας οθόνες) αλλά και κάποιες νέες πρεμιέρες που αξίζουν την προσοχή σας. Αυτή την εβδομάδα αξίζει να πάτε στις αίθουσες παραπάνω από μια φορές.
Η Πριγκίπισα Αλάνι (Pil’s Adventures)
Όταν ο διάδοχος του θρόνου θα υποκύψει στην κατάρα του αντιβασιλέα και θα μεταμορφωθεί σε κοτό-γατά, το ορφανό χαμίνι, η Πιλ, που πιστεύει ότι για τα παιδιά σαν εκείνη «η αλλαγή της εξουσίας δεν θα φέρει κάποια αλλαγή», θα παλέψει για το άδικο. Ψάχνοντας να βρει το ξόρκι που θα τον επαναφέρει, θα μαγευτεί από τη νέα ζωή που της ανοίγεται μπροστά στα μάτια της. Ζωοφιλική περιπέτεια που θα απολαύσουν οι μικροί μας θεατές.
Φυγή (Flee)
Η «Φυγή» του Γιόνας Πόερ Ράσμουσεν, κάθε άλλο παρά «Φυγή» είναι. Τρεις υποψηφιότητες για Όσκαρ για το εξαιρετικό από κάθε άποψη υβρίδιο τεχνών αποτελούμενο από αφήγηση, κινούμενα σχέδια, ντοκουμέντο, σκηνοθετική ευρηματικότητα.
Πριν ενηλικιωθεί, ένας άντρας από το Αφγανιστάν εγκατέλειψε τη χώρα του. Πλέον νόμιμος πολίτης της Δανίας, διαπρεπής ακαδημαϊκός, ερωτευμένος και κατασταλαγμένος, είναι έτοιμος για αποκαλύψεις και εξομολογήσεις μακριά από κάμερες. Με ένα κασετοφωνάκι ο 36χρονος συνομιλεί με τον επί χρόνια σύντροφό του λίγο πριν παντρευτούν, αποκαλύπτοντας σκοτεινές στιγμές από το παρελθόν του. Με μουσικές από τη Δύση (αρκετά κομμάτια των Ace of base, συγκρότημα που διέπρεψε στις σκανδιναβικές χώρες) και την πληγωμένη καρδιά στα πόδια, επιβραδύνει την επί χρόνια φυγή του αγκαλιάζοντας τις πληγές του στο σήμερα. Ό,τι ομορφότερο έχουν να προσφέρουν τα σύγχρονα ντοκιμαντέρ, βρίσκεται εδώ!
Φύγαμε! (Hit the Road)
«Όταν σκοτώνεις μια κατσαρίδα, να ξέρεις ότι οι γονείς της την έφεραν στη ζωή με μεγάλες προσδοκίες». Σε αυτή την ατάκα, εμπεριέχεται όλη η ουσία της ταινίας. Με τον γιό του Τζαφάρ Παναχί στο τιμόνι του σκηνοθετικού του ντεμπούτου, βάζουμε πρώτη και φτάνουμε στις βουνοκορφές της Περσίας. Με local hits να ερμηνεύονται σε τέλειο lip-sync, άγνωστη πορεία, συνωμοτικές συνέργειες με άτομα του υποκόσμου (η μαυραγορίτικη αγορά προβιών από μαφιόζους αγρότες είναι ξεκαρδιστική), ποδηλάτες που μεταμορφώνουν τα ατυχήματα σε ευτυχήματα και καμία προσδιορισμένη ηθική παλέτα, μια μοντυπαϊθονική οικογένεια δείχνει την αποσπασματική ωρίμανση του αντισυμβατικά μεγαλωμένου παιδιού της καθώς προετοιμάζει τον μεγαλύτερο γιο για να περάσει παράνομα τα σύνορα.
Δεν καταλαβαίνεις πως περνάει η ώρα σε αυτό το ξέφρενα αγαπησιάρικο έργο, στο οποίο ο Πανάχ Παναχί ξεπερνά τον πατέρα του σε δεξιοτεχνία. Μην κάθεστε. Κάντε ότι σας λέει ο τίτλος! «Φύγαμε» για τους κινηματογράφους.
Έμιλυ (Emily)
Στο σκηνοθετικό της ντεμπούτο, η ηθοποιός Φράνσις Ο’ Κόνορ κερδίζει το στοίχημα, παράγοντας μια κάθε άλλο παρά μονοδιάστατη βιογραφία εποχής, χαρίζοντας εμβληματικές σκηνές (ιδιαίτερα το παιχνίδι πνευμάτων με τη μάσκα είναι εμπνευσμένο και άρτια εκτελεσμένο ή ο διάλογος πίσω από τα σεντόνια) και καθαρούς χαρακτήρες. Η τραγική ιστορία της οικογένειας Μπροντέ, με τις αδελφές που έδωσαν στη λογοτεχνία πάνω από ένα ανυπέρβλητο μυθιστόρημα, περιγράφει αποσπασματικά τη σύντομη ζωή και την πορεία της Έμιλυ για να συγγράψει τα «Ανεμοδαρμένα Ύψη». Ο απαγορευμένος έρωτας με τον Γουίλιαμ Γουίτμαν, οι οριακές αλλά γεμάτες αγάπη και ανταγωνισμό σχέσεις με τα αδέλφια της, ο θάνατος του αδελφού της Μπράνγουελ είναι μόνο αποσπάσματα ενός ψηφιδωτού που προδίδει πως η βρετανο-αυστραλή δημιουργός είχε -και εκτέλεσε σωστά- την εικόνα που είχε συλλάβει για την πρώτη της ταινία. Μπράβο.
Vortex
Οι έσχατες μέρες ενός ζευγαριού που έρχεται αντιμέτωπο -ενεργητικά και παθητικά αντίστοιχα- με τη γεροντική άνοια γίνονται το κυρίαρχο θέμα της ταινίας «Vortex». Ο μετρ του Τρόμου Ντάριο Αρτζέντο αναλαμβάνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο (και δίνει πραγματικά ένα ρεσιτάλ ερμηνείας που αδικαιολόγητα αγνοήθηκε από τις μεγάλες βραβεύσεις) σε μια ταινία που φλερτάρει με το σύμπαν των ταινιών του Μίκαελ Χάνεκε (και συγκεκριμένα το «Αγάπη»). Περιέργως, η προβοκατόρικη ματιά του Γκασπάρ Νοέ (σκηνοθέτη του «Μη Αναστρέψιμος») είναι για πρώτη φορά ποτισμένη με πραγματική αγάπη και απελπισία σε αυτή την πιο ειλικρινή μέχρι στιγμής δημιουργία του. Ίσως το ατύχημα που κόντεψε να του στερήσει τη ζωή λίγα χρόνια πριν, άλλαξε την οπτική του στα πράγματα. Ίσως και όχι. Θα το μάθουμε σύντομα.
On the Line (Ανώνυμη Κλήση)
Κακότροπος ραδιοφωνικός παραγωγός, γνωστός για τις φάρσες του αλλά και τις εύστοχες -ελαφρώς προκατ- συμβουλές του στους ακροατές του, δέχεται μια κλήση από έναν άγνωστο, που απειλεί να σκοτώσει ολόκληρη την οικογένεια του όσο η εκπομπή του παραμένει στον αέρα. Με την αγωνία της στασιμότητας της ακροαματικότητας του αλλά και με πραγματικό ενδιαφέρον για να σώσει τα αγαπημένα πρόσωπα, θα εκτεθεί για όσα μεμπτά έχει κάνει στη ζωή και την καριέρα του. Αντιγράφοντας αποτυχημένα τη δομή της ταινίας του Gustav Möller «Ο Ένοχος», αλλά και τσαλαπατώντας στα κλισέ του «Σε Βλέπω» με άμετρη προχειρότητα, παρακολουθούμε μια ανιαρή ταινία εξολοκλήρου γυρισμένη σε στούντιο που στερείται ουσιαστικής ανατροπής. Ο βραβευμένος με δύο Όσκαρ Μελ Γκίμπσον, βαριέται και να προσπαθήσει να απαντήσει αυτήν την «Ανώνυμη Κλήση».
Άμστερνταμ
Το άδικα χτυπημένο από κοινό και κριτικούς Άμστερνταμ, είναι μια πλούσια παραγωγή που υποστηρίζει με χιούμορ τη μάχη του «Μαζί» απέναντι στους «Ναζί». Με ένα πλουσιότατο καστ που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τους Christian Bale, Margot Robbie, John David Washington, Robert De Niro, Chris Rock, Taylor Swift, Anya Taylor-Joy, Mike Myers, Rami Malek, Zoe Saldaña, περιγράφει την περιπέτεια μιας ομάδας ιδεαλιστών που στον μεσοπόλεμο προσπάθησαν να δώσουν ανακούφιση σε τραυματίες πολέμου. Η μοίρα, χρόνια αργότερα από τη διάσπαση της παρέας τους, αλλά λίγο πριν την έναρξη του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου, θα τους φέρει πάλι μαζί, με νέες ισορροπίες, να μάχονται μια νέα μορφή Ναζισμού που απειλεί την Αμερική. Απαγκιστρωμένο από τις αλήθειες της ιστορίας, παίζει με τα δραματουργικά εργαλεία που του παρέχονται από το πολύπλοκο σενάριο. Τα μάτια σας χορταίνουν κινηματογράφο, από αυτόν που ξέραμε και αγαπούσαμε στις πρό-εγκλεισμού εποχές. Αυτό το Άμστερνταμ σε ταξιδεύει με μοναδικές αποσκευές τη διασκέδαση και τον ελαφρύ προβληματισμό, και πάλι στις κινηματογραφικές αίθουσες.