Είναι πολύ πιθανό να έχει συμβεί και σε σας λίγο πριν την αναχώρηση σας από κάποιο αεροδρόμιο.
Αφού κάνετε το τσεκ-ιν, περάσετε από τον έλεγχο ασφάλειας και περπατήσετε μέχρι την πύλη που σας έχει υποδειχθεί, ακούτε μια ανακοίνωση ότι η αεροπορική εταιρεία αναζητά εθελοντές για να παραχωρήσουν τις θέσεις τους. Εάν είστε άτυχοι, τότε ανακαλύπτετε ότι πέσατε θύμα «ακούσιας άρνησης επιβίβασης» από την πτήση σας επειδή η αεροπορική εταιρεία έκανε υπερκράτηση θέσεων.
Οι αεροπορικές εταιρείες που αυτή τη εποχή πλήττονται από ελλείψεις προσωπικού προσπάθησαν να ανταποκριθούν στη ζήτηση ταξιδιών το καλοκαίρι, αντιμετωπίζοντας όμως μεγάλα προβλήματα όπως ασυνήθιστα υψηλό αριθμό ακυρώσεων, καθυστερήσεων και εξαφανίσεων αποσκευών.
Σύμφωνα με μια έκθεση καταναλωτών του αμερικανικού Γραφείου Στατιστικής Μεταφορών, το ποσοστό των επιβατών στους οποίους αρνήθηκαν ακούσια την επιβίβαση το πρώτο τρίμηνο του 2022 ήταν 0,44 ανά 10.000 επιβάτες, που είναι περισσότερο από πέντε φορές μεγαλύτερο από το 2021 ποσοστό (0,08) και μεγαλύτερο από το προ πανδημίας ποσοστό 0,32 την ίδια περίοδο του 2019.
Οι επιβάτες που έχουν τη δυνατότητα ευελιξίας στο ταξίδι τους μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτές τις καταστάσεις προς όφελός τους.
Οι επιβάτες μιας πτήσης της Delta Air Lines από το Μίσιγκαν στη Μινεσότα ανέφεραν ότι ο αερομεταφορέας τους πρόσφερε 10.000 δολάρια για να κάνουν εκ νέου κράτηση. Πριν από μερικές εβδομάδες, μια γυναίκα σε πτήση από τη Νέα Υόρκη στη Φλόριντα είπε ότι αποδέχτηκε μια προσφορά 3.000 δολαρίων από την Delta για να κατέβει από το αεροπλάνο.
Εάν υπολογίζατε να φτάσετε στον προορισμό σας εγκαίρως, η εμπειρία άρνησης επιβίβασης μπορεί να είναι απογοητευτική όσο και περίπλοκη. Επειδή η κατάσταση μπορεί να είναι αναπόφευκτη, ζητήσαμε από τους ειδικούς να εξηγήσουν γιατί οι αεροπορικές εταιρείες ζητούν από τους επιβάτες να μην επιβιβαστούν στις πτήσεις και τι να κάνετε αν αυτό συμβεί σε εσάς.
Γιατί οι αεροπορικές εταιρείες κάνουν υπερκρατήσεις στις πτήσεις (overbooking);
Δεν κάνουν όλες οι αεροπορικές εταιρείες υπερκράτηση πτήσεων, αλλά αυτές που το κάνουν προσπαθούν να υπολογίσουν τους επιβάτες «που δεν εμφανίζονται ».
Δεν θα εμφανιστούν όλοι όσοι αγοράζουν εισιτήριο για την πτήση, είπε η δικηγόρος και δημιουργός περιεχομένου στο TikTok, Ερικα Κούλμπεργκ επομένως οι αεροπορικές εταιρείες πωλούν ακάλυπτα εισιτήρια ελπίζοντας ότι προέβλεψαν με ακρίβεια το ποσοστό των χαμένων πελατών.
Επιτρέπεται στις αεροπορικές εταιρείες να αρνούνται την επιβίβαση εάν ένας επιβάτης θέλει να πετάξει;
Ο κλάδος των αεροπορικών εταιρειών και το Υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ αναφέρονται στο “bumping” ως οικειοθελή άρνηση επιβίβασης.
Αυτό σημαίνει ότι ένας επιβάτης πλήρωσε για μια επιβεβαιωμένη κράτηση σε μια συγκεκριμένη πτήση και στη συνέχεια του είπαν ότι δεν υπήρχε διαθέσιμος χώρος στο αεροπλάνο.
Αν και αυτό είναι προβληματικό, είναι μια πρακτική του κλάδου που χρονολογείται δεκαετίες πίσω και επιτρέπεται από το υπουργείο μεταφορών (DOT)», δήλωσε ο ειδικός των αερομεταφορών και συνήγορος των καταναλωτών Γουίλιαμ Mακτζί.
Ωστόσο, θα μπορούσαν να υπάρχουν άλλοι λόγοι για την ακούσια άρνηση επιβίβασης. Μερικές φορές, η αεροπορική εταιρεία θέλει να χρησιμοποιήσει τη θέση του επιβάτη για να μεταφέρει ένα μέλος του πληρώματος, έναν υπάλληλο ή έναν επιβάτη VIP ο οποίος πληρώνει το εισιτήριο σε πολύ υψηλή τιμή.
Η ακούσια άρνηση επιβίβασης συμβαίνει όταν σε μια πτήση έχουν υπερπουληθεί εισητήρια και η αεροπορική εταιρεία βρίσκει εθελοντές που είναι πρόθυμοι να επιλέξουν να πετάξουν αργότερα με αντάλλαγμα χρήματα.
Αυτή η κατάσταση συνήθως μετατρέπεται σε «αντίστροφη δημοπρασία» όταν ένας εκπρόσωπος αεροπορικής εταιρείας δελεάζει τον πελάτη με αυξανόμενα ποσά αποζημίωσης.
«Σε γενικές γραμμές, αυτό το σύστημα λειτουργεί και δημιουργεί πολύ λίγα παράπονα, καθώς οι καταναλωτές πρέπει να συμφωνήσουν με τους όρους εκ των προτέρων», δήλωσε ο Μακτζί .
Πρέπει οι αεροπορικές εταιρείες να πληρώνουν τους επιβάτες εάν αυτοί δεν επιβιβαστούν παρά τη θέλησή τους;
Δυστυχώς, υπάρχουν περιπτώσεις στις οποίες η αεροπορική εταιρεία δεν χρειάζεται να αποζημιώσει τον επιβάτη. Εάν, για παράδειγμα, υπάρχει αλλαγή αεροσκάφους ή πρόβλημα βάρους και ισορροπίας, οι επιβάτες δεν δικαιούνται χρήματα ή επιστροφή εισιτηρίου.
Δικαιούστε αποζημίωση, ωστόσο, εάν η πτήση εξελίσσεται χωρίς πρόβλημα, έχετε επιβεβαιωμένη κράτηση, κάνατε check-in στην πτήση που κλείσατε στην ώρα σας, φτάσατε στην πύλη αναχώρησης στην ώρα σας και η αεροπορική εταιρεία δεν μπορεί να σας μεταφέρει στο προορισμό εντός μίας ώρας από την αρχική ώρα άφιξης της πτήσης σας.
Η αποζημίωση βασίζεται στη διάρκεια της καθυστέρησης που προκαλεί η αλλαγή στην ώρα άφιξής σας, σύμφωνα με το Υπουργείο Μεταφορών.
Για πτήσεις εσωτερικού, οι επιβάτες δεν λαμβάνουν αποζημίωση εάν καθυστερήσουν κατά μία ώρα ή λιγότερο.
Για καθυστέρηση μεταξύ μίας και δύο ωρών, οι επιβάτες δικαιούνται το 200% του ναύλου απλής μετάβασης, αλλά οι αεροπορικές εταιρείες επιτρέπεται να περιορίσουν αυτή την πληρωμή στα 775 δολάρια.
Για καθυστέρηση δύο ωρών ή περισσότερο, οι επιβάτες δικαιούνται το 400% του ναύλου απλής μετάβασης (με ανώτατο όριο τα 1.550 δολάρια ).
Πόσα χρήματα μπορούν να ζητήσουν οι επιβάτες για τη θέση τους;
Το Υπουργείο Μεταφορών δεν θέτει όριο στο χρηματικό ποσό ή στα κουπόνια που μπορούν να προσφέρουν οι αεροπορικές εταιρείες στους ταξιδιώτες για οικειοθελή άρνηση επιβίβασης και οι επιβάτες επιτρέπεται να διαπραγματεύονται με την αεροπορική εταιρεία.
Αλλά οι αεροπορικές εταιρείες μπορεί να έχουν τους δικούς τους κανόνες. Εκπρόσωπος της Delta δεν επιβεβαίωσε στην Washington Post ότι αποζημίωσε με 10.000 δολάρια επιβάτη στο Γκριν Ράπιντς του Μίτσιγκαν.
Το 2017, η Delta κυκλοφόρησε ένα δελτίο στο προσωπικό που περιόριζε την αποζημίωση στα 9.950 δολάρια.
Οι αεροπορικές εταιρείες υποχρεούνται να ενημερώνουν τους επιβάτες για όλους τους περιορισμούς που ενδέχεται να ισχύουν για το εισιτήριο με μειωμένη τιμή, το δωρεάν εισιτήριο ή το κουπόνι τους, προτού οι επιβάτες αποφασίσουν εάν θέλουν να εγκαταλείψουν την επιβεβαιωμένη θέση τους στην πτήση που έχει υπέρκρατήσεις.
Τι πρέπει να ρωτήσετε όταν διαπραγματεύεστε;
«Τα περισσότερα πράγματα είναι διαπραγματεύσιμα, οπότε δεν βλάπτει να ρωτάς», είπε η Κούλμπεργκ για τη διαδικασία αποζημίωσης.
Εάν η αεροπορική εταιρεία σας προσφέρει ένα εισιτήριο, για παράδειγμα, εσείς μπορείτε να ζητήσετε μετρητά. Για την επαναπρογραμματισμένη πτήση σας, θα μπορούσατε να ζητήσετε αναβάθμιση σε business class ή σε πρώτη θέση.
«Είναι τελικά θέμα προσφοράς και ζήτησης», είπε η Κούλμπεργκ. «Εάν υπάρχουν πολλοί άνθρωποι πρόθυμοι, τότε η αεροπορική εταιρεία δεν χρειάζεται να προσφέρει τόση αποζημίωση».
Εάν δεν υπάρχουν αρκετοί εθελοντές, τότε θα δείτε περιπτώσεις όπως τα 10.000 δολάρια που προσφέρονται, είπε.
Εάν η νέα τοποθέτηση της πτήσης σας απαιτεί να μείνετε κάπου τη νύχτα, ζητήστε από την αεροπορική εταιρεία να καλύψει το ξενοδοχείο και τα γεύματά σας.
«Δεν βλάπτει να ρωτάς καθώς δεν υπάρχει νομικά περιορισμός στο χρηματικό ποσό που μπορούν να προσφέρουν οι αεροπορικές εταιρείες για αυτούς τους εθελοντές», είπε η Κούλμπεργκ.
Στις ΗΠΑ, μετά από ένα περιστατικό ακούσιας άρνησης επιβίβασης, οι αεροπορικές εταιρείες υποχρεούνται να προσφέρουν στους επιβάτες αποζημίωση στο αεροδρόμιο την ίδια ημέρα, σύμφωνα με το Υπουργείο Μεταφορών.
Εάν οι επιβάτες πρέπει να φύγουν από το αεροδρόμιο, οι αεροπορικές εταιρείες υποχρεούνται να τους αποζημιώσουν εντός 24 ωρών.