Με τις επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19 στο θαλάσσιο εμπόριο να είναι σημαντικές, η Διεθνής Ένωση Λιμενών-International Association of Ports and Harbors-, έχει συστήσει μια επιτροπή εμπειρογνωμόνων με τη συμμετοχή των μεγαλύτερων λιμένων όπως ενδεικτικά: Αντβέρπ, Μπουσάν, Felixstowe, Γκουαντζού, Λονδίνο, Λος Άντζελες. Ρότερνταμ, Μομπάσα, ώστε να αναλύσει τις επιπτώσεις στη λιμενική βιομηχανίας.
Στην ομάδα των «σοφών» συμμετέχουν και δύο επιστήμονες, ο Θάνος Πάλλης, καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου και πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Ναυτιλιακών Οικονομολόγων, και ο Theo Notteboom, καθηγητής του Πανεπιστημίου της Σαγκάης, στους οποίους και ανατέθηκε η παρακολούθηση των οικονομικών επιπτώσεων του COVID-19 στην παγκόσμια λιμενική βιομηχανία.
thanos1
Ο Θάνος Πάλλης μίλησε στο «NM» για τις τάσεις σε 180 και πλέον λιμένες ανά τον κόσμο, όπως αυτές κατεγράφησαν τις τελευταίες τρεις εβδομάδες.
-Κύριε Πάλλη ποιές είναι οι επιδράσεις στις εβδομαδιαίες προσεγγίσεις πλοίων στους λιμένες;
Υπάρχει μια σημαντική μείωση των προσεγγίσεων, η οποία γίνεται εντονότερη στη περίπτωση των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Τέσσερα στα 10 λιμάνια υποδέχονται λιγότερα πλοία εμπορευματοκιβωτίων εβδομαδιαίως. Η μείωση υπερβαίνει το 25% στον ένα στους 10 λιμένες.
Αναμένουμε μεγαλύτερη μείωση την προσεχή περίοδο, καθώς εταιρίες τακτικών γραμμών ανακοινώνουν ακυρώσεις δρομολογίων από την Άπω Ανατολή, ή την «παράκαμψη» συγκεκριμένων λιμένων. Θετικό σημείο η μερική αντιστάθμιση από την αντικατάσταση των ακυρωμένων δρομολογίων με «περιφερειακά» δρομολόγια. Θα έχει ενδιαφέρον να παρατηρήσουμε αν η συγκεκριμένη τάση γίνει μονιμότερη μετά το «άνοιγμα» των οικονομιών.
Λόγω της μείωσης εισαγωγών καυσίμων και γενικού φορτίου σε περισσότερους από τους μισούς λιμένες παρατηρείται πτώση 5-25%. στις προσεγγίσεις εμπορικών πλοίων και δεξαμενοπλοίων. Ωστόσο, τα απαραίτητα φορτία συνεχίζουν να μεταφέρονται, και να εξυπηρετούνται στους λιμένες όλου του κόσμου.
ΠΗΓΉ: protothema.gr