Σημαντική απήχηση – αν και σε συνθήκες απαγόρευσης μετακινήσεων – έχει μέχρι σήμερα το σύστημα “διόδια με το χιλιόμετρο” που για πρώτη φορά καθιέρωσε η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ.
Το εν λόγω σύστημα ξεκίνησε την λειτουργία του την 1 Ιανουαρίου 2021 και έφερε επανάσταση στις εγχώριες μετακινήσεις, εισάγοντας, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, τη χιλιομετρική χρέωση μέσω του καινοτόμου συστήματος διοδίων Hybrid. Με το τεχνολογικό σύστημα, που προσφέρεται αυτόματα με τη χρήση πομποδέκτη ΟΛΥΜΠΙΑ PASS Hybrid, υπολογίζεται η πραγματική απόσταση που έχει διανύσει το όχημα, κάνοντας τις χρεώσεις αναλογικές.
Σύμφωνα με τα στοιχεία από την αρχή έναρξης του συστήματος (1η Ιανουαρίου 2021) μέχρι και τον Μάρτιο, έχουν αποκτηθεί από τους χρήστες του αυτοκινητοδρόμου (Κόρινθος – Πάτρα), 5.597 νέοι πομποδέκτες, ενώ στους 4.320 ανέρχονται οι νέοι συνδρομητές για το διάστημα Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου
Όσον αφορά τις διελεύσεις μέσω του νέου συστήματος μέχρι και τον Μάρτιο ανέρχονται στις 199.097 ενώ ο κόμβος με τις περισσότερες επιστροφές Hybrid, είναι ο κόμβος Μεγάρων και ο επόμενος της Πάχης, δηλαδή οι κόμβοι πιο κοντά στην Αθήνα και την αρχή του αυτοκινητόδρομου.
Το “Υβριδικό σύστημα” της Ολυμπίας Οδού εξασφαλίζει έως και 76% χαμηλότερη χρέωση στους χρήστες, ενώ εξασφαλίζει “ελεύθερη ροή” (free flow) στον αυτοκινητόδρομο, δηλαδή ταξίδι χωρίς καθυστερήσεις, όπου το όχημα δεν απαιτείται να σταματήσει για τη συναλλαγή διοδίων.
Η ιδέα του Hybrid στηρίζεται στη λογική της χρεω-πίστωσης: Το όχημα εξοπλισμένο με πομποδέκτη διέρχεται από ηλεκτρονική λωρίδα ενός μετωπικού σταθμού και πληρώνει το αντίτιμο της ζώνης χρέωσης. Στην περίπτωση που βγει από τον αυτοκινητόδρομο πριν από το τέλος της συγκεκριμένης ζώνης, πιστώνεται αυτόματα στον πομποδέκτη του το ποσό που αντιστοιχεί στην απόσταση που δεν διένυσε.
Το Υβριδικό σύστημα λειτουργεί αποκλειστικά με τη χρήση πομποδέκτη. Οι οδηγοί που επιλέγουν να πληρώνουν με μετρητά ή κάρτα συνεχίζουν να χρεώνονται με το υφιστάμενο “ζωνικό σύστημα”.Το Υβριδικό Σύστημα χρησιμοποιεί αισθητήρες, κάμερες και συστήματα ενδοεπικοινωνίας εγκατεστημένα στους κόμβους εισόδου και εξόδου του αυτοκινητόδρομου.
Βασίζεται στη δημιουργία “Ηλεκτρονικών Πυλών” με την χωροθέτηση διατάξεων προβόλων (δηλ. μεταλλικού φορέα) και των απαραίτητων τεχνικών κτιρίων επί των υφιστάμενων σταθμών διοδίων.
Για τη λειτουργία του εγκαταστάθηκε τεχνολογικός εξοπλισμός (αισθητήρες, κάμερες και κεραίες τεχνολογίας DSRC)
Ο εξοπλισμός εγκαταστάθηκε σε 13 ανισόπεδους κόμβους (26 είσοδοι & έξοδοι): Νέας Περάμου, Μεγάρων, Πάχης, Αγ. Θεοδώρων, Λουτρακίου, Επιδαύρου, Ζευγολατιού, Κιάτου, Δερβενίου, Ακράτας, Καλαβρύτων, Σελιανίτικων, Δρεπάνου. Το Υβριδικό Σύστημα διοδίων αφορά οχήματα όλων των κατηγοριών πλην των δίκυκλων, τα οποία για λόγους ασφάλειας δεν χρησιμοποιούν πομποδέκτη, αλλά Μoto-κάρτα.
Οι συνδρομητές πομποδέκτη ΟΛΥΜΠΙΑ PASS απολαμβάνουν αυτόματα τις επιστροφές Hybrid χωρίς να απαιτείται κάποια ενέργεια εκ μέρους τους.
Το σύστημα αναγνωρίζει το όχημα στην είσοδο του αυτοκινητοδρόμου και χρεώνει τον πομποδέκτη του. Η μεγάλη διαφορά του συστήματος όμως είναι πως πλέον στην έξοδο, υπάρχουν ηλεκτρονικές διατάξεις που αναγνωρίζουν εκ νέου το όχημα και αν δεν έχει διανύσει το πλήρες διάστημα χρέωσης, τότε γίνεται άμεσα και αυτόματα επιστροφή του ποσού στον λογαριασμού του χρήστη.
Πηγή: Capital.gr