Σε μια υπολογίσιμη πηγή εσόδων έχει μετατρέψει ο ΟΣΕ το άχρηστο τροχαίο σιδηροδρομικό υλικό. Το παλιό τροχαίο υλικό, δηλαδή ντιζελάμαξες, αυτοκινητάμαξες, βαγόνια-εστιατόρια, σκευοφόροι, αλλά και απλά βαγόνια, που έκλεισαν τον κύκλο της «ζωής» τους και βγήκαν από την κυκλοφορία μόνο άχρηστο δεν είναι, αφού με την πώλησή του συνεισφέρει σημαντικά στα οικονομικά της εταιρείας.
Για την επόμενη διετία ο ΟΣΕ εκτιμά ότι από την πώληση του άχρηστου υλικού θα εισπράξει περισσότερα από 10 εκατομμύρια ευρώ.
Από τις συμβάσεις που υπογράφτηκαν την προηγούμενη χρονιά ο ΟΣΕ θα έχει έσοδα της τάξης των 4 εκατομμυρίων ευρώ, καθώς μόνο το 2014 τα έσοδα από την πώληση παλιού τροχαίου υλικού ξεπέρασαν τα 1,73 εκατομμύρια ευρώ.
Συγκεκριμένα, πέρυσι ολοκληρώθηκαν συμβάσεις του 2013 και υπογράφτηκαν 14 νέες. Εκποιήθηκαν 196 άχρηστα σιδηροδρομικά οχήματα της Περιφέρειας Πελοποννήσου (μετρικής γραμμής) και 16.000 τόνοι άχρηστου σιδηροδρομικού μη τροχαίου υλικού, προϋπολογιζόμενης συμβατικής αξίας 5.714.700 ευρώ περίπου.
Έναντι του ανωτέρω ποσού το 2014 εισπράχθηκαν από εκποιήσεις άχρηστου υλικού 1.736.512 ευρώ, το 2015 εκτιμάται ότι θα εισπραχθούν 2.800.000 ευρώ, ενώ οι εισπράξεις θα ολοκληρωθούν εντός του 2016.
Ανοικτές διαγωνιστικές διαδικασίες
Βασικό σημείο είναι ότι η εκποίηση του υλικού αυτού έγινε με την πραγματοποίηση ανοιχτών πλειοδοτικών διαγωνισμών. Σύμφωνα με την διοίκηση του ΟΣΕ οι διαδικασίες που ακολουθήθηκαν είχαν ως αποτέλεσμα να επιτευχθεί μεγάλος ανταγωνισμός με την συμμετοχή σημαντικού αριθμού υποψηφίων αναδόχων.
Πρόκειται για θέμα μείζονος σημασίας καθώς στο πρόσφατο παρελθόν η διαχείριση του σκραπ είχε αποτελέσει εστία διαφθοράς και απώλειας εσόδων για τον ΟΣΕ.
Το σκάνδαλο με την πώληση του παλιού τροχαίου υλικού, που αποκαλύφθηκε το καλοκαίρι του 2008, γινόταν με παραποίηση των στοιχείων που αφορούν την ποσότητα και την τιμή στις συμβάσεις αποκομιδής του σκραπ. Οι επιτήδειοι, μεταξύ αυτών και υπάλληλοι του ΟΣΕ, όπως αποκάλυψε το πόρισμα των επιθεωρητών του τότε υπουργείου Μεταφορών αλλά και η εσωτερική έρευνα που διεξήγαγε ο ΟΣΕ, είχαν πλαστογραφήσει την υπογραφή του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας η οποία τότε είχε την ευθύνη για την διαχείριση του υλικού αυτού «νομιμοποιώντας» με τον τρόπο αυτόν τις παραποιημένες συμβάσεις.
Με τη μέθοδο αυτή οι ιδιώτες που αναλάμβαναν την αποκομιδή του σκράπ πλήρωναν εξαιρετικά χαμηλές τιμές, ενώ έπαιρναν πολύ μεγάλες ποσότητες, αποκομίζοντας τεράστια οφέλη εις βάρος του ΟΣΕ σε μια περίοδο, μάλιστα, που διεθνώς οι τιμές των μετάλλων βρίσκονταν σε πολύ υψηλά επίπεδα.
Να σημειωθεί ότι με νόμο που ψηφίστηκε πριν λίγο καιρό η διαχείριση του συνόλου του τροχαίου υλικού, δηλαδή και αυτού που έχει κριθεί ως άχρηστο, έχει ανατεθεί στην ΓΑΙΑΟΣΕ. Η εταιρεία προχωρά στη διαδικασία πρόσληψης συμβούλου ο οποίος θα αναλάβει να καταγράψει και να αξιολογήσει το τροχαίο υλικό προκειμένου στην συνέχεια να προχωρήσει η αξιοποίησή του είτε με την χρήση του, είτε με την εκποίησή του.
Στα δικαστήρια κατά των περικοπών προσφεύγουν οι σιδηροδρομικοί
Εν τω μεταξύ στα δικαστήρια εναντίον των περικοπών που έγιναν στις συντάξεις τους, κύριες και επικουρικές καθώς και των περικοπών των δώρων και των επιδομάτων τους που υλοποιήθηκαν με την εφαρμογή των νόμων του μνημονίου προσφεύγει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συνταξιούχων Σιδηροδρομικών (ΠΟΣΣ).
Η Ομοσπονδία σε ανακοίνωσή της σημειώνει ότι οι μειώσεις – περικοπές, δεν έχουν περιορισμένη χρονική διάρκεια αλλά μόνιμο χαρακτήρα. θα πρέπει να διεκδικηθούν δικαστικά καθώς, όπως αναφέρει, υπάρχουν βάσιμες ελπίδες ότι θα κερδηθούν.
Η ΠΟΣΣ πριν ξεκινήσει τη δικαστική διεκδίκηση συμβουλεύτηκε εργατολόγους οι οποίοι πρότειναν την άσκηση ομαδικών αγωγών. Οι νομικές προσφορές που έλαβε η Ομοσπονδία πρόκειται να συζητηθούν σήμερα Τετάρτη από το Γενικό Συμβούλιο της ΠΟΣΣ το οποίο και θα κληθεί να λάβει την τελική απόφαση. Η ΠΟΣΣ καλεί τα μέλη της να βρίσκονται σε ετοιμότητα για την κατάθεση αγωγών κατά των περικοπών, που η ίδια χαρακτηρίζει αντισυνταγματικές.