Μία παγκόσμια τιμητική διάκριση για την Ολυμπία Οδό. Η Αμερικανική Ένωση Πολιτικών Μηχανικών την επιλέγει μεταξύ των πέντε υποψηφίων που θα διεκδικήσουν το βραβείο εξαιρετικού επιτεύγματος πολιτικού μηχανικού για το 2019. Και ας σημειωθεί ότι είναι το μοναδικό έργο που δεν έχει κατασκευαστεί στις ΗΠΑ.
Και οι πέντε φιναλίστ θα τιμηθούν σε ειδικό γκαλά στις 14 Μαρτίου του 2019 στο Άρλινγκτον, με το νικητή του βραβείου να αποκαλύπτεται στο τέλος της εκδήλωσης.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επιτυχία που έχει να επιδείξει μέχρι σήμερα, ο τομέας των ιδιωτικών αυτοκινητόδρομων της χώρας και μάλιστα έχοντας πιθανότητες να τον κερδίσει δεδομένης της μεγάλης τεχνικής δυσκολίας κατασκευής του αυτοκινητόδρομου που συνδέει την Ελευσίνα με την Κόρινθο και την Πάτρα.
Σε κάθε περίπτωση η τιμή προς την Ολυμπία Οδό και τα στελέχη της είναι εξαιρετική καθώς η επιλογή έγινε μεταξύ δεκάδων χιλιάδων έργων που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο σε όλο τον κόσμο.
Η μεγάλη αυτή διάκριση δεν ήρθε τυχαία και όπως αναφέρει ο Παναγιώτης Παπανικόλας, διευθύνων σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού στο ypodomes.com.
«Είναι μία πολύ σημαντική διάκριση για την Ολυμπία Οδό αλλά και για τη χώρα καθώς είναι το μοναδικό έργο εκτός Αμερικής που προκρίθηκε ως φιναλίστ σε αυτό το σπουδαίο διαγωνισμό, και το μοναδικό οδικό έργο πράγμα που δικαιώνει την μοναδικότητα και το βαθμό διαχειριστικής δυσκολίας υλοποίησης (ταυτόχρονη κατασκευή και λειτουργία) αλλά και στο καθαρά τεχνικό κομμάτι με το πλήθος των μεγάλων τεχνικών έργων σε μία ιδιαίτερα σεισμογενή περιοχή, σε μία στενή λωρίδα γης ανάμεσα στο βουνό και τη θάλασσα και με πλούσια αρχαιολογικά ευρήματα. Αυτή η διάκριση ανήκει σε όλους όσους εργάστηκαν και εργάζονται στο μεγάλο αυτό έργο».
Στο φάκελο της Ολυμπίας Οδού δόθηκε έμφαση εκτός από το τεχνικό και το διαχειριστικό κομμάτι και στο κοινωνικό αποτύπωμα του έργου για το πως επρόκειτο να αλλάξει την ζωή χιλιάδων πολιτών καθώς ανέβασε το επίπεδο οδικής ασφάλειας σε έναν άξονα ο οποίος ήταν ένας από τους πιο θανατηφόρους στην Ελλάδα και στην Ευρώπη και πλέον είναι από τους ασφαλέστερους.
Θα πρέπει να αναφέρουμε ότι συντελεστές σε αυτή την κορυφαία διάκριση ήταν οι 3 μεγάλοι τεχνικοί όμιλοι της χώρας ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ, J&P ΑΒΑΞ, η Γαλλική VINCI και η Γερμανική Hochtief. Ανεξάρτητοι Μηχανικοί του έργου είναι η Κ/Ξ ΣΑΛΦΩ και ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ-SETEC.
Τα κριτήρια ένταξης ως πιθανού νικητή σε αυτό το βραβείο είναι: αυθεντικότητα-καινοτομία, η ευρηματικότητα στο σχεδιασμό και τη λύση σχεδιαστικών προκλήσεων, βιωσιμότητα των έργων (περιβαλλοντική, κοινωνική, οικονομική), σχεδιασμός και εκτέλεση έργου.
Συγκεκριμένα οι πέντε φιναλίστ είναι:
150 North Riverside, Chicago
Πρόκειται για ένα ουρανοξύστη 54 ορόφων στην περιοχή του Σικάγο που κατάφερε σε μία πολύ δύσκολη τεχνικά περιοχή να χτιστεί χρησιμοποιώντας μια ποικιλία τεχνικών καινοτομιών, συμπεριλαμβανομένου ενός δομικού συστήματος από σκυρόδεμα τρεις φορές στενότερο από αυτό ενός τυπικού κτιρίου γραφείων.
Νέο Δικαστήριο ΗΠΑ, Λος Άντζελες
Βρίσκεται στην γειτονιά του Πολιτικού Κέντρου του LA, το κτίριο των 10 ορόφων περιλαμβάνει 24 αίθουσες δικαστηρίων και 32 δικαστικούς θαλάμους. Ο σχεδιασμός ενσωματώνει τόσο κλασικά όσο και μοντέρνα στοιχεία, με παραδοσιακά υλικά όπως ο ασβεστόλιθος που χρησιμοποιείται με νέους, καινοτόμους τρόπους, ένας από τους οποίους είναι ένα concept “floating cube” που προβάλλει τον όγκο του γυαλιού πάνω από την πέτρινη βάση του.
OARS-OSIS, Σήραγγα αποχέτευσης, Columbus Ohio
Με έξι μέτρα διάμετρο και μήκος 7,1χλμ, η νέα σήραγγα OARS εξελίσσει το υπάρχον αποχετευτικό σύστημα Olentangy-Scioto που είναι 82 ετών. Χτισμένο περίπου 55 μέτρα κάτω από το κέντρο του Κολόμπους με κόστος 370 εκατομμυρίων δολαρίων, το έργο είναι το μεγαλύτερο έργο βελτίωσης υποδομών στην ιστορία της πόλης. Η σήραγγα OARS αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του Σχεδίου Διαχείρισης Καιρού στο Columbus, το οποίο έχει σχεδιαστεί για τη μείωση των υπερχειλίσεων των αποχετεύσεων στην πόλη.
Ολυμπία Οδός, Βόρεια Πελοπόννησος, Ελλάδα
Χρειάστηκε περισσότερη από μια δεκαετία εργασίας, αλλά ένας από τους πιο επικίνδυνους δρόμους της Ελλάδας – παλαιότερα γνωστός ως «Ο δρόμος του θανάτου» – αντικαταστάθηκε με την Ολυμπία Οδό. Ο σχεδιασμός του έπρεπε να συνυπολογίσει την εξαιρετικά σεισμική βόρεια ακτή της Πελοποννήσου, καθώς και αρχαιολογικούς χώρους σε μια περιοχή που κατοικήθηκε από το 5000 π.Χ.
Πρόγραμμα αντικατάστασης οδοστρώματος – Γέφυρα Off-Ramp προς Βορρά, Σιάτλ
Η γέφυρα εκτός ράμπας, μέρος του προγράμματος αντικατάστασης οδογέφυρας, είναι η πρώτη στον κόσμο που είναι χτισμένη με δύο κίονες σχεδιασμένους ώστε να κάμπτονται κατά τη διάρκεια σεισμικών δονήσεων και στη συνέχεια να επιστρέφουν στη θέση τους για να παραμείνουν λειτουργικοί. Το έργο βασίστηκε στην έρευνα από το εργαστήριο μηχανικής σεισμού του Πανεπιστημίου Nevada-Reno με τη χρήση νικελίου και τιτανίου, που περιβάλλεται από ένα τσιμεντοειδές σύνθετο υλικό.
Για το 2018 νικητής του βραβείου OCEA ήταν το οδικό έργο της 2ης Υπόγειας Λεωφόρου (Α’ φάση) στη Νέα Υόρκη.