“Ο μαραθώνιος στην Πόλη του Μεξικού ήταν ο πιο δύσκολος μαραθώνιος που έχω τρέξει”, λέει ο δρομέας Frank Matthijssen της Nispen. Αλλά για τους περισσότερους από 11.000 συμμετέχοντες στην τελευταία διοργάνωση, αυτός ο μαραθώνιος δεν ήταν καθόλου τόσο δύσκολος. Αποκλείστηκαν λόγω εξαπάτησης. Αυτοί οι δρομείς θα χρησιμοποιούσαν αυτοκίνητα και μέσα μαζικής μεταφοράς κατά μήκος της διαδρομής για να φτάσουν γρηγορότερα στον τερματισμό.
Στην εκκίνηση της πόλης του Μεξικού την περασμένη εβδομάδα βρέθηκαν 30.000 συμμετέχοντες και πάνω από το ένα τρίτο αυτού του αριθμού αποκλείστηκαν λίγες ημέρες αργότερα, αφού το ηλεκτρονικό τους τσιπ δεν κατάφερε να καταγράψει κάθε σημείο διαδρομής. Οι συμμετέχοντες το απέδωσαν τότε σε “τεχνικά προβλήματα”, αλλά οι διοργανωτές ανέφεραν σε ανακοίνωσή τους ότι υπήρχαν πολλοί απατεώνες.
“Το Ινστιτούτο Αθλητισμού της Πόλης του Μεξικού θα συνεχίσει να εντοπίζει περιπτώσεις στις οποίες οι συμμετέχοντες επέδειξαν αντιαθλητική συμπεριφορά κατά τη διάρκεια της διοργάνωσης. Επίσης, οι χρόνοι θα ακυρωθούν”.
Οι διοργανωτές του μαραθωνίου στην Πόλη του Μεξικού ανέλαβαν δράση μετά από συμβουλές άλλων δρομέων. Δεν είναι η πρώτη φορά που ο μαραθώνιος αυτός αναγκάζεται να αποκλείσει με αυτόν τον τρόπο μεγάλους συμμετέχοντες. Περίπου 6.000 δρομείς αντιμετώπισαν προβλήματα κατά τη διάρκεια της διοργάνωσης του 2017.
“Είναι πάντα δυνατό να κλέψεις, ακόμα και στον μαραθώνιο του Ρότερνταμ”, λέει ο Frank Matthijsen. Έτρεξε 22 μαραθώνιους σε Ολυμπιακές Πόλεις και το ίδιο έκανε και στην Πόλη του Μεξικού, το 2012. “Απλά δεν το καταλαβαίνω. Δεν το θέλετε καθόλου αυτό, έτσι δεν είναι; Μετά φτάνεις στον τερματισμό με το μετάλλιό σου και λες ότι έτρεξες μόνο 30 ή 35 χιλιόμετρα. Αυτό δεν θα μου ερχόταν ποτέ στο μυαλό”.
Υπάρχουν διάφοροι τρόποι να κλέψεις στο Μεξικό, γνωρίζει ο Matthijssen. “Ανάμεσα σε δύο μεγάλους, φαρδείς, δρόμους υπάρχουν και δρόμοι. Έτσι, αν στρίψεις μια φορά αριστερά, μπορείς εύκολα να κόψεις δρόμο. Μια βόλτα με το μετρό είναι επίσης δυνατή, λέει ο δρομέας.
“Οι επισκέπτες παίρνουν επίσης το μετρό για να δουν διάφορα μέρη, οπότε και οι δρομείς θα μπορούσαν να κάνουν το ίδιο. Δεν το είδα αυτό να συμβαίνει τότε, γιατί ήδη πάλευα τρομερά με τον εαυτό μου”, γελάει ο Brabander.
Φέτος, οι δόλιοι δρομείς πιάστηκαν αρκετές φορές. Ένας λογαριασμός στο X, το πρώην Twitter, δημοσιεύει φωτογραφίες που δείχνουν τους συμμετέχοντες που φέρονται να έκλεψαν και πώς το έκαναν.
Στην πραγματικότητα, δεν είναι ποτέ εντελώς αποκλεισμένη με φράγματα πλήθους, και μπορείτε επίσης να πηδήξετε ή να περάσετε πάνω από ένα φράγμα πλήθους.” – Mario Kadiks, διευθυντής του Μαραθωνίου του Ρότερνταμ για τη διαδρομή
Το ότι είναι πάντα δυνατό να κλέψει κανείς κατά τη διάρκεια ενός μαραθωνίου αναγνωρίζει και ο Mario Kadiks, διευθυντής του Μαραθωνίου του Ρότερνταμ. “Αυτό είναι δυνατό σε κάθε διαδρομή ναι, τολμώ να πω αυτή τη δήλωση. Άλλωστε, ποτέ δεν είναι εντελώς αποκλεισμένη με φράγματα πλήθους, ενώ μπορείς επίσης να πηδήξεις ή να πατήσεις πάνω από ένα φράγμα πλήθους”.
Σχετικά με την κατάσταση στο Μεξικό, ο Kadiks δεν μπορεί να πει πολλά γιατί δεν την γνωρίζει. Γνωρίζει όμως ότι στο Ρότερνταμ φέτος, τον Απρίλιο, 80 με 100 άτομα επίσης απομακρύνθηκαν από τα αποτελέσματα.
“Αυτοί οι άνθρωποι, για παράδειγμα, μετά το σημείο των 28 χιλιομέτρων, έκοψαν ένα κομμάτι της διαδρομής προς το Kralingse Bos και τερμάτισαν στο Coolsingel. Τότε δεν αισθάνονται σούπερ και ξέρουν ότι δεν θα καταφέρουν να διανύσουν ολόκληρη την απόσταση του μαραθωνίου. Στη συνέχεια, τερματίζουν στον χώρο εξυπηρέτησης. Αλλά δεν το θεωρώ αυτό κλεψιά. Αν το σώμα σου σου λέει να το κάνεις, νομίζω ότι αυτό είναι το μόνο σοφό. Αλλά αποκλείονται από τα αποτελέσματα”.
Στο Μεξικό, υπήρχε ένα χαλί με ένα σημείο καταγραφής κάθε πέντε χιλιόμετρα. Οι συμμετέχοντες περπατούσαν πάνω από αυτό και έτσι καταγράφονταν οι χρόνοι. Αυτοί οι χρόνοι έλειπαν τακτικά από χιλιάδες δρομείς. “Θα μπορούσε να είναι ότι υπήρχαν τεχνικά προβλήματα”, λέει ο Kadiks. “Στον μαραθώνιο του Ρότερνταμ, οι άνθρωποι μπορεί επίσης να χάσουν τα ενδιάμεσα σημεία, επειδή το σύστημα δεν λειτουργεί πάντα 100%”.
Η οργάνωση του Ρότερνταμ λέει ότι παρακολουθεί πάντα τους χρόνους των δρομέων σε πραγματικό χρόνο, λέει ο διευθυντής. “Οι χρόνοι πρέπει να έχουν μια κανονική ροή. Αν δεν είναι έτσι, καταλαβαίνουμε σχολαστικά το γιατί. Φταίει το σύστημα, ή επειδή φορούν λάθος ένα τσιπ, ή έχει γίνει εξαπάτηση;
Οι απατεώνες μπορούν να συλληφθούν με διάφορους τρόπους, μεταξύ άλλων μέσω συμβουλών από άλλους δρομείς, δήλωσε ο Kadiks. “Υπάρχει πολύς κοινωνικός έλεγχος επειδή έχουμε μια πολύ πολυάσχολη εκδήλωση. Εάν λάβουμε συμβουλές, μπορούμε επίσης πάντα να αναζητήσουμε υλικό από βίντεο”.