* Αναδημοσίευση από Καθημερινή
Του Πάσχου Μανδραβέλη
Στη βυζαντινή αγιογραφία ο Μυστικός Δείπνος γίνεται συνήθως σε ημικυκλικό τραπέζι. Ο Ιησούς και οι μαθητές του κάθονται από τη μία πλευρά του τραπεζιού –όπως στην τοιχογραφία του Λεονάρντο ντα Βίντσι–, κάτι που είναι παράλογο στην πραγματική ζωή αλλά βοηθά την απεικόνιση όλων των συνδαιτυμόνων. Δεν φανταζόμαστε ότι κάποιος σκέφτηκε «παιδιά, να καθίσουμε όλοι από τη μία πλευρά του τραπεζιού, για να βοηθήσουμε τους μελλοντικούς αγιογράφους να απεικονίσουν καλύτερα το τελευταίο δείπνο του Ιησού». Υπάρχουν πάντως πίνακες βυζαντινής τέχνης που δείχνουν τον Μυστικό Δείπνο σε κυκλικό τραπέζι, κάτι που είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα.
Σαρκάζουμε, αλλά δεν υπάρχει άλλος τρόπος αντίδρασης στις… αντιδράσεις για ένα από τα πολλά χάπενινγκ που είδαμε στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων. Αντιδρά η Καθολική Εκκλησία που έχει στην παράδοσή της την Ιερά Εξέταση. Αλλά γιατί διαμαρτύρονται οι επίγονοι όσων προτίμησαν το τουρκικό σαρίκι από τη λατινική τιάρα, τη βυζαντινή από την αναγεννησιακή τέχνη;
Μετά την γκρίνια οι διοργανωτές επισήμαναν ότι πολλοί καλλιτέχνες απεικόνισαν διάφορα συμπόσια σε παραλληλόγραμμο τραπέζι και με όλους να κάθονται από τη μία πλευρά. Ο σκηνοθέτης δήλωσε ότι εμπνεύστηκε από το «Συμπόσιο των θεών» του Jan Harmensz van Biljert, κάτι που ακούγεται πιο λογικό, αφού είχε έναν γαλάζιο Διόνυσο να τραγουδά. Ωρα είναι να ακούσουμε τίποτε διαμαρτυρίες από τους δωδεκαθεϊστές…
Αλλά ας υποθέσουμε ότι το χάπενινγκ ήταν εμπνευσμένο από τη φαντασία του Λεονάρντο ντα Βίντσι. Πώς ακριβώς θίγεται το θρησκευτικό συναίσθημα –και δη των ορθοδόξων– για μια ψεύτικη απεικόνιση ενός συμβάντος που αναφέρεται με πολλές αντιφάσεις στα Ευαγγέλια; Δικαιούνται να βάλουν τις φωνές και οι μουσουλμάνοι, επειδή κάποιοι από τους έξαλλους χορευτές φορούσαν κάτι που έμοιαζε με το σαρίκι του Μωάμεθ· στην πρώιμη ισλαμική τέχνη επιτρεπόταν η απεικόνισή του. Ωστόσο, οι ακτιβιστές για την κατάργηση της θανατικής ποινής δεν διαμαρτυρήθηκαν για την απεικόνιση της αποκεφαλισμένης Μαρίας Αντουανέτας. Μόνο κάτι Αγγλοι δυσφόρησαν επισημαίνοντας ότι κατά τη δική τους τελετή έναρξης ο ηθοποιός Ντάνιελ Κρεγκ, ως σωματοφύλακας Τζέιμς Μποντ, συνόδευσε τη βασίλισσα Ελισάβετ στους Αγώνες.
Στην εποχή των social media τίποτε δεν πέφτει κάτω. Ολα γίνονται αφορμή για τσακωμούς. Λογικό αφού, στην «κοινωνία της προσοχής», ο μόνος τρόπος ώστε να διακριθεί κάποιος είναι να βρει εκείνη τη λεπτομέρεια της δημόσιας ζωής που θα την ερμηνεύσει κατά το δοκούν για να δημιουργήσει τοξικότητα. Ο,τι δηλαδή κάνουν και οι έξαλλοι της woke κουλτούρας…
Πηγή: Καθημερινή