Τις τάσεις που επικρατούν σχετικά με τη σπατάλη τροφίμων στο ελληνικό νοικοκυριό, αλλά και τα διαφορετικά καταναλωτικά προφίλ των Ελλήνων, αναδεικνύει έρευνα που διενεργήθηκε από το Εργαστήριο Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Αγροτικού Χώρου του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων του Πανεπιστημίου Πατρών σε συνεργασία με την ΜΚΟ «ΜΠΟΡΟΥΜΕ».
Η έρευνα χρηματοδοτήθηκε από το Πράσινο Ταμείο του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Τροφίμων για την πρόσκληση «ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ» στο πλαίσιο του Χρηματοδοτικού Προγράμματος: «ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ 2020».
Περιλάμβανε την ποσοτική και ποιοτική διερεύνηση του προβλήματος της σπατάλης τροφίμων (food waste) στο ελληνικό νοικοκυριό. Η καταγραφή των ποσοτήτων έγινε μέσω εφαρμογής για τα κινητά (application) που έφτιαξε το εργαστήριο και έδωσε στους συμμετέχοντες.
Επιστημονικός υπεύθυνος της έρευνας ήταν ο Αναπληρωτής Καθηγητής Μάρκετινγκ Προκόπης Θεοδωρίδης, Διευθυντής του Εργαστηρίου Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Αγροτικού Χώρου και Πρόεδρος του Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων Αγροτικών Προϊόντων και Τροφίμων του Πανεπιστημίου Πατρών.
Σύμφωνα με τον Φάνη Ζαχαράτο, ο οποίος παρουσίασε την έρευνα κατά τη διάρκεια του πρόσφατου 10ου Αναπτυξιακού Συνεδρίου, προκύπτουν τα παρακάτω γενικά συμπεράσματα:
✓Οι Έλληνες καταναλωτές γνωρίζουν το πρόβλημα της σπατάλης τροφίμων αλλά υπάρχει αρκετός δρόμος να διανύσουμε μέχρι να συνειδητοποιήσουν το μέγεθος του,
✓Υπάρχουν περιθώρια για περισσότερη ενημέρωση αλλά κυρίως για περισσότερη εκπαίδευση των καταναλωτών,
✓Στην Ελλάδα έχουμε ελλείψεις στις υποδομές ανακύκλωσης και διαχείρισης των αποβλήτων τροφίμων,
✓Έχουμε ανάγκη να εφαρμόσουμε τις ευρωπαϊκές οδηγίες υιοθετώντας μια ολιστική στρατηγική αντιμετώπισης του προβλήματος,
✓Οι κατηγορίες τροφίμων που καταλήγουν στα σκουπίδια παραμένουν διαχρονικά ίδιες,
✓Από τα στοιχεία παρατηρούμε ότι αυξάνει η ευαισθητοποίηση όχι όμως και με τον ίδιο ρυθμό η προσπάθεια που καταβάλλουν οι καταναλωτές για μείωση της σπατάλης τροφίμων.
Επίσης, από την έρευνα αναδεικνύονται τέσσερα διαφορετικά καταναλωτικά προφίλ:
- Οι ενημερωμένοι καταναλωτές που έχουν γνώση του προβλήματος και ανεπτυγμένη οικολογική συνείδηση:
- 60% -> από 18 μέχρι 39 ετών
- Γνωρίζουν τη ζημιά που προκαλεί η σπατάλη τροφίμων στο περιβάλλον
- Ελέγχουν την ημερομηνία λήξης των τροφίμων που αγοράζουν
- Υπάρχει τάση στο να προγραμματίζουν τα γεύματα των επόμενων ημερών
- Προσπαθούν να αγοράζουν τις ποσότητες τροφίμων που χρειάζονται
- Οι προγραμματιστές καταναλωτές που προσπαθούν για την καλύτερη οργάνωση του νοικοκυριού τους:
- 60,5% -> από 18 μέχρι 39 ετών
- Δε γνωρίζουν με σαφήνεια τη ζημιά που προκαλεί η σπατάλη τροφίμων στο περιβάλλον
- Δεν ελέγχουν τακτικά ημερομηνία λήξης των τροφίμων που αγοράζουν
- Υπάρχει τάση στο να προγραμματίζουν τα γεύματα των επόμενων ημερών
- Προσπαθούν να αγοράζουν τις ποσότητες τροφίμων που χρειάζονται
- Οι απρόσεκτοι καταναλωτές με αυξημένη ροπή στη σπατάλη τροφίμων:
- 40% -> από 18 μέχρι 29 ετών
- Δε γνωρίζουν τη ζημιά που προκαλεί η σπατάλη τροφίμων στο περιβάλλον
- Δεν ελέγχουν τακτικά ημερομηνία λήξης των τροφίμων που αγοράζουν
- Δεν προγραμματίζουν τα γεύματα των επόμενων ημερών
- Αγοράζουν περισσότερες ποσότητες τροφίμων από αυτές που χρειάζονται
- Οι τυπικοί καταναλωτές που εκφράζουν το μέσο νοικοκυριό και παρόλο που μπορεί να γνωρίζουν γενικά πράγματα για τη σπατάλη τροφίμων δεν έχουν αναπτύξει κάποια συγκεκριμένη συμπεριφορά μείωσης της:
- Ο ένας στου δύο είναι πάνω από 40 ετών
- Δε γνωρίζουν τη ζημιά που προκαλεί η σπατάλη τροφίμων στο περιβάλλον
- Προσέχουν ημερομηνία λήξης των τροφίμων που αγοράζουν
- Δεν προγραμματίζουν τα γεύματα των επόμενων ημερών
- Υπάρχει τάση στο να αγοράζουν παραπάνω τρόφιμα από αυτά που χρειάζονται.