Στις 11-08-2014 έχω πληρώσει €70 (€35/εξάμηνο και €35 για επιβάρυνση) για την άδεια κυκλοφορίας του αυτοκινήτου μου (Toyota Starlet 1000 cc, έτος 1993). Να επισημάνω ότι για το έτος 2013 πλήρωσα μόνο €30. Δηλαδή ένας πολίτης περιβαλλοντικά ευσυνείδητος (συντηρεί και οδηγεί ένα αυτοκίνητο 20 χρονών με 300.000 χιλιόμετρα) πληρώνει το διπλάσιο ποσόν μετά την ψήφιση του νέου νομοσχεδίου για το φόρο της άδειας κυκλοφορίας. Και για μια μέρα καθυστέρηση άλλα τόσα. Λέτε να το απαίτησε η ΤΡΟΪΚΑ…;! Όμως, μπορεί κάποιος να βάλει το χέρι στη φωτιά, ότι τα επιπλέον €70, τα οποία έχω πληρώσει θα διοχετευτούν για την προστασία του κλίματος;
Ας θυμηθούμε την αλλαγή του φόρου κυκλοφορίας για την εισαγωγή ενός αυτοκινήτου στην Πατρίδα μας στη βάση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα CO2. Σύμφωνα με το νέο φόρο κατανάλωσης για νέες εγγραφές οχημάτων που εκπέμπουν ρύπους μέχρι 120 γραμμάρια CO2./χιλιόμετρο (g CO2/km) οι ιδιοκτήτες τους πληρώνουν τέλος 0,5 ευρώ ανά (g CO2/km). Από 120 μέχρι 150 (gCO2/km) το τέλος είναι 3 ευρώ ανά (g CO2/km), ενώ το ίδιο ισχύει και για οχήματα με εκπομπές από 150 μέχρι 180 (g CO2/km). Για εκπομπές ρύπων πέραν των 180 (g CO2/km) επιβάλλεται τέλος 8 ευρώ ανά (g CO2/km).
Και οι 56 βουλευτές μας (δεξιοί, αριστεροί, κομμουνιστές, σοσιαλιστές, οικολόγος) πέρσι τέτοιο καιρό δικαιολόγησαν αυτή την φοροαρπακτική πολιτική ως προστασία του παγκόσμιου κλίματος από τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα CO2.
Να τους θυμίσουμε πάλι, ότι η ρύπανση του περιβάλλοντος μετρείται διαμέσου του φορτίου του διοξειδίου του άνθρακα (CO2). Στην ατμόσφαιρα η περιεκτικότητα του CO2 ανέρχεται μόνο στο 0,038%. Η παγκόσμια ‘ανθρώπινη’ ρύπανση προκαλεί περίπου το 5,0% και αυτό συνεπάγεται μια αύξηση του στην ατμόσφαιρα γύρω στο 0,002% (βλ. Διακυβερνητική Ομάδα ΟΗΕ για την Κλιματική Αλλαγή). Επομένως η ρύπανση είναι αμελητέα, αφού το 95% παραγωγής (CO2) προκαλείται από το φυσικό περιβάλλον.
Για χάρη όμως μιας ακαδημαϊκής συζήτησης, να αποδεχθούμε το δόγμα ότι ‘οι κλιματικές αλλαγές προκαλούνται από την ανθρώπινη παρέμβαση’. Για να δούμε ποιες είναι οι χώρες που ρυπαίνουν την παγκόσμια ατμόσφαιρα: περίπου 60 % επιβαρύνεται η ατμόσφαιρα από μόνο πέντε βιομηχανικές χώρες (Κίνα, ΗΠΑ, Ινδία, Ρωσία και Ιαπωνία). Περίπου 70% επιβαρύνουν την ατμόσφαιρα δέκα και 85% είκοσι βιομηχανικές χώρες. Θα πρέπει επίσης να επισημανθεί, ότι σημειώθηκε παγκόσμια αύξηση των εκπομπών του CO2 πάνω από 50% συγκριτικά με το 1990 (βλ. FBS/UNEP). Λέτε να συναθροίζονται και οι εκπομπές CO2 που παράγονται στους πολέμους στην Ουκρανία, Ιράκ, Συρία, Γάζα, Νιγηρία, Αρμενία (παραγωγή οπλικών συστημάτων, βομβαρδισμοί μαχητικών αεροπλάνων, τανκς, πυροβόλα, μετατόπιση πληθυσμών);
Η Πατρίδα μας παράγει μόνο το 0,025% παγκοσμίως. Δηλαδή αμελητέα ποσότητα. Με μια μειωμένη παραγωγή σήμερα ηλεκτρικού ρεύματος, τσιμέντων, τούβλων, καυσίμων μεταφοράς λόγω οικονομικής κρίσης, η Πατρίδα μας παράγει ίσως σήμερα το 75% συγκριτικά με το 2012. Επομένως όχι μόνο πληρούμε τις υποχρεώσεις μας, αλλά διαθέτουμε και αποθέματα ρύπων, τους οποίουςξεπουλάμε στις πολυεθνικές για πενταροδεκάρες.
Στους παρακάτω 2 πίνακες γίνεται μια σύγκριση δύο αυτοκινήτων με τον ίδιο κυβισμό 1000 cc. Το μεταχειρισμένο αυτοκίνητο των 20 ετών εκπέμπει ολικά σήμερα 33 % λιγότερες εκπομπές CO2 από το καινούργιο (συμπεριλαμβανόμενες και τις εκπομπές κατά τη διάρκεια της παραγωγής). Όμως ο ιδιοκτήτης του καινούργιου αυτοκινήτου πληρώνει 33 % λιγότερα. Δεν μας λένε ότι η κλιματική αλλαγή θα πρέπει να αντιμετωπισθεί σε παγκόσμια κλίμακα;! Επομένως θα πρέπει να συναθροίζονται και οι εκπομπές CO2 κατά τη διάρκεια της παραγωγής ενός υλικού.
Καταληκτικά θα πρότεινα στους 56 υπέροχους βουλευτές μας και ιδιαίτερα σε αυτούς τους πολιτικούς, οι οποίοι καθημερινά μας υπενθυμίζουν ότι πρέπει να είμαστε πιο “διεκδικητικοί“ στη λύση του κυπριακού και στην Τρόϊκα, ιδού η ρόδος. Ας διεκδικήσουν κάτι για το λαό τους και τους ευσυνείδητους περιβαλλοντικά ενεργούς πολίτες. Και η υγραεριοκίνηση γιατί δεν προχωρά σε νομοσχέδιο;! Μπας και τα παίρνουν από τις μεγαλοεισαγωγείς αυτοκινήτων και από τις πολυεθνικές;! Τέτοιο απλό και λογικό αποτέλεσμα βγαίνει…
Και κάτι ακόμη: ο Κύπριος που οδηγεί αυτοκίνητο μέχρι το τέλος κύκλου ζωής θα πρέπει να ανταμείβεται για δύο λόγους:
1.
προστατεύει το παγκόσμιο περιβάλλον και
2.
αποτρέπει τη διοχέτευση συναλλάγματος προς τις πολυεθνικές
Παντελής Σοφοκλέους
Πολιτικός Μηχανικός/Μηχανικός Περιβάλλοντος