Κύμα οργής προκαλεί η εικόνα της ρύπανσης στο Σαρωνικό μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ». Δεν φαίνεται να έχει τέλος η οικολογική καταστροφή που προκάλεσε .
Την έντονη ανησυχία τους εκφράζουν και οι περιβαλλοντικές οργανώσεις της χώρας, σχετικά με τη μεγάλης έκταση πετρελαιοκηλίδα που έχει ρυπάνει τις παραλίες της Σαλαμίνας και του Σαρωνικού Κόλπου. «Στο τεράστιο, διαχρονικό πρόβλημα ρύπανσης που επιβαρύνει την Σαλαμίνα εδώ και δεκαετίες ήρθε να προστεθεί μία άνευ προηγουμένου οικολογική καταστροφή, η οποία παρά το μέγεθός της δεν αντιμετωπίζεται επαρκώς, αφού οι διαδικασίες απορρύπανσης προχωρούν με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς», δήλωσε ο Μάρκος Ακύλας, πρόεδρος του Περιβαλλοντικού Ομίλου Σαλαμίνας (ΠΕΡΙΒΟΣ).
Όπως είπε ο κ. Ακύλας, «αυτό που πρέπει να γίνει τώρα στην περιοχή, είναι να ενταθούν οι προσπάθειες απορρύπανσης, ώστε να συλλεχθεί το μαζούτ το συντομότερο δυνατό και στη συνέχεια να υπάρξει διαρκής παρακολούθηση των περιβαλλοντικών και βιολογικών δεικτών, ώστε να γνωρίζουμε το πραγματικό μέγεθος του προβλήματος».
«Αν μία μικρή σχετικά διαρροή δημιουργεί μια τέτοια καταστροφή, δίπλα στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας και το επιχειρησιακό κέντρο του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, ποια ακριβώς είναι η δυνατότητα της χώρας να αντιμετωπίσει διαρροές και ατυχήματα από μεγάλης κλίμακας πετρελαϊκές δραστηριότητες στο Ιόνιο και το Κρητικό Πέλαγος; Το θέμα δεν είναι αν θα συμβεί κάποιο άλλο ατύχημα, αλλά πότε» δήλωσε ο κ. Τάκης Γρηγορίου, υπεύθυνος της εκστρατείας για τις κλιματικές αλλαγές και την ενέργεια στο ελληνικό γραφείο της Greenpeace.
Πολλές εστίες ρύπανσης έχουν εντοπιστεί σε τμήμα του παραλιακού μετώπου της Αττικής, καθώς κομμάτια της πετρελαιοκηλίδας μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου νοτιοδυτικά της Αταλάντης στον Σαρωνικό παρασύρθηκαν από τον αέρα.
Φρεαττύδα, Πειραϊκή, η παραλία του Παρασκευά στα Βοτσαλάκια αλλά και η θαλάσσια περιοχή μπροστά από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων είναι οι περιοχές του Πειραιά όπου έφτασε η ρύπανση, ενώ σε παραλίες σε ‘Αγιο Κοσμά, Ελληνικό και Γλυφάδα οι κηλίδες αγγίζουν σχεδόν τις ξαπλώστρες.
Κόντρα Σύριζα-ΝΔ
Η εικόνα των μαύρων στις ακτές της Αττικής από το πετρέλαιο έχει προκαλέσει κόντρα και σε πολιτικό επίπεδο, με τον αρχηγό της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκο Μητσοτάκη να κατηγορεί τη κυβέρνηση ότι αδιαφορεί, και τον υπουργό Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή να απαντά ότι θα φέρει την υπόθεση στη Βουλή προκειμένου να ενημερωθεί ο ελληνικός λαός. «Έχω κινητοποιήσει θεούς και δαίμονες για την αντιμετώπιση της πετρελαιοκηλίδας” δήλωσε στο ο υπουργός Ναυτιλίας. «Έχουμε εξαντλήσει όλα τα μέσα που υπάρχουν διαθέσιμα στον ελληνικό χώρο. Επίσης συμμετέχει και ένα υπερσύγχρονο ευρωπαϊκό σκάφος, ειδικό στις πετρελαιοκηλίδες. Γίνεται μια γιγάντια επιχείρηση. Έχω δώσει εντολή στο Λιμενικό να την επιτηρεί από κοντά. Ακόμη και στον γερανό της απάντλησης του πετρελαίου από το βυθισμένο πλοίο έχουμε τοποθετήσει άνδρες του Λιμενικού, πρόσθεσε ο κ Κουρουμπλής.
Επίθεση στην κυβέρνηση και για το θέμα της επένδυσης στις Σκουριές και για αυτό της οικολογικής καταστροφής στη Σαλαμίνα εξαπέλυσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης και με μία ανάρτηση στο twitter.
Την ίδια στιγμή, έκτακτη σύγκληση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος για την πετρελαιοκηλίδα στο Σαρωνικό ζήτησε χθες με επιστολή του προς την πρόεδρο της Επιτροπής ο βουλευτής Χίου και αντιπρόεδρος της Επιτροπής, Νότης Μηταράκης.
«Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της Επιτροπής μας και προκειμένου να εκτιμήσουμε το μέγεθος της καταστροφής, τυχόν ευθύνες αλλά και τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν σε βραχύ και μακρύτερο ορίζοντα, σας καλώ να συγκαλέσετε άμεσα σε έκτακτη συνεδρίαση την Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος, με πρόσκληση σε αυτή των συναρμόδιων Υπουργείων, την Περιφέρεια, τους όμορους Δήμους που έχουν πληγεί, περιβαλλοντικές οργανώσεις και επιστήμονες με εξειδικευμένες γνώσεις πάνω στο θέμα», αναφέρει στην επιστολή του ο κ. Μηταράκης.
Το υπουργείο
Η απάντηση του υπουργείου Ναυτιλίας στην κριτική που δέχεται για τους χειρισμούς που έκανε τις τελευταίες ημέρες είναι να φέρει το θέμα στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής, ώστε να ενημερωθεί, όπως επισημαίνει, πλήρως ο ελληνικός λαός για την άμεση και πρωτοφανή κινητοποίηση των αρμόδιων υπηρεσιών προκειμένου να αντιμετωπιστεί η ρύπανση. Η συνεδρίαση θα γίνει την επόμενη εβδομάδα.
Σύμφωνα μάλιστα με την ίδια ανακοίνωση, σε σύσκεψη που έγινε χθες στο υπουργείο οι εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αναφέρθηκαν «στην ταχύτατη και αποτελεσματική επέμβαση του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την αντιμετώπιση της ρύπανσης από το ναυάγιο του Δεξαμενοπλοίου “Αγία Ζώνη II”».
Το επιχειρησιακό
Για την αντιμετώπιση της ρύπανσης ενεργοποιήθηκε χθες το αντιρρυπαντικό σκάφος AKTAIA OSRV με εξοπλισμό αντιμετώπισης πετρελαιοκηλίδων. Το πλοίο είναι ναυλωμένο από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα «EMSA» και δραστηριοποιείται κυρίως στην Αδριατική. Το πλοίο αυτό, αμέσως μόλις ήταν διαθέσιμο, ξεκίνησε να συμμετέχει στις επιχειρήσεις απορρύπανσης της θάλασσας. Παράλληλα μετά την ολοκλήρωση των εργασιών στεγανοποίησης του ναυαγίου που πραγματοποιήθηκε χθες, εντός ποντισθέντων φραγμάτων ναυαγίου δεν υφίσταται ρύπανση, ενώ έχει ξεκινήσει η διαδικασία απάντλησης του φορτίου του πλοίου.
Ο Δήμος Γλυφάδας έχει τοποθετήσει κορδέλες κατά μήκος της παραλίας και ενημερώνει με ταμπέλες του δημότες να μη προσέρχονται προς το παρόν για κολύμβηση για λόγους δημόσιας υγείας και έως ότου αποκατασταθεί το πρόβλημα.
Όπως αναφέρει σε ανάρτησή του στο facebook ο δήμαρχος Γλυφάδας, Γιώργος Παπανικολάου, «δυστυχώς η θαλάσσια ρύπανση έφτασε στη Γλυφάδα και το πρόβλημα είναι πολύ σοβαρό, με εκτεταμένη ρύπανση και έντονη οσμή σε όλο μας το παραλιακό μέτωπο. Η μάχη είναι άνιση. Από τα χαράματα σήμερα, είμαστε σε διαρκή επαγρύπνηση και συνδράμουμε με όποια μέσα διαθέτουμε στο έργο των αρμόδιων φορέων: τοποθετήσαμε πλωτό φράγμα, ρίξαμε αντιρρυπαντικό υλικό (μια ουσία που διαλύει το πετρέλαιο), απόχη και ειδικές απορροφητικές πετσέτες. Ελπίδα όλων μας είναι ότι η ζημιά θα περιοριστεί το συντομότερο δυνατό. Οι ευθύνες ωστόσο για την καταστροφή είναι δεδομένες και πρέπει να αποδοθούν άμεσα»
Η πλοιοκτήτρια εταιρεία
Η εκπρόσωπος της πλοιοκτήτριας εταιρείας του δεξαμενοπλοίου, της «AGIA ZONI II Ναυτική Εταιρεία», Χριστίνα Σφαέλου, δήλωσε ότι η απώλεια του πλοίου είναι τραγική και αναπάντεχη για την εταιρεία, η οποία, ακόμα, όπως υποστήριξε, δεν γνωρίζει τις αιτίες του ναυαγίου. Σημείωσε ότι η πλοιοκτήτρια εταιρεία θα κάνει ό,τι είναι δυνατό να γίνει και ήδη έχει ζητήσει πρόσθετες δυνάμεις από την εταιρεία απορρύπανσης. Η ίδια επίσης σημείωσε την ταχύτητα με την οποία υπεγράφη η σύμβαση των πλοιοκτητών με τον Όμιλο Σπανόπουλου για την επιχείρηση απορρύπανσης.
Επίσης, η κα Σφαέλου υποστήριξε ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο, ότι θα έκανε ένα δρομολόγιο ρουτίνας ανεφοδιάζοντας άλλα σκάφη, ότι όλα του τα πιστοποιητικά ήταν σε ισχύ και ότι είναι ασφαλισμένο για ζημίες έναντι τρίτων μέχρι του ποσού των 5 εκατ. ευρώ. Ο κ. Μιχάλης Σπανόπουλος δήλωσε ότι στην περιοχή του ναυαγίου επιχειρούν πέντε ιδιωτικά αντιρρυπαντικά σκάφη. Στην επιχείρηση συμμετέχουν 10 δύτες. Η διάρκειά της εκτιμάται σε περίπου 20 ημέρες, ανάλογα με τον καιρό, ο οποίος επηρεάζει και την εξάπλωση της πετρελαιοκηλίδας.