Η Ryanair είναι ο αερομεταφορέας με το μεγαλύτερο ποσοστό εκπομπών στην Ευρώπη για τρίτη συνεχή χρονιά, σύμφωνα με νέα έρευνα της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος, Transport & Environment, που βασίστηκε σε στοιχεία του 2023.
Στη δεύτερη και τριτη θέση ακολουθούν οι Lufthansa και British Airways, όμως με τις εκπομπές τους να βρίσκονται κάτω από τα επίπεδα προ πανδημίας.
Οι αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους Ryanair και Wizz Air μόλυναν περισσότερο από ποτέ το περιβάλλον κατά το περασμένο έτος, πάνω από το έτος αιχμής του 2019. Η Ryanair είχε εκπομπές 15 τόνων διοξειδίου του άνθρακα το 2023, 23% περισσότερες από τα προπανδημικά επίπεδα, ενώ οι εκπομπές της Wizz Air αυξήθηκαν κατά 40%. Οι εκπομπές της Ryanair αντιστοιχούν στις εκπομπές που έχουν σε ετήσια βάση 7 εκατ. αυτοκίνητα με κινητήρες πετρελαίου.
Μία στις 4 πτήσεις στην Ευρώπη το 2023 πραγματοποιήθηκε από κάποιον από τους τρεις μεγαλύτερους αερομεταφορείς χαμηλού κόστους (easyJet, Ryanair, Wizz Air), ενώ το 2019 η αναλογία ήταν μία προς 5, ενδεικτικό του γεγονότος ότι οι low cost αεροπορικές αυξάνουν το μερίδιο αγοράς τους στην Ευρώπη. Από την άλλη, αερομεταφορείς όπως οι Air France, Lufthansa, KLM και British Airways, έχουν χάσει μερίδιο αγοράς 2,8% από το 2019.
Σύμφωνα με την Transport & Environment, το επιχειρηματικό μοντέλο των low cost αεροπορικών εταιριών οδηγεί τον κλάδο σε μια μη βιώσιμη ανάπτυξη, κάνοντας ανέφικτο το σενάριο των «πράσινων» αερομεταφορών, ενώ τονίζει ότι «καθαρές» τεχνολογίες όπως τα βιώσιμα καύσιμα δεν θα είναι σε θέση να συμβαδίσουν με την ανάπτυξη των low cost εταιριών.
Παρόλ’ αυτά, οι παραδοσιακοί αερομεταφορείς και ορισμένοι τρίτων χωρών συνεχίζουν να ευθύνονται για το μεγαλύτερο όγκο εκπομπών στην Ευρώπη (42,2%) λόγω των μακρινών πτήσεων. Η έρευνα εντόπισε ότι 20 τέτοιοι αερομεταφορείς ευθύνονται για μεγαλύτερο μερίδιο εκπομπών από το αντίστοιχο που έχουν 400 αερομεταφορείς συνδυαστικά που πετούν από την Ευρώπη.
Οι Air France και Lufthansa πλήρωσαν για μόλις το 7% και 16% των εκπομπών τους το 2023, λόγω περιορισμένου εύρους των Ευρωπαϊκών αγορών άνθρακα και των δωρεάν δικαιωμάτων που παραχωρούνται στους αερομεταφορείς. Αυτό συμβαίνει, επειδή οι αγορές άνθρακα για την αεροπορία, ή Emissions Trading Scheme, στην ΕΕ, την Ελβετία και το Ην. Βασίλειο ισχύουν μόνο για τις ενδο-Ευρωπαϊκές πτήσεις, που σημαίνει ότι οι παραδοσιακοί αερομεταφορείς που λειτουργούν το μεγαλύτερο πρόγραμμα πτήσεών τους εκτός Ευρώπης, δεν χρειάζεται να πληρώσουν για το μεγαλύτερο μέρος των εκπομπών τους.
Εάν όμως δεν υπήρχαν οι εξαιρέσεις αυτές, η Lufthansa θα έπρεπε να καταβάλει πάνω από 800 εκατ. ευρώ για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά το περασμένο έτος, αντί για μόλις 130 εκατ. ευρώ που κλήθηκε να καταβάλει. Στον υπολογισμό ανά τόνο διοξειδίου του άνθρακα, η Lufthansa κατέβαλε 13 ευρώ και η Air France μόλις 5 ευρώ!
Ωστόσο, ακόμα και τα μεγαλύτερα ποσοστά εκπομπών για τα οποία θα έπρεπε να πληρώσουν οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους, δεν καταβλήθηκαν ούτε στο μισό ως αποτέλεσμα των δωρεάν αδειών ρύπανσης που τους δόθηκαν το 2023.
Συνολικά για το 2023, το 78% των εκπομπών στις αερομεταφορές δεν τιμολογήθηκε για τους παραπάνω λόγους.
Παράλληλα, οι εκπομπές που δεν αφορούν το διοξείδιο του άνθρακα, συνεχίζουν να θερμαίνουν τον πλανήτη τουλάχιστον στον ίδιο βαθμό και δεν υπόκειται σε καμία πολιτική χρέωσης.
tornonews