Το οπλοστάσιο των επιχειρημάτων του προετοιμάζει το υπουργείο Εργασίας για την αναμέτρηση με την Τρόικα δίνοντας περισσότερη βαρύτητα στα θέματα που είναι πρόθυμο να αναζητήσει συμβιβαστικές λύσεις ( διοικητική ενοποίηση ταμείων, συνδικαλιστικός νόμος).
Σημαντικό ρόλο στη γραμμή άμυνας που θα διαμορφωθεί θα παίξουν τα αποτελέσματα των αναλογιστικών μελετών τα οποία θα δημοσιοποιηθούν στο τέλος Νοεμβρίου.
Στην ατζέντα των δανειστών, ωστόσο, παραμένουν οι αξιώσεις για μεγαλύτερη ανταποδοτικότητα των εισφορών σε σχέση με τις παροχές, μείωση του ποσοστού αναπλήρωσης των συντάξεων, μείωση της κατώτατης σύνταξης, αύξηση του ελάχιστου χρόνου ασφάλισης στα 20 χρόνια αντί για 15 καθώς και κατάργηση του ΕΚΑΣ.
Η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας θα προσπαθήσει να πείσει την Τρόικα οι αποφάσεις για τα «αγκάθια» του ασφαλιστικού να μετατεθούν για τον Απρίλιο του 2015, με το επιχείρημα ότι είναι ήδη έτοιμο το σχέδιο ενοποίησης των ταμείων, η εφαρμογή του οποίου θα επιτύχει οικονομίες κλίμακας και κατ’ επέκταση μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης.
Το σχέδιο προβλέπει την μετατροπή του ΙΚΑ σε υπερταμείο στο οποίο θα ενσωματωθούν (κάθετη παρέμβαση) το ενιαίο επικουρικό ( ΕΤΕΑ), το Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ), το Ταμείο Πρόνοιας Ιδιωτικού Τομέα (ΤΑΠΙΤ) και το Ταμείο Ασφάλισης Υπαλλήλων Τραπεζών και Επιχειρήσεων Κοινής Ωφέλειας (ΤΑΥΤΕΚΩ). Ο νέος φορέας θα έχει την ευθύνη της χορήγησης τόσο της κύριας σύνταξης, όσο και της επικουρικής και του εφάπαξ.
Το ΝΑΤ θα ενταχθεί το ταμείο πρόνοιας των ναυτικών ενώ ανεξάρτητα θα παραμείνουν ο ΟΑΕΕ, το ταμείο των ανεξάρτητα αυτοαπασχολούμενων (ΕΤΑΑ), ο ΟΓΑ και το ταμείο των δημοσιογράφων (ΕΤΑΠ-ΜΜΕ). Τα υπό ένταξη ταμεία θα διατηρήσουν την οικονομική τους αυτοτέλεια.
Προβλέπεται, επίσης, ενοποίηση των κομβικών διαχειριστικών λειτουργιών όλων ανεξαιρέτως των Ταμείων , ενοποίηση του μηχανισμού είσπραξης εισφορών και φόρων ,δημιουργία ενιαίου κέντρου απονομής συντάξεων και κέντρου ελέγχου των οικονομικών των ασφαλιστικών ταμείων μέχρι τον Μάρτιο του 2015.
Το 2015 αναμένεται να ενσωματωθούν σε ΙΚΑ και ΕΤΕΑ τα εναπομείναντα ταμεία που δεν έχουν μετατραπεί σε ΝΠΙΔ ( π.χ. επικουρικό και ταμείο πρόνοιας αστυνομικών) . Ο πρόσφατος νόμος προβλέπει ακόμη ότι από 1ης Ιανουαρίου 2015 επεκτείνεται η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος (συντελεστής βιωσιμότητας) σε όλους τους φορείς επικουρικής ασφάλισης και πρόνοιας του υπουργείου Εργασίας και στους αντίστοιχους τομείς των σωμάτων ασφαλείας (ΤΕΑΠΑΣΑ). Δηλαδή, όλα τα επικουρικά ταμεία και τα ταμεία εφάπαξ θα προσαρμόζουν τις παροχές τους στα έσοδα του Ταμείου, όπως ισχύει και στο ΕΤΕΑ.
Το υπουργείο θέλει να επισπεύσει τις διοικητικές ενοποιήσεις των ασφαλιστικών ταμείων καθώς τα πιο αδύναμα, μετά την κατάργηση των κοινωνικών πόρων, δύσκολα θα αντεπεξέρχονται στην πληρωμή των συντάξεων.
Την ίδια ώρα και ενώ αναμένεται να ξεκινήσει εντός της εβδομάδας η νέα ρύθμιση οφειλών προς τα ταμεία, ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Βασίλης Κορκίδης, ζητά μείωση των εισφορών των ασφαλισμένων του ΟΑΕΕ, με επιστολή του προς τον κ. Βρούτση. Συγκεκριμένα, προτείνει οριζόντια μείωση των ασφαλιστικών εισφορών στον ΟΑΕΕ, με αναδρομική ισχύ για όλους τους οφειλέτες και αντίστοιχη ανταπόδοση στον υπολογισμό των νέων συνταξιοδοτικών παροχών, αλλά χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητα των παρεχόμενων ιατροφαρμακευτικών υπηρεσιών.
Παράλληλα, τονίζει ότι η επιλογή κλάσης ανάλογα με τις δυνατότητες του κάθε ασφαλισμένου θα ενεργοποιήσει μεγάλο αριθμό οφειλετών, λύνοντας περαιτέρω προβλήματα τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για το Ταμείο.
Στο μέτωπο των εργασιακών, τίποτα δε θεωρείται οριστικά κερδισμένο. Η γραμμή άμυνας της ελληνικής κυβέρνησης στο νέο κύκλο διαπραγμάτευσης με την Τρόικα περιλαμβάνει πέντε «όχι»:
-να μην θεσπιστεί νόμος για τις ομαδικές απολύσεις
– να μην ενεργοποιηθεί το lock out (ανταπεργία εργοδότη),
– να μην να θιγεί ο πυρήνας του συνδικαλιστικού νόμου
– να μην συρρικνωθεί η προστασία των συνδικαλιστών έναντι των απολύσεων. Να επισημάνουμε ότι και με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο η προστασία αίρεται αν διαπιστωθεί ποινικό αδίκημα, απιστία η υπεξαίρεση. Στην πράξη, όμως, οι παραβάτες -ιδίως στο Δημόσιο- έπεφταν «στα μαλακά» και τις περισσότερες φορές απαλλάσσονταν από τα δευτεροβάθμια πειθαρχικά συμβούλια.
– να μην αλλάξει ο τρόπος λήψης απόφασης για τις απεργιακές κινητοποιήσεις. Η Τρόικα απαιτεί η απόφαση να λαμβάνεται με πλειοψηφία 50% + 1 της γενικής συνέλευσης των εργαζομένων και όχι από τα διοικητικά συμβούλια των σωματείων ή των ομοσπονδιών.
Συνεπώς η ατζέντα των συζητήσεων από ελληνικής πλευράς για την αλλαγή του συνδικαλιστικού νόμου 1264/82 που ισχύει επί 32 έτη περιλαμβάνει:
-περιορισμό των συνδικαλιστικών αδειών: Ο συνδικαλιστής που θα απουσιάζει πάνω από 7 ημέρες θα ελέγχεται από ειδική επιτροπή η οποία θα κρίνει αν η απουσία του είναι δικαιολογημένη. Στην επιτροπή θα συμμετέχουν και εκπρόσωποι της διοίκησης της επιχείρησης. Ο εργοδότης θα έχει δικαίωμα να αλλάζει πόστο στο συνδικαλιστή αν κρίνει ότι η απουσία του προκαλεί πρόβλημα στην εύρυθμη λειτουργία της επιχείρησης.
Σε αντίθεση με το Δημόσιο, στον σκληρό ιδιωτικό τομέα ελάχιστα μέλη παίρνουν άδεια άνευ αποδοχών καθώς κανένα συνδικάτο δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να καλύψει τα χαμένα μεροκάματα των συνδικαλιστών.
-επιμήκυνση του χρόνου προειδοποίησης. Η απεργία στον ιδιωτικό τομέα θα πρέπει να προκηρύσσεται 48 ώρες πριν από την πραγματοποίησή της ( σήμερα απαιτείται 24ωρη προθεσμία).
-χρηματοδότηση των συνδικάτων. Οι αλλαγές στο καθεστώς χρηματοδότησης θα προκαλέσουν αντιδράσεις καθώς το ύψος της χρηματοδότησης σήμερα φθάνει τα 10-15 εκατ. ευρώ ετησίως για 90 περίπου συνδικαλιστικές οργανώσεις. Πρόκειται για πόρους που παρακρατούνται από τους μισθούς των εργαζομένων μέσω του ΟΑΕΔ και αποδίδονται στα συνδικάτα. Σύμφωνα με το νέο καθεστώς , τα συνδικάτα θα αναλάβουν μόνα τους την είσπραξη της συμμετοχής από τα μέλη τους χωρίς την παρέμβαση του κράτους , όπως γίνεται και στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ακόμη, οι επιχορηγήσεις και οι δαπάνες των συνδικαλιστικών οργανώσεων θα ελέγχονται από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Σημειώνουμε ότι πολλές συνδικαλιστικές οργανώσεις των ΔΕΚΟ κέρδιζαν επιπλέον χρηματοδότηση μέσω συλλογικών συμβάσεων. Ενδεικτική είναι η περίπτωση της ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ που λάμβανε ποσά της τάξης των 3 εκατ. ευρώ το χρόνο από το 2004 μέχρι και το 2010, για μετακινήσεις μελών της ΓΕΝΟΠ στο εξωτερικό. Εκπρόσωποι της ΓΣΕΕ υποστηρίζουν ότι θα χαθεί το μεγαλύτερο μέρος των πόρων τους και θα οδηγηθούν σε αφανισμό.
-περιορισμοί θα τεθούν και στο δικαίωμα των συνδικαλιστών να ενημερώνουν τους εργαζόμενους και να διανέμουν έντυπα καθώς η Τρόικα απαιτεί «να αποφευχθεί οποιαδήποτε αδικαιολόγητη διαταραχή στη λειτουργία των επιχειρήσεων».