Με μεγάλη δυναμική συνεχίζεται η επέλαση των έργων σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) στην Ελλάδα. Η χρήση του μοντέλου των ΣΔΙΤ εξηγείται εν μέρει από την ευελιξία στην ωρίμανση, την χρηματοδότηση, τους όρους και την υλοποίηση κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας.
Είναι επίσης έργα τα οποία προσφέρουν ένα σταθερό οικονομικό περιβάλλον τόσο στις αναθέτουσες αρχές, όσο και στους αναδόχους που από κοινού μπορούν να γνωρίζουν ότι με την υλοποίηση έργων με τη μέθοδο αυτή υπάρχει ένα δίχτυ ασφαλείας.
Σήμερα τα έργα ΣΔΙΤ που είναι σε δημοπράτηση έχουν ξεπεράσει τα 4 δισ. ευρώ και αφορούν κυρίως έργα που βρίσκονται εντός διαγωνιστικής διαδικασίας. Με σημαντική αποδοχή από την αγορά, αποτελούν μία ασφαλή διέξοδο για έργα που αδυνατούν να τρέξουν μέσα από παραδοσιακά κανάλια χρηματοδότησης όπως το ΕΣΠΑ ή το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Μαζέψαμε τα μεγαλύτερα έργα τα οποία αναμένεται να υλοποιηθούν τα επόμενα χρόνια, εφόσον βέβαια όλα ευτυχήσουν να ολοκληρωθούν και να υπογραφούν οι σχετικές συμβάσεις.
Βέβαια δεν είναι όλα θετικά. Τα έργα έργα-ΣΔΙΤ είναι χρονοβόρα όσον αφορά την περίοδο ωρίμανσης και δημοπράτησης που κρατούν κάποια χρόνια. Αυτό είναι ένα γεγονός που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί αν και γίνονται σημαντικές προσπάθεις και μέσω της νομοθεσίας να μετριαστεί.
Το παράδοξο είναι πως ακόμα και μέσα από αυτή την οπτική, τα έργα-ΣΔΙΤ παραμένουν ένας πιο γρήγορος και ασφαλής τρόπος υλοποίησης σε σχέση με τα κλασικά δημόσια έργα. Γιατί; Γιατί στην περίοδο υλοποίησης οι καθυστερήσεις είναι ελάχιστες με αποτέλεσμα τα έργα όταν μπουν σε ένα ρυθμό να τρέχουν ικανοποιητικά. Π
Τα έργα μέσω ΣΔΙΤ υπό δημοπράτηση
Κτιριακά είναι τα κυρίαρχα σήμερα στα έργα-ΣΔΙΤ. Στα κτιριακά έχουμε διαγωνισμους για κτίρια στον τομέα της παιδείας, της Δικαιοσύνης και της Πολιτικής Προστασίας. Πιο συγκεκριμένα είναι:
- Τέσσερις διαγωνισμούς για κτίρια και φοιτητικές εστίες στα Πανεπιστήμια Θράκης (107 εκατ.), Κρήτης (255 εκατ.) και Θεσσαλίας (116 εκατ.), Δυτικής Μακεδονίας που υπόσχονται να μεταμορφώσουν την εικόνα των κτιριακών υποδομών και να παρέχεται μία νέα αναβαθμισμένη υπηρεσία για τους φοιτητές.
Επίσης έχουμε:
- οι νέες φυλακές στον Ασπρόπυργο
- ο διπλός διαγωνισμός για τα 13 Περιφερειακά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας (163 εκατ.)
- τα 17 σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία (159 εκατ.)
- Τα 5 Αστυνομικά Μέγαρα σε 5 πόλεις της Περιφέρειας
- το νέο κτίριο της Γενικής Γραμματείας στην Πειραιώς
- Το νέο Πρωτοδικείο Αθηνών
Στα οδικά έργα έχουμε δύο μεγάλους διαγωνισμούς από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για τοπικούς οδικούς άξονες. Πιο αναλυτικά:
- Ο άξονας Δράμα-Αμφίπολη με κόστος 250 εκατ. ευρώ και ο άξονας Θεσσαλονίκη-Έδεσσα με κόστος 440 εκατ. ευρώ
Μεγάλη κινητικότητα έχουμε επίσης σε έργα ύδρευσης και Φράγματα. Εδώ επίσης συναντάμε πολύ σημαντικά έργα σε διαγωνιστική διαδικασία όπως:
- το Φράγμα Ενιπέα στα Φάρσαλα
- το διπλό Φράγμα στον Ταυρωνίτη ποταμό στην Κρήτη
Σε δημοπράτηση είναι επίσης:
- τρεις διαγωνισμοί Δικαστικών Μεγάρων σε Κεντρική Ελλάδα, Βόρεια Ελλάδα και Κρήτη
- Δύο διαγωνισμοί για ΜΕΑ στην Αττική
- το Κυβερνητικό Πάρκο Ανδρέας Λεντάκης στην περιοχή Δάφνης-Υμηττού.
Τα έργα – ΣΔΙΤ του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης
Επίσης προς δημοπράτηση οδεύει η υλοποίηση μέσω ΣΔΙΤ για μεγάλα έργα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης. Συγκεκριμένα τα αυτά έργα είναι:
1) Έργα μεταφοράς νερού από Ποταμό Νέστο στην κοιλάδα της Ξάνθης (Π.Ε. Ξάνθης).
2) Εκσυγχρονισμός δικτύων άρδευσης ΤΟΕΒ Ταυρωπού (Π.Ε. Καρδίτσας.
3) Λιμνοδεξαμενή Χοχλακιών Σητείας και δίκτυο προσαγωγών μεταφοράς νερού σε υφιστάμενο δίκτυο άρδευσης (Π.Ε. Λασιθίου).
4) Φράγμα και Δίκτυο Αγ. Ιωάννη Ιεράπετρας και δίκτυο άρδευσης (Π.Ε. Λασιθίου).
5) Φράγμα Μιναγιώτικο Πύλου και δίκτυο άρδευσης (Π.Ε. Μεσσηνίας).
6) Αρδευτικό δίκτυο Υπέρεια – Ορφανά Καρδίτσας.
7) Αρδευτικό Σύστημα Αλμωπαίας Πέλλας
Πηγή ypodomes.com