Γράφει ο Γιάννης Νικήτας
Η εταιρεία Lockheed Martin είναι κοντά στην υπογραφή μιας σύμβασης με τη Σιγκαπούρη σχετικά με τον εκσυγχρονισμό των μαχητικών F-16 στο επίπεδο της έκδοσης V, όπως έχει αναφερθεί από το αμερικανικό πρακτορείο ειδήσεων Defensenews στις 16 Μαρτίου. Η σύμβαση μπορεί να υπογραφεί μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.
Η Πολεμική Αεροπορία της Σιγκαπούρης διαθέτει περί τα 60 μαχητικά F-16C/D διαμόρφωσης Block 52. Η αναβάθμιση F-16V θα εξοπλίσει το ραντάρ τους με τεχνολογία AESA, υπολογιστή ελέγχου υψηλής απόδοσης και προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα πιλοτηρίου. Ταυτόχρονα, θα εγκατασταθεί ένα σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών, συμβατό με εκείνο στο F-22A Raptor και στο F-35. Έχει αναφερθεί ότι έχει κατασκευαστεί στο Ισραήλ, το ηλεκτρονικό σύστημα πολέμου που πρέπει να αντικαταστήσει τα άλλα προϊόντα της Lockheed Martin.
Η εταιρεία καταβάλλει μεγάλες προσπάθειες μάρκετινγκ για τον εκσυγχρονισμό των μαχητικών F-16 Πολεμικής Αεροπορίας της Ταϊλάνδης (50 αεροσκάφη στην βασική έκδοση Α/Β) και της Ινδονησία (36 αεροσκάφη αγοράστηκαν από το απόθεμα της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ). Ο πρώτος πελάτης μιας απλής αναβάθμισης F-16V είναι η Ταϊβάν. Νωρίτερα, όπως είχε μάθει το Defencenews.Gr, κατά τη διάρκεια μιας ενημέρωσης στο Άρλιγκτον των Ηνωμένων Πολιτειών ο αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής της εταιρείας Lockheed Martin, Μέικ Λιν, είπε ότι η εταιρεία αναμένει μια απαίτηση από την Ελλάδα για την αναβάθμιση περίπου 155 F-16 Block 30/50/52, ένα πρόγραμμα για το οποίο αναμένει να ανταγωνιστεί η εταιρεία του την Boeing.
Η Lockheed συνεχίζει, επίσης, να επιμένει στην υπογραφή μιας σύμβασης για τον εκσυγχρονισμό των F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας της Νότιας Κορέας, η οποία ακύρωσε μια συμφωνία με την BAE για το ποσό των 1.700.000.000 δολαρίων. Έχει αναφερθεί ότι συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις.
Η Lockheed Martin είχε επιλέξει τη μεγάλη αεροπορική έκθεση το 2012 στη Σιγκαπούρη για να ανακοινώσει επίσημα την έναρξη της ανάπτυξης του μαχητικού αεροσκάφους F-16V, το οποίο θα είναι μια φθηνότερη εναλλακτική λύση για το F-35.
Το F-16V αναμένεται να είναι πιο προηγμένο από τη διαμόρφωσης Block 60, που αναπτύχθηκε κατόπιν αιτήματος των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Λόγω της χρηματοδότησης της ανάπτυξης του E/F από τα ΗΑΕ, αυτά διατηρούν το δικαίωμα να χρεώσουν σχετικό τίμημα σε περίπτωση πιθανών εξαγωγικών συναλλαγών από την Lockheed Martin. Προς το παρόν, η μόνη απόπειρα πώλησης – στην Ινδία – έχει αποτύχει.
Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, η τελευταία έκδοση του F-16 είναι ως εκ τούτου να προσφέρει πολύ μεγαλύτερες επιχειρησιακές δυνατότητες, σε σχέση με τα παλαιότερα μοντέλα, αλλά και να έχει ικανότητες να συναγωνιστεί στην εναέρια μάχη τα μαχητικά 5ης γενιάς.
Το νέο τζετ θα προσφερθεί πρώτα απ’όλα στους σημερινούς χρήστες των παλαιότερων εκδόσεων του F-16. Εκπρόσωποι του κατασκευαστή ελπίζουν ότι θα μπορέσει έτσι να επεκταθεί περαιτέρω η γραμμή παραγωγής του αεροσκάφους. Ταυτόχρονα, φαίνεται ότι η έκδοση V είναι μια απάντηση στο αρχικό αίτημα της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ για την παροχή ενός πακέτου εκσυγχρονισμού για τον υφιστάμενο στόλο των δικών της F-16.
Οι εκπρόσωποι της Lockheed Martin ανέφεραν επίσης ότι θα πρέπει να είναι μια φθηνότερη εναλλακτική λύση στο ακριβό F-35A, το οποίο μαστίζεται από καθυστερήσεις και περικοπές στις συμβάσεις του αναπτυξιακού προγράμματος με το Πεντάγωνο.
Η κατάσταση αυτή θέτει υπό αμφισβήτηση την ικανότητα εξαγωγής του Lightning ΙΙ σε προηγούμενα μεγέθη. Οι επικεφαλείς του προγράμματος F-35 εξακολουθούν να υποστηρίζουν ότι η συνολική παραγωγή αυτών των μαχητικών θα φθάσει τις 4.500 έως 6.000 μονάδες, ωστόσο, με βάση τη μείωση των σχεδίων αγορών από πολλές χώρες – τα στοιχεία αυτά αμφισβητούνται εδώ και χρόνια κάτι παραπάνω από έντονα.
Η ανοιχτή παραδοχή του κατασκευαστή ότι το F-16V θα πρέπει να προσφέρεται ως ένα φθηνότερο υποκατάστατο για το F-35, φαίνεται να αποτελεί έμμεση απόδειξη ότι ακόμη και στην Lockheed Martin δεν πιστεύουν πλέον στην δυνατότητα επίτευξης της προγραμματιζόμενης εξαγωγικής επιτυχίας.