Γράφει ο Κωνσταντίνος Δέδες
Κάπου στο 3056, μπορεί και νωρίτερα, σε κάποιο μάθημα ιστορίας, οι καθηγητές θα γυρίσουν πίσω στο 2019 και στην αρχή της πανδημίας του κορονοϊου. Αφού θα συζητήσουν με τους μαθητές για τις επιπτώσεις και τις δύσκολες στιγμές που πέρασε η ανθρωπότητα, θα φτάσουν σε ένα ξεχωριστό κεφάλαιο του βιβλίου – πιθανότατα ηλεκτρονικού- με τον τίτλο «Online Dating». Σαν υπότιτλος, θα υπάρχει το «οι ανθρώπινες σχέσεις στην καραντίνα». Αυτό είναι ένα μακρινό σενάριο αλλά, αλήθεια, μπορούμε να το αποκλείσουμε; Μάλλον όχι.
Οι εφαρμογές γνωριμιών, όπως είναι το Tinder, μπορεί να μην το δηλώσουν ποτέ ανοιχτά για ευνόητους λόγους, αλλά τρίβουν τα χέρια τους. Η τύχη ήταν με το μέρος τους σε μία περίοδο που για τις περισσότερες επιχειρήσεις, όλα πάνε στραβά. Πολλοί προσπαθούν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα την ώρα που το online dating μοιάζει να γεννήθηκε ακριβώς για αυτές τις δύσκολες περιστάσεις. Καθώς η πανδημική ζωή εξάλειψε τις πιθανότητες να συναντήσει κάποιος το άτομο που τον ενδιαφέρει από κοντά, αρκετοί στράφηκαν στον διαδικτυακό κόσμο. Η πραγματική ζωή έδωσε τη θέση της στην εικονική. Ήταν αυτό λογικό; Ήταν.
Από τις πρώτες μέρες της πανδημίας, οι άνθρωποι στριμώχνονται στις εφαρμογές γνωριμιών όπως έκαναν κάποτε στα μπαρ, με τη διαφορά πως τσουγκρίζουν το ποτό τους στο κούτελό τους. Δεν χρειάζονται αριθμοί για να το επιβεβαιώσουμε αυτό, αρκεί να ρωτήσουμε τους φίλους μας ή να κοιτάξουμε τον εαυτό μας στον καθρέφτη. Οι γνωστές διαδικτυακές πλατφόρμες έχουν αναφέρουν σημαντικές αυξήσεις στους χρήστες τους από την αρχή της παγκόσμιας καραντίνας και όπως όλα δείχνουν, αυτή η τάση του να γνωρίζουμε κάποιον μέσα από την οθόνη μας, θα διατηρηθεί.
Το Tinder, από την αρχή τους εγκλεισμού μας από τον προηγούμενο Μάρτιο (ναι, πέρασε ένας χρόνος), σημείωσε τον υψηλότερο αριθμό swipes σε μία μέρα. Πόσα ήταν αυτά; Tρία δισεκατομμύρια. Μήπως να το γράψουμε ξανά για να το εμπεδώσετε; Σύμφωνα με το Forbes, η εταιρεία OkCupid που ανήκει στο συγκρότημα Match Group σημείωσε αύξηση κατά 700% μεταξύ του Μαρτίου και Μαΐου και ο ανταγωνιστής της, το Bumble, είδε αύξηση 70% στις βιντεοκλήσεις. Τον περασμένο μήνα, η ιδρυτής της Bumble, Whitney Wolfe Herd, έγινε μια από τις νεότερες γυναίκες δισεκατομμυριούχοι στον κόσμο μετά την κυκλοφορία της εφαρμογής. Εκεί που οι πολλοί βλέπουν κρίσεις, άλλοι βλέπουν ευκαιρίες, γνωστό καπιταλιστικό ρητό.
Όπως όλα στη ζωή, έτσι και η πανδημία του κορονοϊού, κάποτε θα φτάσει στο τέλος της και σταματήσει να μας απασχολεί. Ενδεχομένως να αφομοιωθούν στην καθημερινότητά μας μερικές συνήθειες όπως είναι η χρήση μάσκας στα μέσα μαζικής μεταφοράς και το συχνό πλύσιμο των χεριών. Α, ναι και το online dating. Σίγουρα το online dating. Η Jess Carbino, πρώην κοινωνιολόγος για το Tinder και το Bumble, το θεωρεί δεδομένο. Όπως είπε στο InsideHook, «πιστεύω ότι αυτό που αναφέρουν τα dating apps όσον αφορά την αύξηση των ατόμων που χρησιμοποιούν τις εφαρμογές, είναι αλήθεια. Προφανώς, οι διαδικτυακές γνωριμίες είχαν ήδη υιοθετηθεί παγκοσμίως. Γνωρίζουμε ότι είναι απίστευτα γνωστές σε όλες τις δημογραφικές ομάδες. Αυτό δεν μπορούμε να το αμφισβητήσουμε, αλλά η πανδημία έχει ωθήσει τους ανθρώπους στις ψηφιακές τεχνολογίες να πιστέψουν ότι δεν έχουν άλλη επιλογή». Σύμφωνα με την Carbino, η «έκρηξη» στα dating apps στην πανδημική εποχή, επιτάχυνε απλά στο να καθιερωθεί μια τάση που ήταν ήδη σε εξέλιξη.
Βέβαια, όλο αυτό έχει ξεκινήσει από το 2013, όταν οι συγκεκριμένες εφαρμογές άρχισαν να απογειώνονται. Η πανδημία, με τη σειρά της, δημιούργησε ένα περιβάλλον στο οποίο η διαδικτυακή γνωριμία είναι ο μόνος τρόπος με τον οποίο μπορεί κάποιος να γνωρίσει ένα άλλο άτομο. Τι θα συμβεί, όμως, με τα ραντεβού μέσω κάμερας; Ας σκεφτούμε λίγο πόση ώρα περνάμε μπροστά από την οθόνη μας για διάφορα meetings που ναι, θα μπορούσαν να είναι απλά ένα e-mail. Πόσες ώρες περάσατε στο Zoom; Πολλές. Όλοι μας. Στις πρώτες μέρες της πανδημίας, όταν τα εστιατόρια και τα μπαρ έκλεισαν, τα video calls πήραν φωτιά γιατί κάπως έπρεπε να μοιραστούμε τους προβληματισμούς μας με τους φίλους μας και όχι μόνο με τους φίλους μας.
«Όταν άρχισα την έρευνα, οι άνθρωποι ήταν πολύ αντίθετοι στα ραντεβού μέσω κάμερας. Οι άνθρωποι ένιωθαν πολύ άβολα με αυτό και δεν τους ενδιέφεραν πραγματικά. Τώρα, εστιάζουν εκεί. Νομίζω ότι οι άνθρωποι κινούνται πραγματικά προς αυτή την κατεύθυνση και νομίζω ότι η πανδημία έχει ωθήσει τους ανθρώπους να υιοθετήσουν αυτές τις νέες τεχνολογίες που κάποτε θεωρούνταν ταμπού ή λιγότερο ενδιαφέρουσες». Εσείς, έχετε πιει το κόκκινο κρασί σας φορώντας το καλό πουκάμισο και από κάτω τις πιτζάμες σας;
Σύμφωνα με την Carbino, αυτή η συνήθεια δεν είναι πιθανό να χαθεί σε κάποια μαύρη τρύπα επειδή η πανδημία πλησίαζε προς το τέλος της. Τώρα που περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν τις διαδικτυακές γνωριμίες χάρη σε αυτή, η Carbino περιμένει ότι η επιτυχία των εφαρμογών θα μείνει σταθερή. «Πιστεύω ότι η πανδημία έδωσε την ευκαιρία σε άτομα που δεν χρησιμοποιούσαν τα dating apps κατά το παρελθόν, να το κάνουν. Καθώς οι άνθρωποι συνεχίζουν να τις χρησιμοποιούν και μαθαίνουν περισσότερα γι’ αυτές αλλά έχουν επιτυχίες, μπορώ μόνο να φανταστώ ότι οι διαδικτυακές γνωριμίες θα συνεχίσουν να αυξάνονται».
Αυτό, λοιπόν, είναι το μέλλον μας.