Η γενικευμένη οικονομική κρίση στα κράτη της Ευρωζώνης δεν μετριέται μονάχα σε οικονομικά μεγέθη, αλλά εξαπλώνεται σιγά σιγά σε όλες τις εκφάνσεις της επιχειρηματικότητας.
Ένας από τους κλάδους που αριθμεί τα περισσότερα «θύματα» είναι αυτός του Τύπου, ο οποίος έβλεπε το «άστρο» του να μεσουρανεί τις προηγούμενες δεκαετίες. Σήμερα ωστόσο χιλιάδες εκδοτικές επιχειρήσεις «αιμορραγούν» σε έσοδα, ενώ το αναγνωστικό κοινό έχει στραφεί για την ενημέρωση του στον ηλεκτρονικό τύπο.
Τις εκκλήσεις των εκδοτών που προσπαθούν να αποφύγουν τα «λουκέτα» εισάκουσε ο Γάλλος πρόεδρος Ολάντ, ο οποίος αποφάσισε να υιοθετήσει μια νέα φορολογική διάταξη για τις μηχανές αναζήτησης στο Ίντερνετ, που καρπώνονται τα κέρδη από την ενημέρωση, με στόχο να διοχετεύσει τα έσοδα αυτά στον ίδιο τον γαλλικό Τύπο. Και λαμβάνοντας υπόψη του ότι, η μηχανή αναζήτησης της Google είναι η πλέον δημοφιλέστερη μεταξύ των χρηστών του διαδικτύου, ο Φρανσουά Ολάντ ονόμασε το νομοσχέδιο «Φορο-Google»!
Από την πλευρά τους, οι Γάλλοι εκδότες χαιρέτισαν την πρωτοβουλία του σοσιαλιστή Προέδρου, καθώς επί σειρά ετών ζητούσαν από την Google να πληρώνει για τη χρήση υλικού από τις εφημερίδες τους, μέσω του οποίου η εν λόγω αμερικανική εταιρεία εξοικονομούσε ιλιγγιώδη ποσά από διαφημίσεις.
Στον αντίποδα, η ηγεσία της Google χαρακτηρίζει την κίνηση της γαλλικής Προεδρίας «κοντόφθαλμη» και «αυτοκαταστροφική», ενώ απειλεί ότι θα σταματήσει να ενσωματώνει ευρωπαϊκές ενημερωτικές σελίδες σε περίπτωση που αναγκαστεί να πληρώνει για αυτές.
Πέραν των αντεγκλήσεων μεταξύ των Γάλλων εκδοτών και των ανθρώπων της Google, η πρωτοβουλία του Φρανσουά Ολάντ αναδεικνύει στο προσκήνιο την ουσία του θέματος, που δεν είναι άλλη από την διεκδίκηση της μερίδας του λέοντος της διαφημιστικής δαπάνης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, ένας από τους κύριους μοχλούς της άνθησης των έντυπων μέσων μαζικής ενημέρωσης υπήρξαν τα έσοδα από τις διαφημίσεις. Όμως, με την ανάδυση του διαδικτύου, η διαφημιστική δαπάνη πραγματοποίησε στροφή στον ηλεκτρονικό τύπο.
Με την απόφαση του, ο Γάλλος Πρόεδρος προσπαθεί να εξισορροπήσει τα κέρδη στα δύο αντιμαχόμενα «στρατόπεδα» και να περισώσει τα γαλλικά έντυπα, που «βυθίζονται» τα τελευταία χρόνια στη δίνη της ύφεσης.
Προς το παρόν πάντως, η ηγεσία της Google δεν φαίνεται να ανησυχεί ιδιαίτερα, καθώς οι ειδικοί επισημαίνουν ότι οι επιδιώξεις του Γάλλου Προέδρου θα προσκρούσουν πάνω σε θέματα διεθνούς εμπορικού δικαίου.
Άλλωστε, η έδρα της αμερικανικής εταιρείας στην Ευρώπη βρίσκεται στην Ιρλανδία, ένα κράτος με ελαστική νομοθεσία περί πνευματικών δικαιωμάτων. Το γεγονός αυτό, και σε συνδυασμό με την προβλεπόμενη στο κοινοτικό δίκαιο ελεύθερη διακίνηση προϊόντων χωρίς δασμούς μεταξύ των κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα αποτελέσουν τα μεγαλύτερα προσκόμματα που θα συναντήσει ο Φρανσουά Ολάντ στο άγριο «κυνήγι» που εξαπέλυσε εναντίον της Google…