Ολοένα και περισσότεροι Ευρωπαίοι οδηγοί κινούνται ηλεκτρικά την ίδια στιγμή που οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες κερδίζουν τους καταναλωτές καθώς επεκτείνονται με γοργά βήματα στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων της Ευρώπης, θέτοντας εν αμφιβόλω την κυριαρχία ιστορικών ευρωπαϊκών μαρκών σε έναν κλάδο που αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της περιβαλλοντικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο ανταγωνισμός εντείνεται λαμβάνοντας υπόψη τις χαμηλότερες τιμές που εμφανίζουν τα κινεζικά αυτοκίνητα σε σχέση με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά ή αμερικάνικα. Άλλωστε, το Πεκίνο, με μια σειρά πολιτικών που έχει εφαρμόσει την τελευταία δεκαετία προκειμένου να αναπτυχθούν οι συνθήκες για την ανάπτυξη του κλάδου, έχει επιδοτήσει με γενναία ποσά τους κινεζικούς κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, γεγονός που έχει συμβάλλει στο να διατηρήσουν σε σχετικά χαμηλά επίπεδα τις τιμές, παρέχοντας τους συγκριτικό πλεονέκτημα στις ξένες αγορές, περιορίζοντας παράλληλα την πρόσβαση των ξένων οχημάτων στη δική τους αγορά.
Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, η Κίνα να παράγει ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία είναι φθηνότερα περίπου κατά 10.000 ευρώ κατά μέσο όρο σε σύγκριση με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά αλλά παράλληλα να είναι αρκετά ευέλικτα και σταθερά στην οδήγηση.
Η είσοδος της κινεζικής BYD στην Ελλάδα
Σε αυτή την κατεύθυνση, ταχύτητα έχει ανεβάσει σε ό,τι αφορά τη διεθνή της εξάπλωση και ειδικότερα στην ευρωπαϊκή ήπειρο, η κινεζική BYD, τα ηλεκτρικά επιβατηγά αυτοκίνητα της οποίας, πλέον, είναι διαθέσιμα και στην ελληνική αγορά καθώς ξεκίνησε πρόσφατα η διανομή τους σε συνεργασία με τον όμιλο Σφακιανάκη. Επισημαίνεται ότι σε ό,τι αφορά τα επαγγελματικά οχήματα της BYD, επίσημος διανομέας για την χώρα μας, παραμένει η εισηγμένη εταιρεία Π. Πετρόπουλος. Θυμίζουμε ότι η διαδρομή των ηλεκτρικών λεωφορείων της BYD έληξε άδοξα, τουλάχιστον στις αστικές συγκοινωνίες, καθώς αποκλείστηκαν στα δύο τμήματα του μεγάλου διαγωνισμού που υλοποιεί το υπουργείο υποδομών και μεταφορών για τον εκσυγχρονισμό του στόλου των ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ.
Η Ελλάδα σηματοδοτεί την πρώτη χώρα που ξεκλείδωσε η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία για το 2024 στην Ευρώπη ενώ παράλληλα έχει ανακοινώσει την κατασκευή του πρώτου εργοστασίου της επί ευρωπαϊκού εδάφους στην Ουγγαρία, το οποίο θα βοηθήσει στην επιτάχυνση της ανάπτυξής της στην ευρύτερη περιοχή.
Θυμίζουμε ότι πρώτος σταθμός στην Ευρώπη για την BYD ήταν η αγορά της Νορβηγίας, στην οποία εισήλθε το 2020 και ακολούθησαν οι Σουηδία, Δανία, Γερμανία, Ολλανδία, Γαλλία, Βέλγιο και το Ηνωμένο Βασίλειο και σήμερα τα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα κάνουν ολοένα και πιο αισθητή την παρουσία τους στους ευρωπαϊκούς δρόμους.
Η πορεία της BYD
Η εντυπωσιακή πορεία της BYD, η οποία, ωστόσο, κατά κύριο λόγο αποδίδεται στην τεράστια αγορά της Κίνας, αντικατοπτρίζεται και στο γεγονός ότι κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2023, έριξε για πρώτη φορά από την κορυφή την Tesla, η οποία κατέγραψε λιγότερες ταξινομήσεις ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως στο εν λόγω διάστημα, σε σύγκριση με τον ανταγωνιστή της από την Κίνα.
Συγκεκριμένα, ο αμερικανικός κολοσσός του Elon Musk, στο τελευταίο τρίμηνο του 2023 παρέδωσε 484.000 αυτοκίνητα, τα οποία αν και περισσότερα από τα 473.000 που περίμεναν οι αναλυτές, ωστόσο δεν ήταν αρκετά για να διατηρήσει τον θρόνο του, αφού η BYD σημείωσε πωλήσεις ρεκόρ 526.000 ηλεκτρικών οχημάτων για το ίδιο διάστημα. Σε ετήσια βάση, οι πωλήσεις της Tesla το 2023 έφθασαν τα 1,81 εκατ. οχήματα την ίδια στιγμή που οι πωλήσεις της BYD ανήλθαν σε 1,58 εκατ. πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Η εκθρόνιση της Tesla από την κορυφή αποτυπώνει την εντυπωσιακή πορεία μιας τελείως άγνωστης πριν 10 χρόνια αυτοκινητοβιομηχανίας για την οποία κάποτε ο Elon Musk είχε μιλήσει περιπαικτικά, λέγοντας, μάλιστα, ότι δεν πρόκειται να επιβιώσει.
“Έχετε δει το αυτοκίνητό τους;”, έλεγε με ειρωνική διάθεση ο Musk σε συνέντευξη του στο Bloomberg το 2011 και πρόσθετε: “Δε νομίζω ότι είναι ιδιαίτερα ελκυστικό, η τεχνολογία δεν είναι πολύ ισχυρή. Η BYD στην Κίνα αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα και νομίζω ότι θα πρέπει να εστιάσουν στο πώς δε θα εξαφανιστούν “.
Η εταιρεία σίγουρα δεν εξαφανίστηκε, ενώ μάλιστα υποστηρίζεται από τον Αμερικανό μεγαλοεπενδυτή, Warren Buffett.
capital.gr