Από τον προσεχή Σεπτέμβριο αναμένεται η ενεργοποίηση των ισχυρών ενεργειακών ομίλων στη φόρτιση ηλεκτροκίνητων οχημάτων, καθώς τότε θα ξεκινήσουν κάποια από τα έργα ανάπτυξης δικτύων φορτιστών από μεγάλους δήμους.
Όπως φαίνεται η κυβέρνηση θα δώσει παράταση στην προθεσμία κατάρτισης των Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) για τους μεγάλους και μεσαίους δήμους που λήγει στα τέλη Μαρτίου. Ήδη, πάντως, σχεδόν όλοι οι μεγάλοι της ενέργειας παίρνουν θέση με την Protergia να προχωρά σε συνεργασία με την Fortisis, την ΗΡΩΝ να αξιοποιεί την ισχυρή διεθνή θέση της Engie, τη ΔΕΗ να σχεδιάζει χιλιάδες σημεία φόρτισης και να υπογράφει συμφωνίες με εταιρείες όπως η ΑΒ, η Fraport Greece, κ.α.
Στην αγορά υποστηρίζουν πως τα πρώτα σχέδια των δήμων θα ολοκληρωθούν το φθινόπωρο και τότε θα αρχίσουν οι διαγωνισμοί για τα δίκτυα φορτιστών. Η νομοθεσία, που προώθησε ο τέως υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, προβλέπει την υποχρεωτική χωροθέτηση ενός τουλάχιστον σημείου φόρτισης ανά 1.000 κατοίκους του δήμου. Τα δίκτυα θα αναπτυχθούν με δύο μοντέλα: Το πρώτο προβλέπει τη δημιουργία δικτύου φορτιστών κατευθείαν από τους δήμους, μέσω των δημοτικών επιχειρήσεων και την υπογραφή συμβολαίων προμήθειας ενέργειας. Το δεύτερο, που ενδιαφέρει περισσότερο, προβλέπει την ανάπτυξη, λειτουργία και συντήρηση των δικτύων φορτιστών από ιδιώτες μέσω συμβάσεων παραχώρησης ή Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
«Τα δίκτυα θα αναπτυχθούν σταδιακά, όσο αυξάνεται ο στόλος των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων» λένε στην αγορά. Προσθέτουν πως με τα κίνητρα που έδωσε πρόσφατα το ΥΠΕΝ «είχαμε 5% διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο». Το συγκεκριμένο δίμηνο πωλήθηκαν περίπου 700 ηλεκτροκίνητα οχήματα. Το ερώτημα είναι, βέβαια, για πόσο διάστημα μπορεί να στηρίζεται η αγορά στην επιδοτήσεις. Αυτή την περίοδο εξετάζονται ή προτείνονται σχέδια ανανέωσης του στόλου επαγγελματικών οχημάτων (κυρίως φορτηγών) που είναι ο παλαιότερος στην Ευρώπη, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης ή άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων.
Οι πρώτοι φορτιστές ηλεκτροκίνητων οχημάτων από τους δήμους θα εγκατασταθούν, σταδιακά όπως προαναφέρθηκε, σε υφιστάμενους υπαίθριους ή στεγασμένους δημοτικούς χώρους στάθμευσης, τερματικούς σταθμούς και σε επιλεγμένα σημεία των δημοτικών και αστικών συγκοινωνιών, χώρους εξυπηρέτησης τουριστικών λεωφορείων, πιάτσες ταξί (προβλέπεται ένας φορτιστής ανά πέντε θέσεις στάθμευσης ταξί), υφιστάμενες παρόδιες θέσεις στάθμευσης, ελεύθερες και ελεγχόμενης στάθμευσης, κ.α. Οι δήμοι θα χρειαστεί να προσαρμόζουν το σχεδιασμό τους ανάλογα με τις ανάγκες μιας περιοχής ή ενός δρόμου. Η κατάρτιση των Σχεδίων Φόρτισης θα χρηματοδοτηθεί από το Πράσινο Ταμείο στο οποίο είχαν καταθέσει αίτηση περίπου 250 δήμοι.
Οικιακοί φορτιστές
Τα δίκτυα των περίπου 11.000 φορτιστών που πρέπει να κατασκευάσουν οι δήμοι με βάση τις προβλέψεις του νόμου είναι η μία πλευρά του νομίσματος. Στην αγορά υποστηρίζουν πως το 60% – 70% των κατόχων ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων θα τα φορτίζουν στο σπίτι. Γι’ αυτό και αναμένεται να υπάρξει σταδιακά αύξηση της ζήτησης οικιακών φορτιστών.
Όπως εξηγούν στελέχη ενεργειακών ομίλων, η ελληνική νομοθεσία έχει αυστηρές απαιτήσεις για τις προδιαγραφές των οικιακών φορτιστών (πρέπει να διαθέτουν δυνατότητες ηλεκτρονικής επικοινωνίας και προστασίας από κυβερνοεπιθέσεις) που ανεβάζει το μέσο κόστος στα 1.300 – 2.000 ευρώ. Ακόμα και με την επιδότηση, όσοι θέλουν να εγκαταστήσουν τέτοιο φορτιστή στο σπίτι πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη. Ωστόσο το κόστος φόρτισης μέσω οικιακού φορτιστή είναι πολύ χαμηλότερο σε σύγκριση με τη χρήση ενός δημόσιου σημείου φόρτισης. Στην πρώτη περίπτωση φτάνει τα 0,16 ευρώ ανά κιλοβατώρα ενώ στη δεύτερη κινείται μεταξύ 0,30 – 0,40 ευρώ ανά κιλοβατώρα.
Πηγή: Powergame.gr