Πριν από τέσσερα χρόνια, μια απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας έθετε «μπλόκο» στους νομοθετικούς περιορισμούς όσον αφορά τη δυνατότητα ενός καταναλωτή με χρέη να αλλάζει πάροχο. Το σκεπτικό της απόφασης ήταν πως θα έπρεπε να τηρείται η αρχή της αναλογικότητας σε σχέση με το δικαίωμα των καταναλωτών να αλλάζουν προμηθευτή.
Στα τέσσερα χρόνια που μεσολάβησαν, δεν υπήρξε νομοθετική πρωτοβουλία από την πλευρά του υπουργείου Ενέργειας, προσπαθώντας να κρύψει την «καυτή πατάτα» κάτω από το χαλί. Στο μεταξύ, τα χρέη κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης γιγαντώθηκαν, με τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τα ληξιπρόθεσμα χρέη, τα οποία πλέον υπολογίζουν σε 500 εκατ. ευρώ.
Τους προηγούμενους μήνες, υπήρξαν συγκεκριμένες διαρροές ως προς τις σχεδιαζόμενες αλλαγές στον κώδικα προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίες προκάλεσαν αρνητικές αντιδράσεις από την πλευρά των προμηθευτών. Ανάμεσα σε αυτές ήταν και η δυνατότητα ενός καταναλωτή να αλλάζει χρέη ακόμα και σε τρεις προμηθευτές, πριν του τεθούν περιορισμοί.
Πόσους προμηθευτές μπορεί να αλλάζει ένας καταναλωτής με χρέη
Χθες η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων έθεσε σε διαβούλευση το πλαίσιο με βάση το οποίο ένας καταναλωτής μπορεί να αλλάζει πάροχο, ακόμα και αν έχει χρέος σε προηγούμενο.
Σύμφωνα με τα όσα προτείνονται στο άρθρο 42 του κώδικα προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, η αλλαγή προμηθευτή επιτρέπεται σε όλες τις περιπτώσεις εκτός από την περίπτωση που έχει υποβληθεί στον ΔΕΔΔΗΕ εντολή αποκοπής. Δεύτερον, στην περίπτωση που ο οικιακός καταναλωτής φαίνεται στο σύστημα σήμανσης ότι έχει χρέη από τρεις διαφορετικούς προμηθευτές.
Στην περίπτωση των μη οικιακών καταναλωτών, ο περιορισμός είναι για δύο διαφορετικούς προμηθευτές. Για να ενταχθεί στο πληροφοριακό σύστημα σήμανσης ένας υπερήμερος καταναλωτής θα πρέπει να έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές σε προηγούμενο προμηθευτή από την 1.1.2020 και μετά.
Τι αλλάζει για την εξόφληση των λογαριασμών ρεύματος
Σε ό,τι αφορά την εξόφληση των λογαριασμών ρεύματος διατηρείται η πρόβλεψη στο άρθρο 39 ότι η προθεσμία εξόφλησης του λογαριασμού δεν μπορεί να είναι μικρότερη από είκοσι ημέρες για τους οικιακούς καταναλωτές.
Ο προμηθευτής θα πρέπει να προτείνει σε καταναλωτές με χρέη τη δυνατότητα εξόφλησής τους σε δόσεις. Ο αριθμός τους δεν πρέπει να είναι μικρότερος των έξι. Στην περίπτωση που ο καταναλωτής δεν εξοφλήσει τον λογαριασμό ρεύματος, ο προμηθευτής θα αναγράφει διακριτά το ποσό της ληξιπρόθεσμης οφειλής, συμπεριλαμβανομένων των προβλεπόμενων τόκων υπερημερίας, στον αμέσως επόμενο λογαριασμό, τον οποίο ο καταναλωτής θα πρέπει να εξοφλήσει.
Αν δεν το κάνει και παρέλθει και η δεύτερη κατά σειρά προθεσμία εξόφλησης, ο προμηθευτής οφείλει να επικοινωνήσει με τον καταναλωτή εντός δέκα ημερών για να του προσφέρει πρόταση διακανονισμού οφειλής σε δόσεις. Ο υφιστάμενος προμηθευτής δύναται να δώσει εντολή αποκοπής στον ΔΕΔΔΗΕ μόνο στην περίπτωση που ο πολίτης δεν δεχτεί να διακανονίσει τις οφειλές του εντός 20 ημερών. Αξίζει να σημειωθεί πως ένας καταναλωτής μπορεί να είναι ενεργός στο σύστημα σήμανσης από τρεις διαφορετικούς προμηθευτές!
Η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων κατέληξε σε αυτές τις προτάσεις, όπως αναφέρει, λαμβάνοντας υπόψη «αφενός, τη διαφύλαξη του θεμελιώδους δικαιώματος του καταναλωτή για αλλαγή προμηθευτή χωρίς περιορισμούς, αφετέρου, την αποτροπή της καταχρηστικής άσκησης του εν λόγω δικαιώματος από στρατηγικούς κακοπληρωτές, με επακόλουθο τη συσσώρευση ανεξόφλητων οφειλών προς τους προμηθευτές. Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις αποβλέπουν στη σύμμετρη ικανοποίηση σκοπών δημοσίου συμφέροντος και στη διατήρηση της ευστάθειας των συναλλαγών και της ρευστότητας στη λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας».
Αφού ολοκληρωθεί σε περίπου ένα μήνα η διαβούλευση για τις προτεινόμενες αλλαγές, θα ανάψει το πράσινο φως για να προχωρήσει το ΥΠΕΝ σε αυτές.
Δημήτρης Αβαρλής
Πηγή euro2day.gr