Μία σκληρή διαπραγμάτευση βρίσκεται σε εξέλιξη στις Βρυξέλλες αυτή την χρονική περίοδο με βασικό της θέμα την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας. Στο όλο περιλαμβάνεται το επιμέρους που είναι η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου.
Στόχος η χρηματοδότηση ναυπήγησης πράσινων πλοίων με κοινοτικά κονδύλια στη ρότα για την πλήρη απανθρακοποίηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Αυτό αποκάλυψε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, μιλώντας πριν από λίγες ημέρες στην εκδήλωση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.
«Έχουμε ήδη τα πρώτα θετικά μηνύματα. Δεν θέλω να προκαθορίσω ποια είναι γιατί η διαπραγμάτευση είναι σε εξέλιξη ήδη. Η διαπραγμάτευση συνεχίζεται. Μας δίνεται η δυνατότητα να αξιοποιήσουμε για πρώτη φορά και το Ταμείο Ανάπτυξης και το ΕΣΠΑ και τα άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία το Transition Fund και το Decarbonization Fund αλλά και ό,τι άλλο ήθελε προκύψει. Και φαίνεται ότι γίνεται αντιληπτό για πρώτη φορά στις Βρυξέλλες ότι πρέπει να είναι πιο ρεαλιστές σε ότι αφορά τη δυνατότητα της Ευρωπαϊκής Ναυτιλίας να κρατηθεί πρωταγωνίστρια. Και όταν λέμε Ευρωπαϊκή Ναυτιλία ξέρουν όλοι ότι πρωταγωνιστής της είναι η ελληνική Ναυτιλία».
Η στήριξη στον ακτοπλοϊκό κλάδο εκτός από χαμηλότοκα δάνεια θα περιλαμβάνει άμεσες επιδοτήσεις της ναυπήγησης μερών του πρασίνου πλοίου, όπως τις μηχανές στο cold ironing-ηλεκτροδότηση από τη στεριά όταν βρίσκεται στο λιμάνια καθώς και διάφορες τεχνολογικές καινοτομίες που βελτιώνουν την απόδοσή του.
Επίσης, η εισαγωγή πολυετών συμβάσεων στις άγονες γραμμές θα είναι κίνητρο για τις εταιρείες να αποκτήσουν πράσινα πλοία αφού θα έχουν εξασφαλισμένη την χρηματοδότηση από τις τράπεζες στις οποίες θα εκχωρηθούν οι συμβάσεις.
Από την πλευρά τους οι ακτοοπλόοι μέσω του προέδρου του ΣΕΕΝ, Διονύση Θεοδωράτου ζητούν τη χρηματοδότηση των επενδύσεων απανθρακοποίησης του ακτοπλοϊκού στόλου.
“Η σημαντικότερη πρόκληση που αντιμετωπίζει η ελληνική ακτοπλοΐα στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης είναι αυτή της ανανέωσης του στόλου, καθώς ακόμη αναμένουμε να ανοίξουν κύκλοι χρηματοδότησης. Οι επενδύσεις απανθρακοποίησης με στόχο τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και τη μείωση του αποτυπώματος του στόλου της επιβατηγού ναυτιλίας θα πρέπει να αφορούν κυρίως έργα ναυπήγησης νέων πλοίων ή εκσυγχρονισμού υφιστάμενων πλοίων με μηχανές χρήσης διπλού εναλλακτικού καυσίμου” επεσήμανε ο Διονύσης Θεοδωράτος και απευθυνόμενος στον Χρήστο Στυλιανίδη είπε:
“Ευελπιστούμε και με τη συνεργασία που σας παρέχουμε ως ΣΕΕΝ σε καλά αποτελέσματα γιατί κινείστε προς τη σωστή κατεύθυνση για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου”.
Ο Χρήστος Στυλιανίδης για το θέμα της πράσινης μετάβασης είχε, προσφάτως, συνάντηση με τον γ.γ. του ΙΜΟ-Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, Αρσένιο Ντομίνγκεζ:
“Αυτός ο στόχος ταυτίζεται με τις προτεραιότητες του ΙΜΟ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό κουβεντιάσαμε με το Γενικό Γραμματέα πως η Ελλάδα, ίσως και με την προηγούμενη ιδιότητά μου ως Ευρωπαίος Επίτροπος, θα γίνει η γέφυρα για να συνδέσει τον ΙΜΟ με την ΕΕ. Γιατί η ΕΕ έχει λειψή γνώση στο θέμα και πρέπει να το πούμε. Είχαμε θετικές ενδείξεις στο τελευταίο ευρωπαϊκό συμβούλιο και νομίζω ότι μπήκαν τα πράγματα στην θέση τους κι αυτό είναι καλό και πιστεύω ότι θα λειτουργήσουμε ως ένας διαμεσολαβητής μεταξύ ΙΜΟ και Ευρωπαϊκής Ένωσης” ανέφερε ο υπουργός και προσέθεσε:
“Και λέμε ισχυριζόμαστε, γιατί ξέρουμε και ξέρετε ότι η υλοποίηση αυτού του στόχου πρέπει να γίνει ισορροπημένα και ορθολογικά. Με συλλογικότητα, μεθοδικότητα και παγκόσμιους κανόνες που να διασφαλίζουν δίκαιους όρους ανταγωνισμού. Ήταν χαρακτηριστική η φράση του Πρωθυπουργού και στo COP28 “Ναι, να είμαστε πρωτοπόροι αλλά με ρεαλισμό, αλλιώς η πρωτοπορία και η καινοτομία που αφορά στην αγορά και δεν έχει ρεαλισμό, βρίσκεται πάρα πολύ εύκολα στο κενό.” Γι αυτό πάση θυσία θα προσπαθήσουμε προς αυτήν την κατεύθυνση. Ναι, να πρωτοπορούμε, αλλά μην αγνοώντας την αγορά”.
Πηγή newmoney.gr