Σε σχετική μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που εκδόθηκε την Τετάρτη, γίνεται μία εκτίμηση για ύφεση 0,3% σε ότι αφορά το 2016. Στην ίδια έκθεση προβλέπεται η ανάπτυξη να φτάσει στα επίπεδα του 2,7% για το 2017 και 3,1% για το έτος 2018 κάτι που είναι εξαιρετικά ευοίωνο, αλλά και δύσκολο για την Ελλάδα.
Γράφει ο Γιάννης Κουτρουμπής
Follow @j_koutroubis
Ο Επίτροπος Οικονομικών υποθέσεων Πιέρ Μοσκοβισί τόνισε πως αν γίνει η πιστή εφαρμογή του προγράμματος και των μεταρρυθμίσεων μπορούμε να δούμε έναν «ενάρετο κύκλο» στην ελληνική οικονομία. Οι προβλέψεις της Επιτροπής αναφέρουν πως η Ελλάδα θα συνεχίσει να κινείται σε ρυθμούς χαμηλού πληθωρισμού, αναμένοντας αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης το 2017 και σταδιακή μείωση της έπειτα, εξαιτίας της επικείμενης αύξησης στο ενεργειακό κόστος.
Θετικά θα κινηθεί η δημιουργία θέσεων εργασίας στην Ελλάδα στα επόμενα έτη καθώς η αγορά εργασίας τα πήγε καλύτερα από ότι ανέμενε η Επιτροπή στο πρώτο μισό του 2016 με την ανεργία να πέφτει στο 23.2% τον Ιούλιο από 24.9% το 2015. Η μείωση της ανεργίας αναμένεται να συνεχίσει μέχρι το 2018 (22,2% το 2017 και 20,3% το 2018), δείχνοντας τα αποτελέσματα των μεταρρυθμίσεων.
Για το χρέος η Επιτροπή βλέπει πως ο λόγος χρέους-ΑΕΠ θα αυξηθεί από το 177.4% το 2015 στο 181.6% το 2016, εξαιτίας του ελλείματος, της αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων από την κυβέρνηση και την μείωση του ΑΕΠ το 2016. Οι αποπληρωμές επιτοκίων όμως θα μειωθούν και έτσι ο λόγος ΑΕΠ – Χρέος θα ξεκινήσει να μειώνεται από το 2017.
Το ισοζύγιο εξαγωγών-εισαγωγών δυστυχώς αναμένεται να είναι αρνητικό το 2016 με παράλληλη μείωση τους εξαιτίας των κεφαλαιακών ελέγχων. Οι εξαγωγές όμως αναμένεται να αυξηθούν και να προσπεράσουν τις εισαγωγές το 2017 εξαιτίας της εξαγωγικής μεταστροφής της ελληνικής οικονομίας. Την ίδια στιγμή όμως, η δεύτερη αξιολόγηση και η «παρούσα γεωπολιτική κατάσταση» δημιουργεί αβεβαιότητα, κάτι που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί σημαντικό ρίσκο στην ανάκαμψη της Ελληνικής οικονομίας.
Η Ελλάδα προβλέπεται να «πιάσει» τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος ύψους 0.5% για το 2016, με την δόμηση των δημοσιονομικών μεταρρυθμίσεων να εστιάζουν στην δημιουργία εσόδων για το κράτος. Η αύξηση αυτή των εσόδων οφείλεται σύμφωνα με την Επιτροπή στην αύξηση του ΦΠΑ και αυξημένη φορολογία στις επιχειρήσεις. Αυτά τα κέρδη όμως διαγράφηκαν από τα «αυξημένα έξοδα της κυβέρνησης, ιδιαίτερα στους μισθούς και στην υγεία».
Η επίτευξη του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος, συνδυασμένη με μειωμένα κόστη στις αποπληρωμές επιτοκίων θα οδηγήσουν στο γενικό δημοσιονομικό έλλειμα να πέσει υπό του 2.5% επί του ΑΕΠ το 2016. Ως το τέλος του 2016, οι ελληνικές Αρχές θα νομοθετήσουν τον προϋπολογισμό του 2017 και τη μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική της περιόδου 2017 με 2020, συμπεριλαμβανομένων και των πρόσθετων δημοσιονομικών προσαρμογών, έτσι ώστε να πιάσουν τον στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος 1.75% το 2017 και 3.5% το 2018.
Φυσικά η Επιτροπή παρατηρεί πως οι αυξημένες δαπάνες από την κυβέρνηση και «πιθανές αποκλίσεις από τα κέρδη των δημοσιονομικών μέτρων ύψους 1.6% (φόρος εισοδήματος, συντάξεις) που συμφωνήθηκαν για το 2017 στην πρώτη αξιολόγηση. Από την άλλη πλευρά πιθανές θετικές επιρροές θα έχει η προσπάθεια βελτίωσης της μακρο-οικονομικής κατάστασης και των μεταρρυθμίσεων στην συλλογή φόρων.
Τέλος, σε επίπεδο ευρωζώνης στην έκθεση προβλέπεται ότι θα υπάρξει ανάπτυξη 1,7% το 2016, 1,5% το 2017 και 1,7% το 2018 (ενώ στις εαρινές προβλέψεις γινόταν λόγος για ανάπτυξη 1,6% φέτος και 1,8% το 2017). Σε ΕΕ η έκθεση αναφέρει ότι θα υπάρξει ανάπτυξη 1,8% φέτος, 1,6% το 2017 και 1,8% το 2018, στα ίδια επίπεδα δηλαδή με τις εαρινές προβλέψεις.