Τους βασικούς άξονες των δημόσιων πολιτικών για τον Πολιτισμό παρουσίασε σήμερα (7/7) στη Βουλή η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη στο πλαίσιο της ανάγνωσης των Προγραμματικών Δηλώσεων της κυβέρνησης, υπογραμμίζοντας ότι «τις πολιτικές μας διαπνέει η ίδια κεντρική αρχή: Ο Πολιτισμός διαλέγεται γόνιμα με την Κοινωνία και την Οικονομία». Αναφέρθηκε στην ανανέωση της εμπιστοσύνης του πρωθυπουργού για την επανατοποτέθησή της στο υπουργείο και σημείωσε ότι αποτελεί «τεράστια ευθύνη, να πάμε τον Πολιτισμό πολλά βήματα μπροστά».
Επίσης η υπουργός τόνισε ότι «ο Πολιτισμός χρειάζεται σύστημα και οργάνωση. Δεν χρειάζεται κομματική καθοδήγηση παλαιάς κοπής. Χρειάζεται πόρους: Δημόσιους και ιδιωτικούς. Ο συστηματικός πόλεμος στην αρμονική σύμπραξη δημόσιων και ιδιωτικών δυνάμεων δεν είναι απλώς επιζήμιος. Είναι και κατάφωρα ανιστόρητος. Επιδιώκουμε τη σύμπραξη της ιδιωτικής πρωτοβουλίας σε δράσεις και έργα κάθε κλίμακας. Γιατί συχνά πίσω από την απόρριψη φιλοεπενδυτικών πολιτικών στον Πολιτισμό κρύβεται η πρόθεση ελέγχου και ποδηγέτησής του».
Τα βασικά σημεία της ομιλίας της υπουργού Πολιτισμού:
- Προτεραιότητά μας ήταν και είναι η ανάπτυξη δημοσίων ρεαλιστικών πολιτικών με απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα στην ποιότητα ζωής των πολιτών, στην πολιτιστική επιχειρηματικότητα, στην οικονομική ανάπτυξη. Η ανάδειξη του πολιτιστικού και δημιουργικού τομέα ως ολοκληρωμένου, βιώσιμου αναπτυξιακού εργαλείου, καλλιεργεί οικοσυστήματα επιχειρηματικότητας, συμβάλλοντας καθοριστικά στη κοινωνική συνοχή. Αποδείξαμε, υλοποιώντας στο ακέραιο τις δεσμεύσεις μας -και μάλιστα σε συνθήκες μη κανονικότητας- ότι ο Πολιτισμός για εμάς είναι δημόσιο κοινωνικό αγαθό άμεσα συνυφασμένο με την Ανάπτυξη.
- Σήμερα, το Υπουργείο Πολιτισμού υλοποιεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα έργων υποδομών –περισσότερα από 820 έργα, προϋπολογισμού άνω του 1,2 δισ. ευρώ- επιπροσθέτως των συμβατικών έργων ρουτίνας. Αυτά τα έργα ολοκληρώνονται σταδιακά μέχρι το 2027. Καλύπτουν κάθε πτυχή του Πολιτισμού, την πολιτιστική κληρονομιά, όλων των μορφών και όλων των περιόδων, και, φυσικά, τη σύγχρονη δημιουργία. Στα έργα που εκτελούνται με αυτεπιστασία, απασχολούνται περίπου 4.500 εργαζόμενοι.
- Η Πολιτιστική Χάρτα αποτελεί τον οδικό χάρτη για την αναγέννηση και ανάδειξη του Πολιτισμού ως στρατηγικού αναπτυξιακού πόρου και ως σημαντικού παράγοντα κοινωνικής συνοχής και ευημερίας. Σημαντικές δράσεις, μείζονα έργα για τις τοπικές κοινωνίες, αλλά ουσιαστικά διεθνούς βεληνεκούς, θα αποδοθούν ως το 2027.
- Μείζων μεταρρύθμιση –με καθυστέρηση 20ετίας τουλάχιστον- είναι η μετατροπή πέντε εμβληματικών μουσείων σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου. Το Εθνικό Αρχαιολογικό, το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών, τα Αρχαιολογικά Μουσεία Θεσσαλονίκης και Ηρακλείου και το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης δεν αποτελούν πλέον Ειδικές Περιφερειακές Υπηρεσίες του Υπουργείου. Είναι δημόσιες δομές με οργανωτική και οικονομική ελευθερία. Προφανώς υπό την εποπτεία του Υπουργείου Πολιτισμού και με απαρέγκλιτη εφαρμογή της αρχαιολογικής νομοθεσίας.
- Δεκάδες πολιτιστικές υποδομές γίνονται προσβάσιμες. Η καθολική προσβασιμότητα στον Πολιτισμό αποτελεί απόλυτη προτεραιότητά μας. Από την Ακρόπολη και τον Κεραμεικό, ως την Μονεμβασιά, το Μυστρά, το Δικταίο Ανδρο, αλλά και οι υποδομές και οι δράσεις των φορέων του Σύγχρονου Πολιτισμού γίνονται προσβάσιμες. Η ολοκλήρωση του προγράμματος προστασίας, ανάδειξης και λειτουργίας του κτήματος στο Τατόϊ ως πόλος Πολιτισμού και Ψυχαγωγίας προβλέπεται το 2027.
- Το πρόγραμμα της επέκτασης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου αποτελεί προτεραιότητα. Η επιλογή μιας ομολογουμένως κορυφαίας πρότασης –αυτής του David Chipperfield- ανοίγει το δρόμο για το Νέο Μουσείο.
- Η λειτουργία Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών, το 2025, αποτελεί δέσμευσή μας.
- Από τα πρώτα νομοσχέδια αυτής της περιόδου είναι αυτά της ίδρυσης φορέα για το Βιβλίο, ο οποίος θα υλοποιεί την εθνική πολιτική βιβλίου, και ενιαίου Οργανισμού για τα Οπτικοακουστικά, τον Κινηματογράφο και τη Πνευματική Ιδιοκτησία. Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη της οπτικοακουστικής βιομηχανίας και του κινηματογράφου, στην αύξηση των παραγωγών, τη δημιουργία θέσεων εργασίας, την ενθάρρυνση ξένων επενδύσεων, την προστασία των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων, των δημιουργών, των δικαιούχων, αλλά και των χρηστών. Συνδέουμε την φιλοκινηματογραφική πολιτική με την προστασία των δικαιωμάτων και την αντιμετώπιση της διαδικτυακής πειρατείας, που πλήττει εργαζομένους και παραγωγούς στον οπτικοακουστικό τομέα. Παράλληλα, ωριμάζει η ίδρυση Κρατικής Τεχνικής Σχολής Οπτικοακουστικών Μέσων και το οπτικοακουστικό hub στη Δράμα.
- Ο επαναπατρισμός των παρανόμως εξαχθέντων πολιτιστικών αγαθών αποτελεί μόνιμη επιδίωξη και απόλυτη προτεραιότητά μας. Κορυφαίο στόχο αποτελεί η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Μουσείο της Ακρόπολης.
Ολόκληρη η ομιλία της υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη:
«Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές,
Με ιδιαίτερη τιμή προσέρχομαι ενώπιον σας, για δεύτερη φορά, με την ίδια ιδιότητα, στην ανάγνωση των Προγραμματικών Δηλώσεων της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Η επανατοποθέτησή μου στο Υπουργείο Πολιτισμού συνιστά για μένα αναμφισβήτητη τιμή. Η ανανέωση της εμπιστοσύνης του Πρωθυπουργού σημαίνει ότι παρέχει στους συνεργάτες μου και σε μένα τη δυνατότητα να ξαναπιάσουμε το νήμα της δουλειάς από εκεί που το αφήσαμε. Συγχρόνως, όμως, μας επιφορτίζει με το απαιτητικό καθήκον, με την τεράστια ευθύνη, να πάμε τον Πολιτισμό πολλά βήματα μπροστά.
Τον Ιούλιο του 2019, παρουσίασα τους βασικούς πυλώνες ανάπτυξης δημοσίων πολιτικών για τον Πολιτισμό, για μια κοινωνία βιώσιμη και ισχυρή, για την προσέλκυση εγχώριων και ξένων επενδύσεων, για τη δημιουργία οικονομικής ανάπτυξης και θέσεων εργασίας. Στόχος μας ήταν η μεταστροφή της πολιτικής της στατικής πολιτιστικής διαχείρισης, που μας κληροδότησε η περίοδος 2015-2019, στη δυναμική αναπτυξιακή προσέγγιση.
Εκπονήσαμε ένα σαφές και οργανωμένο σχέδιο διακυβέρνησης με στόχο τον εκσυγχρονισμό του τομέα, σε επίπεδο θεσμικού πλαισίου και δομών. Προτεραιότητά μας ήταν και είναι η ανάπτυξη δημοσίων ρεαλιστικών πολιτικών με απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα στην ποιότητα ζωής των πολιτών, στην πολιτιστική επιχειρηματικότητα, στην οικονομική ανάπτυξη. Η ανάδειξη του πολιτιστικού και δημιουργικού τομέα ως ολοκληρωμένου, βιώσιμου αναπτυξιακού εργαλείου, καλλιεργεί οικοσυστήματα επιχειρηματικότητας, συμβάλλοντας καθοριστικά στη κοινωνική συνοχή.
Αποδείξαμε, υλοποιώντας στο ακέραιο τις δεσμεύσεις μας -και μάλιστα σε συνθήκες μη κανονικότητας- ότι ο Πολιτισμός για εμάς είναι δημόσιο κοινωνικό αγαθό άμεσα συνυφασμένο με την Ανάπτυξη. Χρησιμοποιεί πόρους, παράγει προϊόντα και υπηρεσίες, δημιουργεί εισόδημα και θέσεις εργασίας, προσελκύει και προκαλεί επενδύσεις.
Στο έργο και στις κατευθύνσεις της προηγούμενης τετραετίας εδράζεται ο προγραμματισμός της παρούσας. Τις πολιτικές μας διαπνέει η ίδια κεντρική αρχή: Ο Πολιτισμός διαλέγεται γόνιμα με την Κοινωνία και την Οικονομία.
Σήμερα, το Υπουργείο Πολιτισμού υλοποιεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα έργων υποδομών –περισσότερα από 820 έργα, προϋπολογισμού άνω του 1,2 δισ. ευρώ- επιπροσθέτως των συμβατικών έργων ρουτίνας. Αυτά τα έργα ολοκληρώνονται σταδιακά μέχρι το 2027. Καλύπτουν κάθε πτυχή του Πολιτισμού, την πολιτιστική κληρονομιά, όλων των μορφών και όλων των περιόδων, και, φυσικά, τη σύγχρονη δημιουργία.
Στα έργα που εκτελούνται με αυτεπιστασία, απασχολούνται περίπου 4.500 εργαζόμενοι. Αν στον αριθμό αυτόν προστεθούν και οι απασχολούμενοι μέσω αναδόχων, γίνεται εύκολα αντιληπτή η συμβολή του Πολιτισμού στην ενίσχυση της απασχόλησης. Και για τον λόγο αυτό μας ενδιαφέρει απόλυτα η αξιοποίηση και του τελευταίου διαθέσιμου ευρώ.
Οι ολιστικές δημόσιες πολιτικές Πολιτισμού πρέπει να ασκούνται με ευθύνη προς την κοινωνία και προς τους εργαζόμενους, τους επαγγελματίες, τους αυτοαπασχολούμενους.
Για χρόνια υπήρχε εδραιωμένη η αντίληψη να μην αλλάξει τίποτε. Κρατούσες και ξεπερασμένες αντιλήψεις περιβάλλονταν ενίοτε με εκσυγχρονιστικό μανδύα. Ομως, ο εκσυγχρονισμός είναι μια διαρκής κοινωνική διεργασία που έχει περιεχόμενο και πολιτική αξία. Προϋποθέτει ότι οι υπάρχουσες μορφές κοινωνικής οργάνωσης είναι και παραμένουν ανοιχτές, επιτρέπουν μεταβολές, προσαρμογές και διεύρυνση των ρυθμιστικών δυνατοτήτων.
Τα τελευταία τέσσερα χρόνια εδραιώθηκε -και ήδη καρποφορεί- η αντίληψη για τη διαχείριση και την προώθηση των πολιτιστικών αγαθών: Της αλληλοτροφοδότησης Πολιτισμού, Ανάπτυξης, Κοινωνίας.
Αλλά, και της ισόρροπης διάχυσης του παραγόμενου πολιτιστικού προϊόντος.
Το πιστοποιεί η πυκνότητα και η ποικιλότητα έργων και δράσεων, που αναλάβαμε στην Περιφέρεια, ακόμη και στις πιο απομακρυσμένες γωνιές της πατρίδας μας.
Συγκροτήσαμε την Πολιτιστική Χάρτα Ανάπτυξης και Ευημερίας. Για κάθε μία από τις 13 Περιφέρειες της χώρας, συνθέσαμε την Πολιτιστική Χάρτα, με έργα υποδομών διασυνδεδεμένα με δράσεις, που ενδυναμώνουν τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία και ενισχύουν τον πολιτιστικό τουρισμό, αλλά και με τις αναγκαίες θεσμικές μεταρρυθμίσεις, προκειμένου το διακηρυκτικό μας αφήγημα να είναι ευθυγραμμισμένο και σε επίπεδο κανονιστικών κειμένων, ώστε να διευκολύνεται η υλοποίησή του.
Η Πολιτιστική Χάρτα αποτελεί τον οδικό χάρτη για την αναγέννηση και ανάδειξη του Πολιτισμού ως στρατηγικού αναπτυξιακού πόρου και ως σημαντικού παράγοντα κοινωνικής συνοχής και ευημερίας. Σημαντικές δράσεις, μείζονα έργα για τις τοπικές κοινωνίες, αλλά ουσιαστικά διεθνούς βεληνεκούς, θα αποδοθούν ως το 2027:
Ενδεικτικά, το Εθνικό Θέατρο και οι παρεμβάσεις στη Μεσαιωνική Πόλη στη Ρόδο, το Τέμενος Βαγιαζήτ και η Δοξιπάρα Ζώνη στον Εβρο, τα Νεώρια στα Χανιά και το Ηράκλειο, τα Φρούρια της Κέρκυρας, της Ζακύνθου, της Μυτιλήνης, του Σουλίου, το θέατρο «Απόλλων» στην Πάτρα, το αρχαίο θέατρο των Δελφών, το ολυμπιακό γυμνάσιο στην Αρχαία Ολυμπία, οι Βασιλικές στους Φιλίππους. Εργα που αλλάζουν τον πολιτιστικό χάρτη της χώρας και δημιουργούν ένα εντελώς νέο πολιτιστικό τοπίο.
Πρόκειται για προγράμματα που έχουν καταρτιστεί μετά από εξαντλητική μελέτη, διαθέτουν αυστηρά χρονοδιαγράμματα υλοποίησης και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, αξιοποιώντας κάθε πρόσφορη πηγή: Εθνικά κεφάλαια, ιδιωτικές χορηγίες, πόρους του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης.
Εδώ εντοπίζω και μια σαφή τομή με το παρελθόν:
Τον συστηματικό προγραμματισμό, απαραίτητο για τις μεγάλες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, που προωθήσαμε και προωθούμε μετά από χρόνια τέλματος.
Μέχρι πολύ πρόσφατα επικρατούσε –σε κάποιους επικρατεί ακόμη- η αντίληψη ότι ο Πολιτισμός είναι μια δραστηριότητα που ασκείται υπό συνθήκες εργαστηρίου, ανεπηρέαστη από την οικονομική πραγματικότητα και τον κοινωνικό της περίγυρο.
Ο Πολιτισμός χρειάζεται σύστημα και οργάνωση.
Δεν χρειάζεται κομματική καθοδήγηση παλαιάς κοπής.
Χρειάζεται πόρους: Δημόσιους και ιδιωτικούς.
Ο συστηματικός πόλεμος στην αρμονική σύμπραξη δημόσιων και ιδιωτικών δυνάμεων δεν είναι απλώς επιζήμιος. Είναι και κατάφωρα ανιστόρητος. Επιδιώκουμε τη σύμπραξη της ιδιωτικής πρωτοβουλίας σε δράσεις και έργα κάθε κλίμακας.
Όπως επιδιώκουμε να αναδείξουμε την προστιθέμενη αξία του Πολιτισμού, που μπορεί να αποτελέσει δελεαστικό πεδίο επενδύσεων.
Με τις μέριμνες, ασφαλώς, που επιβάλλουν οι ιδιαιτερότητες του τομέα. Χωρίς, όμως, τα στερεότυπα που καλύπτουν άλλες σκοπιμότητες.
Γιατί συχνά πίσω από την απόρριψη φιλοεπενδυτικών πολιτικών στον Πολιτισμό κρύβεται η πρόθεση ελέγχου και ποδηγέτησής του.
Το 2020, μετασχηματίσαμε, μετά από 43 χρόνια, το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων σε Οργανισμό Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων. Δεν πρόκειται για μονοσήμαντη μετονομασία.
Το νέο σχήμα διαθέτει αυξημένη χρηματοδότηση, νέο πλαίσιο λειτουργίας, ανανεωμένο εξοπλισμό και αναβαθμισμένες δυνατότητες, ενώ με ηλεκτρονικό εισιτήριο καλύπτεται πλέον πάνω από το 90% των επισκεπτών.
Ο ΟΔΑΠ στοχεύει σε διττή αποστολή:
Να αυξήσει την ορατότητα του πολιτιστικού αποθέματος που διαχειρίζεται και να μεγιστοποιήσει τους πόρους του.
Αποκτά νέες δυνατότητες: Νέες υποδομές και εργαστήρια ακριβών αντιγράφων, ανανεωμένο εξοπλισμό, νέα πωλητήρια, αλλά και δημόσιο ΙΕΚ εκαμαγέων, που θα στελεχώσει τον Οργανισμό με προσωπικό υψηλής κατάρτισης.
Μετά την πανδημία, η μέση δαπάνη -πλην του εισιτηρίου- ενός επισκέπτη σε αρχαιολογικό χώρο ή μουσείο αυξήθηκε από τα λιγότερο από δέκα λεπτά του ευρώ, το 2019, στο μισό ευρώ περίπου, σήμερα.
Όμως, απέχουμε απελπιστικά από τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο, των 7 ευρώ.
Χρειάζεται, πολλή προσπάθεια, πολλή δουλειά και ανοιχτό πνεύμα για να τον φθάσουμε.
Έχουμε αποδείξει ότι δουλεύουμε σκληρά.
Θέλουμε όσο το δυνατόν περισσότερα έσοδα για επανεπένδυση σε δράσεις και έργα Πολιτισμού.
Επιδιώκουμε την αυτοχρηματοδότηση τους.
Μείζων μεταρρύθμιση –με καθυστέρηση 20ετίας τουλάχιστον- είναι η μετατροπή πέντε εμβληματικών μουσείων σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου. Το Εθνικό Αρχαιολογικό, το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών, τα Αρχαιολογικά Μουσεία Θεσσαλονίκης και Ηρακλείου και το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης δεν αποτελούν πλέον Ειδικές Περιφερειακές Υπηρεσίες του Υπουργείου.
Είναι δημόσιες δομές με οργανωτική και οικονομική ελευθερία. Προφανώς υπό την εποπτεία του Υπουργείου Πολιτισμού και με απαρέγκλιτη εφαρμογή της αρχαιολογικής νομοθεσίας.
Άμεσος στόχος μας είναι η ολοκλήρωση της δευτερογενούς νομοθεσίας, ώστε οι συγκεκριμένοι Οργανισμοί όχι απλώς να μετέχουν, αλλά να συνδιαμορφώνουν το πολιτιστικό γίγνεσθαι.
Την τετραετία 2019-2023, αποδώσαμε 16 νέα ή ανακαινισμένα Μουσεία, από τη Σύμη μέχρι την Αλεξανδρούπολη και την Αθήνα.
Σήμερα, η διαδικασία απόδοσης 56 μουσείων, σε κάθε Περιφέρεια της χώρας, προχωρεί. Κτηριακά έργα και εκθέσεις ήδη υλοποιούνται, άλλα τελούν σε φάση δημοπράτησης και άλλα σε στάδιο εκπόνησης μελετών.
Ενδεικτικά: Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων στον Πειραιά, Μουσεία στη Σπάρτη, τα Τρίκαλα, το Αργοστόλι, τη Χίο, την Ελευσίνα, τη Θεσσαλονίκη με το Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού και δύο Μουσεία για τα ευρήματα του Μετρό, ενώ το υποτιθέμενο έγκλημα στο Σταθμό Βενιζέλου αποδίδεται ως ένας μοναδικός αρχαιολογικός χώρος.
Δεκάδες πολιτιστικές υποδομές γίνονται προσβάσιμες. Η καθολική προσβασιμότητα στον Πολιτισμό αποτελεί απόλυτη προτεραιότητά μας. Από την Ακρόπολη και τον Κεραμεικό, ως την Μονεμβασιά, το Μυστρά, το Δικταίο Άνδρο, αλλά και οι υποδομές και οι δράσεις των φορέων του Σύγχρονου Πολιτισμού γίνονται προσβάσιμες.
Η ολοκλήρωση του προγράμματος προστασίας, ανάδειξης και λειτουργίας του κτήματος στο Τατόϊ ως πόλος Πολιτισμού και Ψυχαγωγίας προβλέπεται το 2027. Παρά την πυρκαγιά του 2021, τα χρονοδιαγράμματα αποκατάστασης των κτηρίων, της δημιουργίας υποδομών και δικτύων, της τεκμηρίωσης και της συντήρησης των κινητών αντικειμένων τηρούνται απαρέγκλιτα.
Μέχρι το τέλος του έτους, ολοκληρώνονται εννέα κτήρια.
Το 2025 θα αποδοθούν στο κοινό το Ανάκτορο, τα Μουσεία των Αμαξών, των Αυτοκινήτων, της Αγροτικής Παραγωγής.
Η Ειδική Πολεοδομική Μελέτη ολοκληρώθηκε, προχωρεί το Προεδρικό Διάταγμα.
Εξελίσσονται οι διαδικασίες για τη λειτουργία φορέα ειδικού σκοπού με αντικείμενο τη διαχείριση των δραστηριοτήτων, η αξιοποίηση των οποίων υπάγεται στον τομέα της ιδιωτικής οικονομίας.
Το πρόγραμμα της επέκτασης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου αποτελεί προτεραιότητα. Η επιλογή μιας ομολογουμένως κορυφαίας πρότασης –αυτής του David Chipperfield- ανοίγει το δρόμο για το Νέο Μουσείο. Ενός τοπόσημου δισυπόστατου. Της σημαντικότερης κιβωτού αρχαιοελληνικής τέχνης παγκοσμίως. Αλλά και ενός μνημείου, αδιάψευστου μάρτυρα της νεότερης ιστορίας μας, που ενσαρκώνει τις αναζητήσεις, τις περιπέτειες και την πρόοδο του ελληνικού κράτους σε δύο αιώνες ελεύθερου εθνικού βίου. Το αναγεννημένο Μουσείο θα αναδεικνύει και τις δύο αυτές όψεις, δίνοντας νέα πνοή στην πρωτεύουσα.
Ακροπόλ: Άμεσος στόχος μας είναι η λειτουργία ενός σύγχρονου hub πολιτισμού, τεχνολογίας και καινοτομίας, το οποίο θεσμοθετήσαμε το 2020. Μετά από ομολογουμένως μεγάλες καθυστερήσεις, είναι επιβεβλημένο ο σύγχρονος πολιτισμός να αποκτήσει έναν χώρο συνάντησης, στον οποίο να καλλιεργούνται συνέργειες και να αναδεικνύονται περισσότερες ευκαιρίες και δυνατότητες για τους δημιουργούς και τους καλλιτέχνες.
Η λειτουργία Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών, το 2025, αποτελεί δέσμευσή μας. Η ανωτατοποίηση της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης συνδυάζεται με παράλληλη αναβάθμιση των κτηριακών υποδομών των κρατικών σχολών των παραστατικών τεχνών: της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης, τις εγκαταστάσεις REX, Τσίλλερ, Σικιαρίδειο του Εθνικού Θέατρου, του Κρατικού Ωδείου στη Θεσσαλονίκη. Τα έργα ήδη εξελίσσονται.
Από τα πρώτα νομοσχέδια αυτής της περιόδου είναι αυτά της ίδρυσης φορέα για το Βιβλίο, ο οποίος θα υλοποιεί την εθνική πολιτική βιβλίου, και ενιαίου Οργανισμού για τα Οπτικοακουστικά, τον Κινηματογράφο και τη Πνευματική Ιδιοκτησία.
Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη της οπτικοακουστικής βιομηχανίας και του κινηματογράφου, στην αύξηση των παραγωγών, τη δημιουργία θέσεων εργασίας, την ενθάρρυνση ξένων επενδύσεων, την προστασία των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων, των δημιουργών, των δικαιούχων, αλλά και των χρηστών. Συνδέουμε την φιλοκινηματογραφική πολιτική με την προστασία των δικαιωμάτων και την αντιμετώπιση της διαδικτυακής πειρατείας, που πλήττει εργαζομένους και παραγωγούς στον οπτικοακουστικό τομέα. Παράλληλα, ωριμάζει η ίδρυση Κρατικής Τεχνικής Σχολής Οπτικοακουστικών Μέσων και το οπτικοακουστικό hub στη Δράμα. Και εδώ η στόχευση δεν είναι μονοσήμαντη. Στήριξη της εγχώριας κινηματογραφικής παραγωγής, ενθάρρυνση της επένδυσης στον αντίστοιχο κλάδο, κατάρτιση προσωπικού υψηλής εξειδίκευσης και επάρκειας.
Άλλες θεσμικές μεταρρυθμίσεις αποτελούν:
- Η θεσμοθέτηση της πολιτιστικής συνταγογράφησης, της εφαρμογής, δηλαδή, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας, ενός ολοκληρωμένου προγράμματος καταπραϋντικής χρήσης της τέχνης για συνανθρώπους μας που πάσχουν από ψυχικές νόσους ή βρίσκονται σε τελική μορφή νοσηλείας, και
- Οι αλλαγές στη δομή και τη διάρθρωση των αρχαιολογικών υπηρεσιών με στόχο την ολοκληρωμένη προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά και την ταχύτερη και αμεσότερη αντιμετώπιση έργων και επενδύσεων μέσω της απλούστευσης των διαδικασιών, του ψηφιακού μετασχηματισμού των υπηρεσιών, του εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου εκτέλεσης των αρχαιολογικών έργων.
Ο επαναπατρισμός των παρανόμως εξαχθέντων πολιτιστικών αγαθών αποτελεί μόνιμη επιδίωξη και απόλυτη προτεραιότητά μας.
Κορυφαίο στόχο αποτελεί η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Μουσείο της Ακρόπολης.
Ένα αίτημα εθνικό, ένας εθνικός στόχος, για τον οποίον έχουμε αποδείξει ότι εργαζόμαστε σκληρά, μεθοδικά, συστηματικά.
Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι βουλευτές,
Μέρος του σχεδίου –που ήδη εφαρμόζουμε- είναι και η διαμόρφωση μιας νέας συμμαχίας στον Πολιτισμό με κοινή συνείδηση και κουλτούρα απέναντι στα “λόμπι” του συντεχνιών, που υπονομεύουν την όποια προσπάθεια εκσυγχρονιστικού χαρακτήρα, με δυσμενείς επιπτώσεις στους εργαζόμενους, στους επαγγελματίες, στην κοινωνία.
Η ισχυρή Ελλάδα, που διαμορφώνει με το κυβερνητικό του σχέδιο ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει στο επίκεντρο της και τον Πολιτισμό.
Μια συνεκτική και ανοιχτή πολιτική Πολιτισμού, που θωρακίζει την πολιτιστική κληρονομιά και ενθαρρύνει την ελεύθερη έκφραση, την πρωτότυπη δημιουργία, διασφαλίζοντας τη διάχυσή της.
Μια πολιτική Πολιτισμού που υπερβαίνει αγκυλώσεις, που δεν πνίγεται σε γραφειοκρατικά γρανάζια και παρωχημένα στερεότυπα.
Αντιθέτως, συνομιλεί με το υποκείμενο της κοινωνίας και αίρει ανισότητες στην πρόσβαση στα αγαθά του.
«Ο πολιτισμός δεν είναι ιδιοκτησία κανενός. Ούτε ενός υπουργείου, ούτε μιας τάξης, ακόμη και της άρχουσας τάξης, ούτε μιας πόλης, ακόμη και αν είναι η πρωτεύουσά μας, ούτε ενός μόνο τομέα, ακόμη κι αν είναι ο δημόσιος τομέας», τόνισε ο μεγάλος φίλος της Ελλάδας Τζακ Λανγκ, στην πρώτη του ομιλία ως Υπουργός Πολιτισμού στη Γαλλική Εθνοσυνέλευση, το Νοέμβριο του 1981.
Λόγια ισχυρά στην απλότητα, την ακρίβεια, τη διαχρονικότητα και την οικουμενικότητά τους. Λόγια που υπερβαίνουν κομματικά στεγανά και συνοψίζουν και το δικό μας όραμα για τη δημόσια πολιτική Πολιτισμού.
Σας ευχαριστώ».