Στην αρχή της διαδικασίας για την αξιοποίηση του Λιμένα Ραφήνας προχωρά το ΤΑΙΠΕΔ με τον σχεδιασμό να περιλαμβάνει σημαντικές αναβαθμίσεις στην χρήση του με κυριότερη την κατασκευή νέου επιβατικού σταθμού. Σύμφωνα με πηγές κοντά στο Ταμείο, με την ιδιότητά του ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων έχει δρομολογήσει την εκπόνηση του Στρατηγικού Σχεδίου Ανάπτυξης (Μaster Plan) του Οργανισμού Λιμένος Ραφήνας και της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) που το συνοδεύει.
Στο πλαίσιο αυτό, στις 17 Απριλίου ξεκίνησε η δημόσια διαβούλευση επί της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ), η οποία θα ολοκληρωθεί εντός 35 ημερών.
Οι σημαντικότερες προβλέψεις του Μaster Plan για τον Οργανισμό Λιμένος Ραφήνας είναι οι εξής:
• Η κατασκευή επιβατικού σταθμού στο κύριο μέρος του λιμένα.
• Η επέκταση του προσήνεμου μόλου για τη δημιουργία μιας ασφαλούς λιμενολεκάνης και η κατασκευή νέων κρηπιδωμάτων και δύο συστοιχιών ναυδέτων οι οποίες θα αυξήσουν τις θέσεις ελλιμενισμού για τα ταχύπλοα ακτοπλοίας.
• Σε επίπεδο υποδομών μεταφοράς και μέσων σταθερής τροχιάς προβλέπεται η σύνδεση του λιμανιού αλλά και της ευρύτερης περιοχής της Ραφήνας με την υπόλοιπη Αττική, μέσω του προαστιακού σιδηρόδρομου. Μέσα στο Master Plan ορίζεται και η δεσμευμένη ζώνη για την κατασκευή κτιρίου του σταθμού απόληξης του προαστιακού σιδηρόδρομου, επιφάνειας 1.500 τ.μ.
• Ο σχεδιασμός υδατοδρομίου και η δημιουργία μίας σύγχρονης εγκατάστασης με δυναμικότητα και δυνατότητα εξυπηρέτησης υδροπλάνων. Στα προτεινόμενα έργα το υδατοδρόμιο αποκτά επαρκείς χερσαίους χώρους για τη λειτουργία του, ενώ προβλέπεται και υποδομή για την εξυπηρέτηση και τον έλεγχο των επιβατών.
Ο συνεχώς αυξανόμενος ρόλος του Λιμένα Ραφήνας
Το λιμάνι της Ραφήνας κατά την τελευταία εικοσαετία έχει να επιδείξει μια συνεχόμενη αύξηση στον τομέα της ακτοπλοϊας. Είναι τέτοια η ανάπτυξη του που έχει καταστεί ως το δεύτερο σημαντικότερο λιμάνι της Αττικής για τα επιβατικά δρομολόγια προς και από τα νησιά του Αιγαίου.
Αυτό βεβαίως έχει και την αρνητική του πλευρά καθώς η μεγέθυνση του λιμανιού προκαλέι συχνά κυκλοφοριακό έμφραγμα στην πόλη και ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Τα τελευταία 3 χρόνια έχουν πέσει στο τραπέζι προτάσεις για την αντιμετώπιση του θέματος της πρόσβασης στο λιμάνι.
Έτσι σε φάση σχεδιασμού βρίσκεται σήμερα η επέκταση της Αττικής Οδού από τα Σπάτα μέχρι το Λιμάνι της Ραφήνας η απόσταση του οποίου είναι σχετικά μικρή αλλά παρουσιάζει μεγάλες τεχνικές προκλήσεις. Η επέκταση προς Ραφήνα είναι στο πακέτο των επεκτάσεων από την Πρότυπη Πρόταση που κατατέθηκε πέρυσι από το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΑΒΑΞ.
Παράλληλα από το 2022 υπάρχει ενεργός διαγωνισμός από την ΕΡΓΟΣΕ για την επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου από το Αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος μέχρι το Λιμάνι της Ραφήνας. Λόγω του νέου 20ετούς σχεδιασμού που παρουσιάστηκε προ μηνών από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το έργο είναι πλέον στο πλάνο της επόμενης δεκαετίας.
Οι προοπτικές ανάπτυξης
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του Οργανισμού Λιμένος Ραφήνας, τα τελευταία τρία έτη παρατηρήθηκε αύξηση της επιβατικής κίνησης και των οχημάτων που διακινήθηκαν μέσω του λιμανιού. Το 2021 ο αριθμός των επιβατών ανήλθε σε 1,2 εκατ. επιβάτες και των οχημάτων σε 355.200, το 2022 σε 1,7 εκατ. επιβάτες και 420.429 οχήματα, ενώ το 2023 σε 1,8 εκατ. επιβάτες και 441.187 οχήματα.
Η αξιοποίηση του λιμένα Ραφήνας αποτελεί κομβικό έργο αφού, λόγω της θέσης του, παρουσιάζει προοπτικές ανάπτυξης που θα ενδυναμώσουν τη νησιωτική σύνδεση με την ηπειρωτική χώρα, καθώς έχει άμεση ακτοπλοϊκή σύνδεση με τις Κυκλάδες και τη νότια Εύβοια.
Η εγγύτητα του λιμανιού με το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών και η εύκολη πρόσβαση των επιβατών του αεροδρομίου στο λιμάνι μέσω της Αττικής Οδού, αλλά και στο κέντρο της Αθήνας, το καθιστά ιδιαίτερα ελκυστικό από πλευράς επιβατικής/τουριστικής κίνησης.
Του Νίκου Καραγιάννη από το ypodomes.com