Γράφει ο Γιάννης Κουτρουμπής
Follow @j_koutroubis
Την Δευτέρα έγινε η πρώτη αποκρατικοποίηση της Κυβέρνησης, η οποία δίνει για αρκετά χρόνια σε μία γερμανική εταιρεία τα περιφερειακά αεροδρόμια, πράγμα που ο ΣΥΡΙΖΑ όταν βρισκόταν στην αξιωματική αντιπολίτευση είχε καταδικάσει και εμποδίσει την Κυβέρνηση Σαμαρά να προχωρήσει σε αποκρατικοποίηση και μάλιστα έλεγε πως επρόκειτο για ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας.
Αναλυτικότερα και όπως προκύπτει από το σχετικό ΦΕΚ δεν υπάρχει κάποια αλλαγή και η σύμβαση θα γίνει βάση των όρων του διαγωνισμού που είχε κατακυρωθεί στην γερμανική εταιρία. Το τίμημα που θα καταβάλει η Fraport ανέρχεται σε 1,23 δισ. ευρώ. Η υλοποίηση του συγκεκριμένου project περιλαμβάνεται στο Μνημόνιο που έγινε νόμος του κράτους στις 14 Αυγούστου.
Πρόκειται για τα αεροδρόμια: της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κεφαλλονιάς, της Ζακύνθου, του Ακτίου, της Καβάλας, της Ρόδου, της Κω, της Σάμου, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Σαντορίνης και της Σκιάθου.
Στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση 14 περιφερειακών αεροδρομίων για 40+10 χρόνια πλειοδότης ανεδείχθη η ελληνογερμανική κοινοπραξία Fraport – Slentel Ltd, η οποία προσέφερε εφάπαξ τίμημα 1,2 δισ. ευρώ, ετήσιο μίσθωμα 22,9 εκατ. ευρώ κατ’ έτος, ποσοστό 25% από τα από τα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων έσοδα και τέλη υπέρ ΥΠΑ, που φτάνουν 1,2 δισ. ευρώ για όλη την περίοδο της παραχώρησης.
Παράλληλα, δεσμεύθηκε για επενδύσεις 330 εκατ. στην πρώτη τετραετία και συνολικά 1,4 δισ. ευρώ για τις επόμενες τέσσερις δεκαετίες.
«Ναυαρχίδα» της εταιρείας Fraport είναι ο αερολιμένας της Φρανκφούρτης. Παράλληλα, διαχειρίζεται τα αεροδρόμια του Ανόβερου, της Αγίας Πετρούπολης, της Βάρνας, του Μπουργκάς, της Αττάλειας, το «Ίντιρα Γκάντι» του Νέου Δελχί, του αεροδρομίου στο Σιάν στην Κίνα, το αεροδρόμιο του Ντακάρ και το «Χόρχε Τσάβες» της Λίμας.
Βασικός μέτοχος της εισηγμένης στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης, Fraport είναι το γερμανικό ομόσπονδο κρατίδιο της Έσσης (31,35%), ενώ στο μετοχικό κεφάλαιο συμμετέχουν επίσης: το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Έσσης (20,2%), η αεροπορική εταιρεία Lufthansa (8,45%), η αυστραλιανή επενδυτική εταιρεία Rare Infrastructure Limited (5,27%), ενώ οι λοιποί μέτοχοι κατέχουν ποσοστό 34,91%.
Εν κατακλείδι, οι όροι της συμφωνίας δεν είναι ικανοποιητικοί λόγω του ποσού που δίνει η γερμανική εταιρεία, αλλά είναι μία κίνηση που θα βοηθήσει στην εξέλιξη των αεροδρομίων, διότι το Ελληνικό Δημόσιο αποδείχθηκε ότι δεν είχε την δυνατότητα να ξεκινήσει τις αλλαγές στα αεροδρόμια αυτά.
Παρόλα αυτά είναι η πρώτη φορά που μία Αριστερή Κυβέρνηση προχωρά σε αποκρατικοποίηση, ενώ η ίδια το έχει καταδικάσει και έχει εμποδίσει την εφαρμογή του. Μήπως θα ήταν η στιγμή ο Πρωθυπουργός να απευθυνθεί στον λαό λέγοντας μία συγγνώμη για όλα τα θέματα που έλεγε πως θα αλλάξει προς το καλύτερος όταν ανέλθει στην εξουσία.