Ένα λούτρινο παιχνίδι-ρομπότ σε συνδυασμό με μια καινοτόμο παιδαγωγική μέθοδο για παιδιά με αυτισμό ή δυσκολίες κοινωνικοποίησης, έδωσε πανευρωπαϊκή πρωτιά σε ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Συγκεκριμένα, η εφαρμογή ARRoW, με την οποία η ομάδα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας συμμετείχε στο διαγωνισμό TELLUS Awards, επιλέχθηκε στην νικήτρια τετράδα με τις πιο καινοτόμες εφαρμογές εκπαιδευτικής τεχνολογίας στην Ευρώπη.
Ο διαγωνισμός TELLUS Awards-Technology Enhanced Learning, χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση με στόχο να αναδείξει υπηρεσίες και προϊόντα, τα οποία θα προβληθούν ως μοντέλα καινοτόμων εφαρμογών Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση. Η τελική φάση του διαγωνισμού πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι στο πλαίσιο της έκθεσης «Futur en Seine» μεταξύ 11 και 13 Ιουνίου 2015, με την παρουσίαση των 16 φιναλίστ ενώπιον επταμελούς διεθνούς επιτροπής, η οποία τελικά επέλεξε τη νικήτρια τετράδα.
Στο διαγωνισμό, εκτός από την ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, έλαβαν μέρος περισσότερα από 130 πανεπιστήμια, ερευνητικά ινστιτούτα και εταιρίες από ολόκληρη την Ευρώπη και την Ελλάδα.
Μάλιστα, λίγες μέρες μετά την επιτυχία της ερευνητικής ομάδας του ΠΑΜΑΚ στο Παρίσι, η πρωτοποριακή εκπαιδευτική μέθοδος και το λούτρινο ρομποτικό παιχνίδι, παρουσιάστηκαν στην εκδήλωση εκπαιδευτικής τεχνολογίας του Λονδίνου EdTech2015-Europe, την περασμένη Πέμπτη, 18 Ιουνίου 2015.
Η εφαρμογή ARRoW σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε από ερευνητική ομάδα του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του ΠΑΜΑΚ, με συντονιστή τον επίκουρο καθηγητή Νικόλαο Φαχαντίδη και αφορά μέθοδο αξιοποίησης ρομποτικών «συνεργατών» σε περιπτώσεις παιδιών με διαταραχές στο φάσμα του αυτισμού, με στόχο την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων, δεξιοτήτων επικοινωνίας και συνεργασίας στο πλαίσιο της Συμπερίληψης.
Στις δράσεις πεδίου που παρουσιάστηκαν, η μέθοδος ARRoW αξιοποιεί ρομποτικό λούτρινο παιχνίδι, που σχεδιάστηκε σε συνεργασία με την ελληνική ομάδα SocioBotix και η οποία το κατασκεύασε. Στο παιχνίδι ενσωματώθηκαν χαρακτηριστικά λόγου, έκφρασης και κίνησης, προκειμένου να βοηθήσει παιδιά που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού, παρουσιάζουν διάσπαση προσοχής, υπερκινητικότητα, αλλά και γενικότερα προβλήματα επικοινωνίας και κοινωνικοποίησης.
Το ρομπότ μπορεί να αξιοποιηθεί από δασκάλους, θεραπευτές και γονείς, οι οποίοι εφαρμόζοντας τη μέθοδο ARRoW, υλοποιούν αλληλεπιδραστικές δραστηριότητες με στόχο να υποστηρίξουν το παιδί να «ανοιχτεί», αρχικά προς το λούτρινο παιχνίδι-ρομπότ και σταδιακά προς το υπόλοιπο κοινωνικό του περιβάλλον.