Στη γιαγιά μου άρεσαν πολύ οι παροιμίες. Και μάλιστα σε τέτοιο σημείο που σε πλείστες όσες συζητήσεις απαντούσε και σχολίαζε σχεδόν μόνον με αυτές. Μέχρι να αποκωδικοποιήσεις εσύ το «αργεί η κουρεμένη για να δει το πάπλωμα», είχε δώσει άλλη διάσταση στην κουβέντα, στέλνοντας σε, συχνά πυκνά, αδιάβαστο.
Με το που διάβασα την προσδοκία του υπουργείου Οικονομικών για πτώση των τιμών στην εστίαση κατά 8,1% από τη μείωση του συντελεστή ΦΠΑ, ήταν σαν να την έβλεπα να κουνά στωικά το κεφάλι της δεξιά-αριστερά και να αναφωνεί :
«Αχ, μάτια μου, ψηλά τη χτίζεις τη φωλιά και θα σου γείρει ο κλώνος και θα σου φύγει το πουλί και θα σου μείνει ο πόνος…»
Βεβαίως και μπορεί να είναι λανθασμένη η εκτίμηση πως η μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση δεν θα έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα, καθώς από τη μια οι επιχειρήσεις θα επιλέξουν να επωφεληθούν έτσι ώστε να ισοφαρίσουν τα αυξημένα κόστη κι από την άλλη δεν υπάρχει δεκάρα τσακιστή στους καταναλωτές, οπότε τι συζητάμε….Ωστόσο όπως θα έλεγε και η γιαγιά μου «Σάββατο, Κυριακή έφτασε η κοντογιορτή», όπερ σημαίνει ότι πολύ σύντομα θα δούμε ποιος θα δικαιωθεί εκ του αποτελέσματος.
Μέχρι τότε όμως δεν γίνεται να μη σταθεί κανείς στην πολυαναμενόμενη απόφαση του υπουργείου Οικονομικών που καθορίζει τα πως και τα γιατί σε ότι αφορά στη μείωση του ΦΠΑ στο 13% από 23%. Δε μπορεί να μην προκαλεί εντύπωση το γεγονός πως αν θελήσεις να πάρεις ένα αναψυκτικό από ένα φαστφουντάδικο ας πούμε και να πας τρέχοντας στη δουλειά θα το πληρώσει με ΦΠΑ 23%, ενώ αν το πιεις εκεί, στο σερβίρουν δηλαδή, θα το πληρώσεις με ΦΠΑ 13%….Το ίδιο ισχύει κι αν ψόφιος από την κούραση επιλέξεις να παραγγείλεις στο σπίτι. Το μη αλκοολούχο ποτό που θα επιλέξεις (νερό, πορτοκαλάδα, κ.τ.λ.) θα χρεωθούν με 23%….
Όσο για τα παντός είδους ποτά που περιέχουν αλκοόλ (ανεξαρτήτως ποσοστού) αυτά διατηρούνται στο 23%…Δεν εξαιρείται ούτε το κρασί. Αυτό κι αν προκαλεί εντύπωση…Ειδικά όταν δίνονται εκατομμύρια ευρώ από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την προώθηση του ελληνικού κρασιού στις ξένες αγορές. Φέτος το καλοκαίρι που περιμένουμε εκατομμύρια τουρίστες, όπως λένε, και είναι μια θαυμάσια ευκαιρία να διαφημίσουμε τα πράγματι εξαιρετικά κρασιά που διαθέτουμε, εμείς θα τα πουλάμε πανάκριβα, θάβοντάς τα. Κυριολεκτικά. Διότι η σύγκριση τιμών σε σχέση με αυτά που βρίσκουν στην πατρίδα τους, είναι ξεκάθαρα εις βάρος των δικών μας. Όποιος έχει επισκεφθεί για παράδειγμα τη Γαλλία, ξέρει πάρα πολύ καλά τι λέω.