Παρεμβάσεις και αλλαγές για θεσμικά και λειτουργικά θέματα που προκύπτουν από την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας, ζήτησαν οι εκπρόσωποι του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών από τον υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Βασίλειο-Πέτρο Σπανάκη, που τον επισκέφθηκαν στο γραφείο του.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του συλλόγου, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών και αντιπρόεδρος του ΕΒΕΑ Σταύρος Καφούνης, παρουσία του μέλους της διοικητικής επιτροπής του ΕΒΕΑ Νίκου Βασιλείου και του διευθυντή του ΕΣΑ Σωτήρη Αντωνίου, ανέφεραν στον υφυπουργό τα θεσμικά και λειτουργικά θέματα που προκύπτουν από την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας, μεταφέροντας του την ανησυχία του εμπορικού κόσμου και τα ιδιαίτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, «ο κ. Καφούνης κατέθεσε στον κ. Σπανάκη μια σειρά από ερωτήματα και συζητήθηκαν πιθανές παρεμβάσεις που θα επιλύσουν προβλήματα πρακτικής εφαρμογής, ώστε να μειωθεί η πιθανότητα επιβολής προστίμων, εξαλείφοντας τους απρόβλεπτους παράγοντες που δημιουργούνται χωρίς την ευθύνη των εργοδοτών».
Η ατζέντα
Η ατζέντα της συζήτησης περιελάμβανε τα κάτωθι θέματα:
Α. Θεσμικά θέματα:
1. Τα πρόστιμα είναι αντικειμενικά δυσθεώρητα και είναι αναγκαίος ο εξορθολογισμός τους.
2. Να προβλεφθεί διαδικασία προστασίας του εργοδότη στην περίπτωση του εργαζόμενου που με δόλο δεν χτυπάει σωστά την κάρτα του.
3. Κατάργηση της δυνατότητας έκδοσης Διαταγής Πληρωμής σε βάρος του εργοδότη με μόνο αποδεικτικό στοιχείο την απλή εκτύπωση των στοιχείων της κάρτας εργασίας.
4. Οι νομοθετικές διατάξεις για την ψηφιακή κάρτα εργασίας δεν προβλέπουν καμία παραγραφή για την επιβολή των προστίμων. Να προβλεφθεί ρητά διάστημα παραγραφής 5 ετών, ίσο με το διάστημα της υποχρεωτικής τήρησης των εγγράφων και το διάστημα παραγραφής των εργατικών αξιώσεων.
5. Αφού υπάρχει συνεχής διασύνδεση για το προσωπικό που έχει ψηφιακή κάρτα εργασίας, θα πρέπει να καταργηθούν όλες οι επιμέρους υποχρεώσεις, ακόμα και στο απολογιστικό σύστημα. Να οριστεί ένα ανεκτό ποσοστό 10% για διορθωτικές κινήσεις του εργοδότη σε πιθανά λάθος χτυπήματα.
6. Το υπουργείο διαθέτει το λογισμικό δωρεάν αλλά χρειάζεται και το Hardware να επιδοτηθεί με κάποιο τρόπο.
Β. Λειτουργικά θέματα:
1. Τι ισχύει επισήμως για τις επιχειρήσεις που έχουν κύριο ΚΑΔ Χονδρικής και δευτερεύοντα ΚΑΔ Λιανικής πώλησης;
2. Το καθυστερημένο χτύπημα ή το πρόωρο χτύπημα για έως 30′ πρέπει να αντιμετωπίζεται χωρίς επιπτώσεις.
3. α) Να προβλεφθεί συγκεκριμένη προθεσμία -απολογιστικά- για ενημέρωση της Επιθεώρησης Εργασίας σε περίπτωση δήλωσης έναρξης προβλήματος «ανωτέρας βίας ή αντικειμενικής αδυναμίας» να παραμείνει διασυνδεδεμένη η επιχείρηση με το ΕΡΓΑΝΗ.
β) Να καταργηθεί η ενημέρωση της Επιθεώρησης Εργασίας «άμεσα και με κάθε πρόσφορο μέσο» για τη λήξη του προβλήματος «ανωτέρας βίας ή αντικειμενικής αδυναμίας» να παραμείνει διασυνδεδεμένη η επιχείρηση.
1. Να υπάρξει πρόβλεψη στην περίπτωση που ο εργαζόμενος πρέπει να αποχωρήσει εκτάκτως από την εργασία του και δικαιολογείται να μη χτυπήσει την κάρτα του: πχ εργατικό ατύχημα, ασθένεια, έκτακτο προσωπικό γεγονός, κλπ.
2. Τι δηλώνεται σε περίπτωση απεργίας ή στάσης εργασίας, αδικαιολόγητης απουσίας, επαγγελματικού ταξιδιού, κλπ; Δεν υπάρχει πρόβλεψη.
3. Ποιο θεωρείται διευθυντικό στέλεχος; Ποιες διαδικασίες πρέπει να τηρηθούν για να μην επιβληθεί πρόστιμο σε περίπτωση ελέγχου;