Σιγά αλλά σταθερά ενισχύεται η τάση προς τα ελληνικά προϊόντα. Εξέλιξη, η οποία και προφανώς δε θα έπρεπε να αποτελεί είδηση. Ωστόσο, τα αυτονόητα των άλλων για μας παραμένουν ζητούμενα. Οι Έλληνες καταναλωτές σε αντίθεση με άλλους ευρωπαίους λέγεται ότι έχουν (για πόσο ακόμη θα δείξει) υψηλή εξάρτηση με τα διεθνή brands, τις πολυεθνικές φίρμες, όχι μόνο στα ενδύματα και τα υποδήματα, αλλά και στα είδη καθημερινής χρήσης.
Κι αν τη δημιουργία ολιγοπωλίων, εις βάρος της τοπικής επιχειρηματικής δραστηριότητας, ενθάρρυναν ενδεχομένως οι ακολουθούμενες πολιτικές όλα τα προηγούμενα χρόνια, δεν παύει να έχουν και τη «ψήφο εμπιστοσύνης»- όπως αυτή μεταφράζεται από τις αγορές- των καταναλωτών. Μια ψήφο βεβαίως από την άλλη, άριστα καθοδηγούμενη από τη διαφήμιση, προβολή και τις εμπορικές πρακτικές.
Δεν είναι τυχαίο ότι το μήνυμα «ο επιμένων ελληνικά» κατέστη αφύσικα διαχρονικό.
Σήμερα, στην Ελλάδα τις κρίσης, η κατάσταση δείχνει να διαφοροποιείται ελαφρά.
Το 2012, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), για δεύτερο συνεχόμενο έτος, οι ατομικές και προσωπικές επιχειρήσεις, σε ποσοστό 55,5% επιδεικνύουν την προτίμησή τους στη διάθεση εγχώρια παραγόμενων προϊόντων, μία τάση η οποία είναι αντιστρόφως ανάλογη για τις ΑΕ και ΕΠΕ, οι οποίες εμφανίζουν σημάδια μείωσης της εμπιστοσύνης τους στα εντός των συνόρων παραγόμενα προϊόντα.
Βεβαίως η στροφή αυτή των ΟΕ, ΕΕ και Ατομικών Επιχειρήσεων μπορεί να αποδοθεί κατά κύριο λόγο στις σοβαρές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην εισαγωγή εμπορευμάτων από ξένους προμηθευτές εξαιτίας της οικονομικής κρίσης που πλήττει τη χώρα. Παρόλα αυτά, η παραπάνω έστω και κατ ανάγκη τάση που παρατηρείται, μπορεί να ενισχύσει την εσωτερική αγορά και να θέσει τις βάσεις για ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο.
Την ίδια ώρα όπως προκύπτει από έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου της Αθήνας, 7 στους 10 καταναλωτές αναζητούν ελληνικά προϊόντα και ένας στους δυο επιμένουν να τα αγοράζουν έστω κι αν μερικές φορές είναι ακριβότερα.
Το 93% των καταναλωτών δηλώνει ότι θα συνεχίσουν να αγοράζουν ελληνικά προϊόντα και στο μέλλον, ενώ το 79% δηλώνει ότι στο μέλλον θα αγοράζει ακόμη περισσότερα ελληνικά προϊόντα από ότι μέχρι σήμερα. Στο σύνολό τους οι ερωτηθέντες πιστεύουν ότι συμβάλλουν στη μείωση της ανεργίας.
Οι κατηγορίες προϊόντων στις οποίες οι καταναλωτές προτιμούν τα ελληνικά είδη είναι τα φρέσκα τρόφιμα, οπωροκηπευτικά, γαλακτοκομικά, αρτοσκευάσματα, αναψυκτικά, κρασιά, κατεψυγμένα και συσκευασμένα τρόφιμα.
Σε κάθε περίπτωση οι εκτιμήσεις συγκλίνουν πως θα ήταν μια εξαιρετικά τονωτική ένεση για την ελληνική μεταποίηση και παραγωγή, αν το 20% των προϊόντων που καταναλώνουμε, αντικατασταθούν από τα εγχώρια παραγόμενα προϊόντα.