Γράφει ο Κασσιανός Τζέλης
Λεφτά… δεν υπάρχουν, τουλάχιστον ακόμα, για τις εξαγγελίες Χρυσοχοίδη περί της νέας γραμμής-μαμούθ του Μετρό της Αθήνας η οποία ανακοινώθηκε πανηγυρικώς ότι “βγαίνει από το συρτάρι” για να προκηρυχθεί ως το τέλος της χρονιάς με προϋπολογισμό 1,2 έως 1,3 δισ. ευρώ.
Η εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), στην Ελλάδα, κ. Ελένη Καββαδία, ουσιαστικά διαψεύδει τον υπουργό Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοίδη σχετικώς με το δάνειο που ο τελευταίος ανακοίνωσε ότι συμφωνήθηκε, προκειμένου να χρηματοδοτηθεί η κατασκευή του νέου έργου.
“Δεν υπάρχει ακόμα καμία συμφωνία με την ελληνική κυβέρνηση και προφανώς δεν υπάρχει και συμφωνία για το ύψος του ποσού. Δεν γνωρίζω γιατί ανακοινώθηκε αυτό από τον κ. Χρυσοχοίδη.”
Ο κ. Χρυσοχοίδης είχε ανακοινώσει πριν από λίγες ημέρες, παρουσία του Δημάρχου Αθηναίων Γ. Καμίνη και του προέδρου της Αττικό Μετρό, Χ. Τσίτουρα, ότι το έργο θα προκηρυχθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς και θα χρηματοδοτηθεί “με 800 και πλέον εκατομμύρια ευρώ απο την ΕΤΕπ”.
Το ποσό αυτό υπερκαλύπτει το 50% του συνολικού κόστους του έργου, άρα και την πάγια τακτική της Τράπεζας να καλύπτει το ήμισυ του προυπολογισμού των έργων που χρηματοδοτεί.
Μάλιστα, ο υπουργός είχε απαντήσει χαρακτηριστικά, στις επίμονες δημοσιογραφικές ερωτήσεις για το αν είναι εξασφαλισμένοι οι πόροι για το έργο που ανακοίνωνε, ότι η ΕΤΕπ “δίνει παραπάνω, γιατί εμπιστεύεται το έργο και θέλει το έργο”.
Η κ. Καββαδία αναφέρει ότι η τράπεζα έχει εκδηλώσει την πρόθεση της και μέσω του προέδρου της, στην προ εβδομάδων επίσκεψη του στην Αθήνα, να εξετάσει το ενδεχόμενο χρηματοδότησης του έργου, όπως έχει κάνει και στο παρελθόν στα υπόλοιπα έργα Μετρό. Σημειώνει όμως ότι “δεν έχει υποβληθεί κάποια μελέτη από την ελληνική πλευρά. Δεν έχουμε κάποιο συγκεκριμένο έργο να εξετάσουμε και να εγκρίνουμε”.
Υπογραμμίζει μάλιστα “ότι η ΕΤΕπ δεν μπορεί να χρηματοδοτήσει κανένα έργο σε ποσοστό άνω του 50% του προϋπολογισμό του, καθώς αυτό αποτελεί καταστατικός της κανόνας”.
Πράγμα που σημαίνει ότι ακόμα κι αν υπάρξει τελικώς συμφωνία, αυτό σημαίνει ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να βρει τουλάχιστον άλλα 200 εκατ. ευρώ από άλλες πηγές οι οποίες και δεν φαίνεται να υπάρχουν.
Σε σχετική ερώτηση, το υπουργείο Υποδομών απαντά πως “η ανακοίνωση αποφασίστηκε μετά τη συνάντηση του υπουργού με τον πρόεδρο και αντιπρόεδρο της ΕΤΕΠ”, άλλα “παίρνει πίσω”, τα όσα εξήγγειλε ο κ. Χρυσοχοίδης, σχετικά με την χρηματοδότηση του έργου, λίγες μόλις ημέρες πριν.
“Το ακριβές ύψος, ο ακριβής προϋπολογισμός και τελικά το ύψος του δανείου θα καθοριστούν τους επόμενους μήνες, σύμφωνα με τις διαδικασίες που ισχύουν για τη σύναψη δανείων της ΕΤΕπ. Εντός του 2015, όπως προβλέπεται από τις διαδικασίες δανειοδότησης της ΕΤΕπ, θα υποβληθεί ο φάκελος στην Τράπεζα, για την έγκριση του δανείου” απαντά το υπουργείο Υποδομών, επιμένοντας παρ’ όλα αυτά, ότι ” η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη κατά 90% από ευρωπαϊκούς πόρους και κατά 10% από εθνικούς πόρους”.
Σύμφωνα με τις αρχικές ανακοινώσεις Χρυσοχοίδη, θα αναζητηθούν, πλην του δανείου και περίπου 500 εκατ. ευρώ απο κοινοτικά κονδύλια. Τα οποία, τυπικώς τουλάχιστον, δεν έχουν και αυτά εξασφαλιστεί αφού δεν έχει κλείσει η συζήτηση για το ΣΕΣ 2014-2020.