Προς την κατεύθυνση διαμόρφωσης ειδικού ρυθμιστικού πλαισίου για την ηλεκτροδότηση των λιμανιών κινείται η ΡΑΑΕΥ δεδομένης της υποχρεωτικής εφαρμογής του cold ironing στους ευρωπαϊκούς λιμένες μέχρι το 2030.
Στο πλαίσιο αυτό, προχώρησε στην έγκριση σχετικής δαπάνης κατόπιν αιτήματος του Αντιπροέδρου κλάδου Ενέργειας της ΡΑΑΕΥ Δ. Φούρλαρη.
Στο σκεπτικό της απόφασης αναφέρεται ότι «η ηλεκτροδότηση των λιμένων προϋποθέτει τη δημιουργία ενός νέου ρυθμιστικού πλαισίου, καθώς δεν υφίσταται σχετικό πλαίσιο ειδικά για τους λιμένες, ενώ τα ήδη υφιστάμενα (π.χ. για κλειστά δίκτυα διανομής, ηλεκτροκίνηση, κλπ) δεν κρίνονται κατάλληλα να εφαρμοσθούν στην περίπτωση των λιμένων. Ως εκ τούτου προκύπτει η ανάγκη διερεύνησης και μελέτης ενός νέου πλαισίου που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες των εμπλεκόμενων μερών».
Έτσι, η Αρχή αποφάσισε την έγκριση πραγματοποίησης δαπάνης, που αφορά τη διαμόρφωση ρυθμιστικού πλαισίου για την ηλεκτροδότηση των λιμένων (cold ironing), ύψους 24.800 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24% και κάθε άλλης νόμιμης επιβάρυνσης ή δαπάνης.
Σημειώνεται ότι η PAAEY έχει ήδη εκπονήσει σχετικές μελέτες για τις αλλαγές των ενεργειακών αναγκών και υποδομών λόγω της ηλεκτροδότησης των πλοίων ενώ εξετάζει διάφορες παραμέτρους όπως ο τρόπος με τον οποίο οι πρόνοιες για το ναυτιλιακό καύσιμο θα περάσουν και στο ρεύμα που θα ηλεκτροδοτεί τα πλοία.
Το cold ironing και η Ελλάδα
Υπενθυμίζεται ότι όλα τα λιμάνια της ΕΕ, μεταξύ αυτών και τα ελληνικά, είναι υποχρεωμένα να θέσουν σε εφαρμογή το σύστημα cold – ironing μέχρι το 2030, μετά από σχετική απόφαση των Βρυξελλών στο πλαίσιο της Πράσινης Συμφωνίας και της Δέσμης Mέτρων «Fit for 55».
Στόχος των ευρωπαϊκών οδηγιών είναι να καλυφθούν οι ενεργειακές ανάγκες, κυρίως των πιο ρυπογόνων πλοίων, όπως τα containerships και τα κρουαζιερόπλοια, με ηλεκτρικό ρεύμα, προκειμένου να απενεργοποιούν τις μηχανές τους κατά την παραμονή τους στα λιμάνια, μειώνοντας τις εκπομπές ρύπων.
Το όλο εγχείρημα, ωστόσο, είναι ιδιαίτερα σύνθετο καθώς απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις, αλλά και σαφές πλαίσιο λειτουργίας-εκμετάλλευσής των θέσεων αυτών.
Σε ημερίδα που έγινε τον περασμένο Δεκέμβριο, ο υπουργός Eμπορικής Nαυτιλίας και Nησιωτικής Πολιτικής, Xρήστος Στυλιανίδης, είχε τονίσει ότι επιβάλλεται να «τρέξουμε» για τις σχετικές υποδομές, ενόψει των αυστηρών υποχρεώσεων ηλεκτροδότησης των λιμανιών από το 2030. Προσθέτοντας, ότι η ηλεκτροδότηση θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο τόσο για την «πράσινη» μετάβαση, όσο και για την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών λιμανιών σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο.
Ήδη πάντως υπάρχουν στη χώρα μας κάποιες σημαντικές πρωτοβουλίες. Έτσι, η OΛΠ AE, μέσω δυο συγχρηματοδοτούμενων από την EE έργων, των CIPORT (Cold Ironing in the Port of Piraeus) και EALING (European flagship Action for cold Ironing in ports), έχει ολοκληρώσει το σύνολο των τεχνικών μελετών για θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων της ακτοπλοΐας και κρουαζιερόπλοιων δρομολογώντας την κατασκευή τους.
Πρόκειται ειδικότερα για 5 θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων ακτοπλοΐας στις Aκτές Ποσειδώνος, Aγίου Διονυσίου, Iετιόνια, Περικλέους, συνολικής ισχύος 13,5 MVA, με εκτιμώμενο κόστος 18 εκατ. ευρώ, καθώς και για 4 θέσεις ηλεκτροδότησης πλοίων κρουαζιέρας στην Aκτή Θεμιστοκλέους.
Παράλληλα, υπάρχει κοινή πρωτοβουλία του ΟΛΠ, με τα λιμάνια Θεσσαλονίκης και Πάτρας, αλλά και τον ΔΕΔΔΗΕ για υποβολή πρότασης έργου κοινού ενδιαφέροντος εθνικής σημασίας στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα CEF, ενώ αντίστοιχες προτάσεις αναμένεται να κατατεθούν και από άλλες κοινοπραξίες ελληνικών λιμένων.
Πρωτοπορία, αλλά…
Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι το πρώτο λιμάνι στην Αν. Μεσόγειο όπου εφαρμόστηκε το cold Ironing ήταν αυτό της Κυλλήνης όπου δημιουργήθηκε μια ηλεκτρική σύνδεση STS.
Η εγκατάσταση μάλιστα δέχθηκε τον πρώτο της πελάτη, το πλοίο «Fior Di Levante», στις 20 Δεκεμβρίου 2018.
Το project αναπτύχθηκε μέσω ενός ευρωπαϊκού συγχρηματοδοτούμενου προγράμματος που περιλάμβανε την Ελλάδα, την Ιταλία και την Κύπρο και η αρχικά επιτυχημένη εφαρμογή του επέτρεψε στο λιμάνι της Κυλλήνης να μειώσει την ατμοσφαιρική ρύπανση, ανοίγοντας το δρόμο και για άλλα λιμάνια.
Όπως ανέφερε, ωστόσο, πρόσφατα ο Στρατής Aπέργης, Συνιδρυτής & CEO της Levante Ferris, η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη και το έργο αφέθηκε στην τύχη του με αποτέλεσμα σταδιακά να καταστεί μη λειτουργικό.
πηγή: newmoney.gr