Γράφει η Πηνελόπη Μητρούλια
Ρεκόρ παραγωγής και εξαγωγών κατέγραψαν το 2014 τα Ελληνικά Πετρέλαια και το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τα βελτιωμένα διεθνή περιθώρια διύλισης, οδήγησαν τον όμιλο σε ισχυρά λειτουργικά αποτελέσματα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το Δ’ τρίμηνο του έτους, ο όμιλος είχε την υψηλότερη λειτουργική κερδοφορία όλων των εποχών, με τα ετήσια συγκρίσιμα κέρδη EBITDA να διαμορφώνονται σε 417 εκατ. ευρώ, έναντι 178 εκατ. ευρώ το 2013. Ωστόσο, η πτώση των διεθνών τιμών του πετρελαίου επιβάρυνε σημαντικά τα δημοσιευμένα αποτελέσματα του ομίλου, καθώς μειώθηκε δραστικά η αξία των αποθεμάτων που είχαν αγοραστεί σε υψηλές τιμές.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι διεθνείς τιμές του αργού πετρελαίου υποχώρησαν στα χαμηλότερα επίπεδα από τον Μάιο του 2009, με την τιμή του Brent το πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου του 2015 να βρίσκεται κάτω από τα 50δολάρια το βαρέλι, σημειώνοντας πτώση 45 δολαρίων κατά τη διάρκεια του Δ’ τριμήνου 2014 και πάνω από 65 δολάρια συνολικά από τον Ιούνιο του 2014.
Έτσι, η μείωση της αξίας των υψηλών αποθεμάτων ασφαλείας που τηρούν τα διυλιστήρια, οδήγησε σε ζημία της τάξης των 484 εκατ. ευρώ, μετατρέποντας τα θετικά λειτουργικά αποτελέσματα του 2014, σε δημοσιευμένα με ζημίες 365 εκατ. ευρώ.
Ενδεικτική του ρευστού περιβάλλοντος στην αγορά πετρελαίου είναι η δήλωση του διευθύνοντος συμβούλου των ΕΛ-ΠΕ Γιάννη Κωστόπουλο, ο οποίος σημειώνει ότι και για το 2015 ο όμιλος αναμένει περιβάλλον προκλήσεων, καθώς η μεταβλητότητα στις τιμές αργού και προϊόντων, το ξεκίνημα νέων ανταγωνιστικών διυλιστηρίων στη Μέση Ανατολή και η αβεβαιότητα του οικονομικού περιβάλλοντος, φαίνεται ότι θα διατηρηθούν. Πάντως δηλώνει ότι τα ΕΛ-ΠΕ θα συνεχίσουν να εστιάζουν στην ανταγωνιστικότητα, τη βέλτιστη λειτουργική απόδοση και την προσεκτική διαχείριση των επιχειρηματικών και χρηματοοικονομικών κινδύνων.
Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει από τα αποτελέσματα των Ελληνικών Πετρελαίων είναι η αύξηση της κατανάλωσης καυσίμων εντός του 2014. Είναι χαρακτηριστικό ότι η εγχώρια ζήτηση καυσίμων το 2014 ανήλθε σε 6,7 εκατ. τόνους, ενισχυμένη κατά 1,5% σε σχέση με το προηγούμενο έτος και μάλιστα για πρώτη φορά από το 2009. Αύξηση σημείωσε επίσης η κατανάλωση ντίζελ, καθώς 60% των νέων αδειών κυκλοφορίας αφορά ντιζελοκίνητα οχήματα. Επιπλέον, το περιβάλλον μειωμένων τιμών αλλά και η αναπροσαρμογή του ΕΦΚ οδήγησε σε ανάκαμψη της αγοράς πετρελαίου θέρμανσης κατά 5%.
Η αύξηση στην κατανάλωση καυσίμων το 2014, είναι ενδεικτική της βελτίωσης του γενικότερου οικονομικού κλίματος στη χώρα. Δυστυχώς οι εξελίξεις των τελευταίων μηνών με την επαναφορά του κινδύνου του Grexit στο προσκήνιο, αλλά και τις συζητήσεις για τις νέες δανειακές ανάγκες της χώρας που θα οδηγήσουν στη υπογραφή νέου μνημονίου-προγράμαμτος αποδεικνύουν ότι η βελτίωση ήταν εύθραυστη.