Μία μία oι εταιρείες ενοικίασης ηλεκτρικών ποδηλάτων και πατινιών αποσύρονται από την ελληνική αγορά τα τελευταία χρόνια, με πρόσφατη περίπτωση αυτή της RideMovi, η οποία μέσω της εφαρμογής Free Now (πρώην Beat) δεν διαθέτει πια, έστω και προσωρινά, ηλεκτρικά ποδήλατα στην Αθήνα, λόγω… κλοπών και βανδαλισμών.
Η απόσυρση τέτοιων υπηρεσιών από την ελληνική αγορά δεν είναι κάτι που βλέπουμε πρώτη φορά, αφού εγχειρήματα όπως αυτό της Lime (εταιρείες ενοικίασης ηλεκτρικών πατινιών, ποδηλάτων με έδρα το Σ. Φρανσίσκο και παρουσία σε ευρωπαϊκές πόλεις) αλλά και παλαιότερα της Hive δεν ευδοκίμησαν στη χώρα μας, καθώς ειδικά στην περίπτωση της Lime, πέραν των προβλημάτων που προκάλεσαν τα μέτρα περιορισμού των μετακινήσεων στην πανδημία, υπήρχαν προβλήματα και κατά τη λειτουργία της.
Η απόφαση της RideMovi έρχεται λίγους μήνες μετά την επίσημη παρουσίαση της νέας εφαρμογής της Free Now στην οποία προστέθηκαν επιλογές μετακίνησης με ηλεκτρικά ποδήλατα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για στόλο με περίπου 500-600 ποδήλατα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με την ιταλική εταιρεία να σχεδιάζει την αύξησή του σε 1.000 ποδήλατα στους επόμενους μήνες. Σύμφωνα με πηγές της Free Now, η απόφαση αυτή είναι προσωρινή καθώς η εταιρεία επανεξετάζει τις περιοχές που διαθέτει τα ποδήλατα αλλά και τον τρόπο διάθεσής τους. Υπολογίζεται μάλιστα πως περίπου 40 ηλεκτρικά ποδήλατα έπεσαν «θύματα» κλοπών και βανδαλισμών στην Αθήνα, αντίθετα με τη Θεσσαλονίκη που η κατάσταση δείχνει καλύτερη, με αποτέλεσμα η υπηρεσία να λειτουργεί κανονικά.
Το φαινόμενο των βανδαλισμών και των κλοπών δεν είναι καινούργιο, αφού πρόσφατα η αστυνομία εξάρθρωσε συμμορία που έκλεβε ηλεκτρικά πατίνια και εξαρτήματα σε Γλυφάδα, Βούλα, Βάρη και Βουλιαγμένη. Μάλιστα από τη μέχρι στιγμής προανακριτική έρευνα έχουν εξιχνιαστεί συνολικά 21 περιπτώσεις κλοπών, με το ύψος της ζημίας να υπερβαίνει το ποσό των 17.000 ευρώ.
Συνήθως οι δράστες «σηκώνουν» τα ποδήλατα και αφαιρούν όλα τα εξαρτήματα, όπως για παράδειγμα τις μπαταρίες λιθίου που είναι ενσωματωμένες στα ηλεκτρικά ποδήλατα. Βέβαια, αρκετοί επισημαίνουν πως οι βανδαλισμοί και οι κλοπές δεν αποτελούν ελληνικό φαινόμενο, εκτιμώντας πως τέτοιες υπηρεσίες δεν είναι ιδιαιτέρως ανταγωνιστικές στην ελληνική αγορά. Ενδεικτικά, η εταιρεία Mobike αποσύρθηκε από το Μάντσεστερ το 2018 έπειτα από 13 μήνες λειτουργίας, ενώ περιστατικά κλοπών έχουν καταγραφεί και στο Εδιμβούργο, στο Κάρντιφ κ.α. Επίσης, εταιρείες όπως η GoBee, με έδρα το Χονγκ Κονγκ εγκατέλειψε τη γαλλική αγορά.
«Εχω βρεθεί για χρόνια στην Ολλανδία και έχω δει να πετιούνται ηλεκτρικά πατίνια στο ποτάμι. Το κόστος χρήσης ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου ή πατινιού είναι υψηλό για μία διαδρομή π.χ. από το Καλλιμάρμαρο μέχρι το Σύνταγμα, είναι ίδια λεφτά με το να πάρω ταξί», αναφέρει ο Παναγιώτης Τζούρας, συγκοινωνιολόγος- μηχανικός και χρήστης τέτοιων υπηρεσιών. Ο ίδιος στέκεται στις ελλείψεις υποδομών που υπάρχουν στην Αθήνα λόγω του κακού οδοστρώματος αλλά και στην ανάγκη να γίνουν περαιτέρω επενδύσεις από τις εταιρείες για την προστασία του στόλου από τις κλοπές. «Δεν φτάνει να υπάρχει GPS στο όχημα. Πρέπει να λειτουργεί και το κεντρικό σύστημα πλήρους καταγραφής των περιστατικών ώστε να επεμβαίνει άμεσα η εταιρεία», λέει.
Η χρήση του ποδηλάτου και γενικά η κουλτούρα της μικροκινητικότητας δεν είναι στην Ελλάδα ιδιαίτερα διαδεδομένη αφού, σύμφωνα με στοιχεία από το έργο SIM4MTRAN του ΕΜΠ, λιγότερο από 1% του πληθυσμού χρησιμοποιεί στην Αθήνα ποδήλατο για αποστάσεις 5-10 χλμ. από την οικία-εργασία. «Υπάρχουν 3 τρόποι ιδιοκτησίας των οχημάτων μικροκινητικότητας, η απλή αγορά του οχήματος, η ευέλικτη ιδιοκτησία (leasing, συνδρομητικές υπηρεσίες) και η κοινοχρησία. Οι κοινόχρηστες υπηρεσίες φαίνεται πως λόγω κόστους δεν λειτουργούν στην Ελλάδα για τον τοπικό πληθυσμό αλλά περισσότερο για τους επισκέπτες και τους τουρίστες», αναφέρει ο Αδάμ Μαρκάκης, διευθύνων σύμβουλος της startup Kineo, εταιρεία που δραστηριοποιείται στο leasing ηλεκτρικών ποδηλάτων και πατινιών και στην οποία έχει επενδύσει η Autohellas.
ΠΗΓΗ: moneyreview.gr