Γράφει η Πηνελόπη Μητρούλια
Στις 29 Απριλίου λήγει η προθεσμία που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την εκδήλωση ενδιαφέροντος προκειμένου ενεργειακά έργα να ενταχθούν στο πρόγραμμα Connecting Europe Facility (CEF) και να επωφεληθούν από την κοινοτική χρηματοδότηση.
Τα κονδύλια που απελευθερώνονται σε πρώτη φάση, είναι μόλις 100 εκ ευρώ αλλά εκτιμάται ότι σε συνδυασμό με την κινητοποίηση κρατικών αλλά και ιδιωτικών κεφαλαίων, εντός του 2015 θα ενεργοποιηθούν επενδύσεις σε ενεργειακά έργα, της τάξης των 650 εκ ευρώ
Δικαίωμα συμμετοχής στην συγκεκριμένη προκήρυξη, έχουν τα έργα που είναι ενταγμένα στη λίστα των projects κοινού ενδιαφέροντος (PCIs). Στη λίστα αυτή συμπεριλαμβάνονται 248 προτάσεις έργων ενεργειακών διασυνδέσεων ολόκληρης της Ευρώπης. Από αυτά τα 13 είναι ελληνικού ενδιαφέροντος και αφορούν ηλεκτρικές διασυνδέσεις και αγωγούς φυσικού αερίου. Πιο συγκεκριμένα τα ελληνικού ενδιαφέροντος έργα που μπορούν να πάρουν μερίδιο από τα ευρωπαϊκά χρήματα είναι τα εξής:
1) Διασύνδεση 40KV 130 χιλιομέτρων και δυναμικότητας 2000MVA Μαρίτσα (Βουλγαρία) Νέα Σάντα
2) Διασύνδεση 600KV Βασιλικό (Κύπρος) – Κορακιά (Κρήτη) και Κορακιά – Αττική με χωρητικότητα 2000MW συνολικού μήκους 820 ναυτικών μιλίων 1518 χλμ
3) Αντλησιοταμιευτικό υδροηλεκτρικό στην Αμφιλοχία και στους ταμιευτήρες Άγιος Γεώργιος – Πύργος και Καστράκι
4) Ελληνοβουλγαρικός Αγωγός IGB με μήκος 185 χλμ (Κομοτηνή Στάρα Ζαγόρα) και δυναμικότητα 13,7 χιλιάδες κυβικά μέτρα την ημέρα
5) Δύο πλωτοί σταθμοί LNG, στην Αλεξανδρούπολη (Independent Natural Gas System LNG Greece) με ημερήσιο δυναμικό 16,8 χιλιάδες κυβικά μέτρα την ημέρα και στην Κομοτηνή (Aegean LNG) με 170 χιλιάδες κυβικά μέτρα την ημέρα
6) Έργο αντίστροφης ροής στους υφιστάμενους αγωγούς σε Ελλάδα και Βουλγαρία μεταξύ της πόλης Kula (Βουλγαρία) και Σιδηρόκαστρο
7) Αύξηση της δυναμικότητας του υφιστάμενου αγωγού από τη Βουλγαρία στην Ελλάδα
8) Αποθήκη αερίου στο εξοφλημένο πεδίο της Νότιας Καβάλας
9) Σταθμός συμπίεσης στους Κήπους, που θα αναβαθμίσει τη δυναμικότητα του υφιστάμενου διασυνδετήριου Αγωγού Ελλάδας Τουρκίας (στο πλαίσιο του νοτίου Διαδρόμου)
10) Αγωγός TAP μήκους 871 χλμ (766 χλμ χερσαίου και 105 χλμ υπεράκτιου) με δυναμικόηττα 30,1 χιλ. κυβικά μέτρα την ημέρα (10 δις κυβικά μέτρα ετησίως)
11) Αγωγός ITGI 823 χιλιομέτρων (613 χλμ χερσαίου και 210 χλμ υπεράκτιου) με ημερήσια δυναμικότητα 27,4 χιλιάδες κυβικά μέτρα (10 δις κυβικά μέτρα ετησίως)
12) Αγωγός Κύπρου Ελλάδας μέσω Κρήτης μήκους 1700 χιλιομέτρων και δυναμικότητας 24,5 χιλιάδων κυβικών μέτρων την ημέρα
13) Σταθμός συμπίεσης στους Κήπους με ελάχιστη δυναμικότητα 3 δις κυβικά μέτρα για τον ελληνοτουρκικό αγωγό IGT
Μέσω του προγράμματος Connecting Europe Facility (CEF) θα διατεθούν τα επόμενα χρόνια κονδύλια συνολικού ύψους 5,85 δις ευρώ.
Έως το τέλος Απριλίου λοιπόν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένει προτάσεις και η επιλογή των έργων που θα χρηματοδοτηθούν θα γίνει τον Ιούλιο.
Υπάρχει κάποια προετοιμασία για την αξιοποίηση αυτών των χρηματοδοτήσεων από ελληνικής πλευράς; Ή μήπως τώρα που έχει αρχίσει να βρέχει χρήματα για την ενέργεια, ως Ελλάδα κρατάμε για μια ακόμη φορά ομπρέλα;