Γράφει ο Σπύρος Μπόικος
Σαν σήμερα το 1936 ο γερμανός σχεδιαστής αυτοκινήτων Φέρντιναντ Πόρσε παρουσιάζει ένα πρωτοποριακό, οικονομικό αυτοκίνητο, το Wolkswagen, το λαϊκό αυτοκίνητο. Μέχρι τη δημιουργία του γνωστού μας σκαραβαίου τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούσαν στη Γερμανία του 1930 ήταν αυτοκίνητα πολυτελείας που μόνο ένα μικρό τμήμα του πληθυσμού είχε τη δυνατότητα να τα αγοράσει.
Πριν το αυτοκίνητο του Πόρσε είχαν γίνει αρκετές προσπάθειες από διάφορες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες να κατασκευάσουν ένα αυτοκίνητο αντίστοιχο του Φορντ Τ, ενός οικονομικού οχήματος που θα μπορούσε να επεκτείνει τη δραστηριότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας στα λαϊκά στρώματα, όμως τα αποτελέσματα συχνά αποτελούσαν απογυμνωμένες εκδοχές των αυτοκινήτων πολυτελείας, χωρίς εντυπωσιακά αποτελέσματα όσον αφορά την τιμή τους.
Το 1933 ο Αδόλφος Χίτλερ είχε ζητήσει από την αυτοκινητοβιομηχανία προτάσεις για ένα αυτοκίνητο το οποίο θα μπορούσε να μεταφέρει δυο ενήλικους και τρία παιδιά με ταχύτητα 100 χλμ/ώρα που η τιμή του να είναι 990 μάρκα (την εποχή που το μέσο εβδομαδιαίο εισόδημα στη Γερμανία ήταν 32 μάρκα).
Η τιμή όμως στην οποία έπρεπε να πωληθεί το αυτοκίνητο ήταν απαγορευτική για την παραγωγή του από οποιαδήποτε ιδιωτική αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς δεν θα ήταν οικονομικά βιώσιμη η παραγωγή του. Ο Χίτλερ αποφάσισε τελικά να προχωρήσει στη δημιουργία μιας κρατικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία θα παρήγαγε το αυτοκίνητο του Πόρσε. Φυσικά, ούτε σε κρατικό επίπεδο ήταν βιώσιμη η παραγωγή σε αυτή την τιμή, αυτό όμως δεν είχε ιδιαίτερη σημασία για τους Ναζί. Από το 1936 άρισαν να κυκλοφορούν κάποια πρωτότυπα του σκαραβαίου, για να περάσει στην μαζική παραγωγή το 1938.
Το αυτοκίνητο του Πόρσε ήταν ήδη το αυτοκίνητο που η παραγωγή του θα συνέχιζε σε όλο τον εικοστό αιώνα. Δίθυρο, οπισθοκίνητο, με την αερόψυκτη μηχανή στο πίσω τμήμα του αυτοκινήτου και το χαρακτηριστικό καμπύλο προφίλ το οποίο αποτελούσε περισσότερο λύση ανάγκης παρά σχεδιαστική επιλογή: η μηχανή των πρώτων σκαραβαίων ήταν αδύναμη για λόγους οικονομίας και αν το όχημα δεν είχε το αεροδυναμικό σχήμα που ξέρουμε δεν θα ήταν σε θέση να αναπτύξει την ταχύτητα που είχε ζητήσει ο Χίτλερ.
Ο σκαραβαίος του Φερντιναντ Πόρσε είναι το μακροβιότερο αυτοκίνητο της ιστορίας. Με βάση το αρχικό σχέδιο κατασκευάστηκαν περίπου 21 εκατομμύρια σκαραβαίοι από το 1938 μέχρι το 2010.
Σαν σήμερα το 1802 γεννιέται ο γάλλος συγγραφέας Βίκτωρ Ουγκώ.
Το 1829 γεννιέται ο γερμανός επιχειρηματίας Λιβάι Στρως, ιδρυτής της πρώτης εταιρίας παραγωγής μπλου τζην.
Το 1883 φεύγει από τη ζωή ο πολιτικός Αλέξανδρος Κουμουνδούρος, ο οποίος υπήρξε δεκάκις πρωθυπουργός της Ελλάδας.
Το 1928 γεννιέται ο ισραηλινός πολιτικός Αριέλ Σαρόν, μετέπειτα πρωθυπουργός του Ισραήλ.
Το 1932 γεννιέται ο αμερικανός μουσικός της φολκ Τζόνι Κάς.
Το 1969 φεύγει από τη ζωή ο γερμανός ψυχίατρος και υπαρξιστής φιλόσοφος Καρλ Γιάσπερς.
Το 1986 φεύγει από τη ζωή η ελληνίδα γιατρός και πολιτικός Αμαλία Φλέμινγκ, σύζυγος και συνεργάτις του πατέρα της πενικιλλίνης Αλεξάντερ Φλέμινγκ.