Πριν από μερικές εβδομάδες, ολοκληρώθηκε η καταγραφή των ακινήτων που εντάσσονται κάτω από την ιδιοκτησία των Ελληνικών Ταχυδρομείων, μια διαδικασία που είχε ξεκινήσει το Υπερταμείο για όλες τις θυγατρικές του με στόχο να εντοπιστεί και στη συνέχεια να αξιοποιηθεί το σημαντικό χαρτοφυλάκιο ακίνητης περιουσίας που διαθέτουν σε όλη την ελληνική επικράτεια.
Από αυτή την έρευνα προέκυψε ότι τα ΕΛΤΑ έχουν συνολικά 82 ακίνητα, τα οποία είτε ιδιοχρησιμοποιούνται είτε είναι διαθέσιμα για εμπορική χρήση με την εμπορική τους αξία να υπολογίζεται στο ποσό των 100 εκατ. ευρώ. Η καταγραφή και η αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων του οργανισμού αποτελεί το πρώτο βήμα προς την αξιοποίησή τους προκειμένου να εισρεύσουν ζωτικής σημασίας έσοδα στα ταμεία της δημόσιας εταιρείας, ο οποίος αγωνίζεται να μείνει στην επιφάνεια μέσω ενός επίπονου σχεδίου αναδιάρθρωσης, που επίσημα ξεκίνησε να υλοποιεί πριν περίπου ένα χρόνο.
Σε αυτή την κατεύθυνση, τα ΕΛΤΑ προχώρησαν στην προκήρυξη ανοιχτού διαγωνισμού μέσα από τον οποίο θα αναδειχθεί ο ανάδοχος, ο οποίος θα αναλάβει την τη διαχείριση και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας τους με την 1η Ιουλίου 2024 να έχει οριστεί ως η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή των προσφορών από τους ενδιαφερόμενους.
Στην εξίσωση της αξιοποίησης εκτός από την εμπορική διάθεση των ακινήτων εξετάζεται και το ενδεχόμενο της πώλησης καθώς βασικό ζητούμενο είναι το μέγιστο όφελος, που θα μπορούσε να αποκομίσει μέσα από αυτή τη διαδικασία. Πάντως, η διοίκηση της δημόσιας εταιρείας υπό τον Γρηγόρη Σκλήκα φαίνεται να πιστεύει στην αξία που θα φέρουν στον οργανισμό τα ακίνητα περιουσιακά του στοιχεία, λαμβάνοντας υπόψη των σχετικά γρήγορων ρυθμών με τους οποίους κινούνται οι εργασίες για την αξιοποίηση, κάτι ασυνήθιστο για δημόσια εταιρεία.
Το δύσκολο στοίχημα της εξυγίανσης
Μπορεί, μάλλον, τα ακίνητα των ΕΛΤΑ να θεωρούνται το τελευταίο χαρτί για τη διάσωσή τους. Θυμίζουμε ότι παρά την ένεση ρευστότητας των 250 εκατ. ευρώ από το ελληνικό δημόσιο το 2020 και τις κινήσεις εξοικονόμησης εξόδων, που επιχειρήθηκε μέσω ενός δαπανηρού προγράμματος εθελουσίας εξόδου περίπου 2.000 εργαζομένων το 2021 (κόστισε περί τα 112 εκατ. ευρώ) , οι οικονομικές επιδόσεις της κρατικής επιχείρησης εξακολουθούν να αποτελούν την αχίλλειο πτέρνα της. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, το 2022 η εταιρεία έκλεισε με ζημιές 28 εκατ. ευρώ και αρνητικά ίδια κεφάλαια της τάξεως των 102 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με την διοίκηση, η φετινή χρήση χαρακτηρίζεται σαν μια χρονιά σταθεροποίησης προκειμένου η θυγατρική του Υπερταμείου να οδηγηθεί σε οργανική κερδοφορία το 2025 Απώτερος στόχος είναι να γυρίσει το πρόσημο των οικονομικών επιδόσεων από αρνητικό σε θετικό και στη συνέχεια θα αναζητηθεί στρατηγικός επενδυτής προκειμένου να μειωθεί η συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου στην εταιρεία. Το πλάνο του Υπερταμείου, προσβλέπει σε εξορθολογισμό στα οικονομικά του οργανισμού σε βάθος διετίας, παράμετρος, η οποία θα σηματοδοτήσει την έναρξη της διαδικασίας για την πώληση των ΕΛΤΑ μέσα από την εύρεση ενδιαφερόμενου επενδυτή, ο οποίος δεν αποκλείεται να προέλθει και από το εξωτερικό.
Της Ματίνας Χαρκοφτάκη από το capital.gr