Μεθαύριο Τετάρτη υπογράφεται η τριμερής διακυβερνητική συμφωνία Ελλάδας, Ιταλίας, Αλβανίας, για τον αγωγό ΤΑΡ, τον μοναδικό που σχεδιάζεται να μεταφέρει αζέρικο αέριο στην Ευρώπη, με διέλευση από την Ελλάδα. Περιττό να πούμε ότι είναι το μόνο έργο μεγάλης εμβέλειας, με το οποίο η Ελλάδα θα μπει στο γεωπολιτικό παιχνίδι μεταφοράς ενέργειας.
Επίσης πρέπει να υπενθυμίσουμε, ότι η υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας, αποτελεί προαπαιτούμενο για να αξιολογηθεί η πρόταση του ΤΑΡ από τους παραγωγούς αερίου στο Αζερμπαϊτζάν. Όλο το προηγούμενο διάστημα, οι διαπιστευμένοι διπλωμάτες των τριών χωρών, ήταν σε μόνιμη διαπραγμάτευση για το περιεχόμενο και τους όρους της συμφωνίας και πριν από μία εβδομάδα, υπήρξε σύμπτωση, συμφωνήθηκε η υπογραφή να γίνει στην Αθήνα και ο Έλληνας ΥΠΕΞ το ανακοίνωσε επίσημα. Ταυτόχρονα η εθιμοτυπία του υπουργείου ξεκίνησε την προετοιμασία για την τελετή της υπογραφής. Μέχρι που η ιταλική πλευρά, σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, ζήτησε την αναβολή της ημερομηνίας υπογραφής για 15 μέρες. Ανεπισήμως πάντα, ως δικαιολογία προβλήθηκε η ανάγκη συμμετοχής εκπροσώπων από περισσότερες χώρες πέραν των τριών, κάτι που δεν είχε εξασφαλιστεί.
Το αίτημα της ιταλικής πλευράς σήμανε συναγερμό στην Κυβέρνηση, αφού η παράταση των 15 ημερών, σε συνδυασμό με τις επικείμενες εκλογές σε Ιταλία και Αλβανία (στη δεύτερη η κυβέρνηση δέχεται έντονη κριτική από την αντιπολίτευση), μπορούσε να σημάνει και την παραπομπή της υπογραφής στις καλένδες. Όπως μάθαμε, το θέμα το πήρε επάνω του ο Δημήτρης Αβραμόπουλος. Από το πρωί του Σαββάτου είχε συνεχείς επαφές με τους ομολόγους του. Έτσι κατά τις 12 το μεσημέρι η εκκρεμότητα διευθετήθηκε και επαναβεβαιώθηκε το ραντεβού των τριών υπουργών για την Τετάρτη στις 10 το πρωί στο κτίριο του ΥΠΕΞ στην Αθήνα. Από κει και πέρα, η μόνη τροποποίηση στο πρόγραμμα αφορά στην ακύρωση της δεξίωσης που θα ακολουθούσε την υπογραφή και στην κοινή συνέντευξη τύπου.
Τέλος για να επανέλθουμε στην ουσία του θέματος, η υπογραφή των τριών υπουργών, δε σημαίνει ότι το έργο θα γίνει. Η επιλογή δεν είναι υπόθεση των τριών κυβερνήσεων, αλλά της κοινοπραξίας που θα βγάλει το αέριο, ενώ πρωταγωνιστικό ρόλο στα της μεταφοράς αερίου, τον έχει η κρατική εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν, η Socar, (λέγε με πρόεδρο Αλίγιεφ). Ωστόσο η μη υπογραφή της συμφωνίας μέχρι την 31 Μαρτίου, θα σήμαινε ότι το έργο δεν θα γίνει. Ενώ πρέπει να σημειώσουμε ότι εκκρεμεί ακόμη μία συμφωνία μεταξύ ΤΑΡ και Ελληνικής Κυβέρνησης, η host agreement, η οποία θα πρέπει να υπογραφεί και αυτή μέχρι το τέλος Μαρτίου. Οπότε τουλάχιστον μπορούμε να λέμε, κάνουμε ότι μπορούμε.