Σχέδιο ώστε να δοθεί η δυνατότητα σε παραγωγούς ΑΠΕ με εν λειτουργία έργα (κυρίως φωτοβολταϊκά) να προσθέσουν μπαταρίες behind the meter στα πάρκα τους, επεξεργάζεται το ΥΠΕΝ, ως ένα από τα άμεσα μέτρα για τη μείωση των περικοπών, αλλά και των μηδενικών και αρνητικών τιμών που έχουν ενσκήψει στην αγορά ΑΠΕ και απειλούν τη βιωσιμότητα του κλάδου. Άλλα μέτρα στο ίδιο “πακέτο” είναι η ταχύτερη έκδοση όρων σύνδεσης για εγκατάσταση standalone μπαταριών στο δίκτυο, αλλά και η μετακίνηση του φθηνού “νυχτερινού” τιμολογίου το μεσημέρι, όπως αποκάλυψε χθες το energypress.
Σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα των παραγωγών ΑΠΕ για εγκατάσταση μπαταριών behind the meter στα πάρκα τους, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, αν και ακόμη δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις, το υπουργείο προσανατολίζεται στο να «ανοίξει» τη συγκεκριμένη δυνατότητα οριζόντια σε όλα τα έργα.
Η ιδέα που βρίσκεται στο τραπέζι προβλέπει πως η μπαταρία θα μπορεί να αποθηκεύει ηλεκτρική ενέργεια αποκλειστικά από την παραγωγή της μονάδας ΑΠΕ. Επομένως οι «πράσινοι» σταθμοί, στους οποίους θα αξιοποιηθεί η συγκεκριμένη δυνατότητα, θα μεταπέσουν στην κατηγορία της περίπτωσης της Παρ. 11Α, του Αρθ. 10 του Ν. 4685/2020.
Επίσης, η αποθηκευμένη ηλεκτρική ενέργεια θα πωλείται με την εκάστοτε τρέχουσα τιμή της χονδρεμπορικής αγοράς, σαν να συμμετέχει απευθείας στο Χρηματιστήριο Ενέργειας. Αυτό σημαίνει πως για τους σταθμούς που βρίσκονται σε καθεστώς λειτουργικής ενίσχυσης, η ταρίφα θα συνεχίσει να ισχύει για τις «πράσινες» κιλοβατώρες που εγχέονται στο ηλεκτρικό σύστημα αμέσως μόλις παραχθούν. Αντίθετα, όσες ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας θα «οδεύουν» στην μπαταρία, για να «περάσουν» σε δεύτερο χρόνο στο σύστημα, δεν θα καλύπτονται από λειτουργική ενίσχυση.
Ευεργετική επίδραση
Κίνητρο του ΥΠΕΝ είναι να παράσχει ένα «εργαλείο» στους παραγωγούς ΑΠΕ, ώστε να περιορίσουν τις περικοπές στα έργα και, κατά συνέπεια, τη μείωση των εσόδων τους. Κι αυτό γιατί χάρις στην μπαταρία, θα μπορούν να αποθηκεύσουν μία σημαντική ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας -η οποία σε αντίθετη περίπτωση απλώς θα απορριπτόταν καθώς δεν υπάρχει ζήτηση για να καλύψουν- ώστε να εγχυθεί στο σύστημα κάποια μεταγενέστερη ώρα.
Την ίδια στιγμή, η αξιοποίηση της αποθηκευμένης ενέργειας μπορεί να οδηγήσει στη συγκράτηση των τιμών στην DAM από τις απογευματινές ώρες, όταν με τη διακοπή της παραγωγής των φωτοβολταϊκών μειώνεται αναπόφευκτα και το μερίδιο των ΑΠΕ στο μίγμα ηλεκτροπαραγωγής. Παράλληλα, αν με το σχέδιο του υπουργείου επιτραπεί η διάθεση της ενέργειας από την μπαταρία στην αγορά Εξισορρόπησης, τότε θα άνοιγε ο δρόμος για ενίσχυση της ρευστότητας της εν λόγω αγοράς, περιορίζοντας τους Λογαριασμούς Προσαυξήσεων.
Αίτημα για την προσθήκη μπαταριών behind the meter σε εν λειτουργία εξαιρούμενους σταθμούς έχει υποβάλει η ΠΟΣΠΗΕΦ. Μία από τις προτεινόμενες «φόρμουλες» της Ομοσπονδίας προβλέπει να μην υπάρξει κανενός είδους επιδότηση, με τη δυνατότητα ωστόσο του εξαιρούμενου σταθμού να διαπραγματεύεται στην αγορά και να παρέχει υπηρεσίες εξισορρόπησης μόνο για την ενέργεια που θα εγχέει από τις μπαταρίες.
Σύμφωνα με την ΠΟΣΠΗΕΦ, η λύση αυτή μπορεί να τύχει άμεσης εφαρμογής, καθώς στους υφιστάμενους εξαιρούμενους σταθμούς δεν απαιτείται καμία επιπλέον υποδομή ούτε σε υποσταθμούς ούτε σε δίκτυα, για την εγκατάσταση συστήματος αποθήκευσης έως 1MW – 2 MWh. Παράλληλα, μελέτη που έχει πραγματοποιηθεί για λογαριασμό της Ομοσπονδίας δείχνει πως από τη λειτουργία του συστήματος αποθήκευσης πίσω από το μετρητή προκύπτει όφελος 77 εκατομμυρίων ευρώ τον χρόνο για τους καταναλωτές και 88 εκατομμυρίων για ΔΑΠΕΕΠ – ΦΟΣΕ.
Από το βήμα του πρόσφατου Power & Gas Forum, ο Καθηγητή του ΑΠΘ Παντελής Μπίσκας είχε επισημάνει πως η αποθήκευση σε συνδυασμό με την ανάπτυξη διασυνδέσεων αποτελούν τις μόνες λύσεις να αντιμετωπιστούν οι περικοπές. Ενδεικτικό είναι ότι για κάθε 500 μεγαβάτ νέων μπαταριών αποφεύγονται 310.000-590.000 μεγαβατωρών σε περικοπές.
Όπως είχε συμπληρώσει, η συνολική ζημιά από την μη ύπαρξη επαρκούς αποθήκευσης εκτιμάται σε 218-253 εκατ. ευρώ ετησίως. Ερώτημα για τις μπαταρίες είναι το IRR των έργων, το οποίο στο βασικό σενάριο της μελέτης υπολογίζεται κοντά στο 7%. Η προσθήκη περισσότερων μπαταριών εμπεριέχει οφέλη για τον ΑΔΜΗΕ, τους παραγωγούς, τη βιομηχανία, τους ΦΟΣΕ και τους καταναλωτές, είχε αναφέρει ο κ. Μπίσκας.
Πηγή energypress.gr