Τα παλαιά και τα «σβησμένα» χρέη σκαλίζει ξανά η Εφορία. Στο στόχαστρο και αυτά που χαρακτηρίστηκαν ανεπίδεκτα είσπραξης την τελευταία 10ετία, τα χρέη των μεγάλων την τελευταία 5ετία και τα μικρά ξεχασμένα χρέη.
Τον επανέλεγχο των χρεών που είχε «παρκάρει» ως ανεπίδεκτα είσπραξης την τελευταία 10ετία η Εφορία, αλλά και τα ληξιπρόθεσμα χρέη μεγάλων και μικρών οφειλετών, που εκκρεμούν κατά την τελευταία 5ετία διέταξε η ηγεσία της ΑΑΔΕ.
Στο στόχαστρο των ελέγχων θα βρεθούν τα ληξιπρόθεσμα χρέη που είχαν χαρακτηριστεί «μη εισπράξιμα» από το έτος 2013 έως και το 2015, όπως επίσης τα χρέη των μεγάλων οφειλετών, αλλά και τα μικρά χρέη που εκκρεμεί η τακτοποίησή τους για χρόνια. Τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς την Εφορία που λιμνάζουν ανέρχονται σε 107,19 δισ. ευρώ, εκ των οποίων έχουν χαρακτηριστεί ανεπίδεκτα είσπραξης τα 26,33 δισ. ευρώ και το «πραγματικό» ληξιπρόθεσμο διαμορφώνεται σε 80,86 δισ. ευρώ.
Όμως η κατάσταση στα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το δημόσιο είναι κυριολεκτικά χαώδης. Από τις λίστες των μεγάλων οφειλετών που ανακοίνωσε η ΑΑΔΕ την 31η Ιουλίου, το άθροισμα των χρεών όσων έχουν οφειλές πάνω από 150.000 ευρώ έκαστος, ανέρχεται σε 146,16 δισ. ευρώ (105,05 δισ. τα νομικά πρόσωπα και 41,12 δισ. ευρώ τα φυσικά πρόσωπα). Προκύπτει δηλαδή η αναντιστοιχία, το σύνολο του χρέους των μεγαλοοφειλετών να είναι μεγαλύτερο κατά περίπου 39 δισ. ευρώ από το γενικό σύνολο χρεών όλων των οφειλετών, που ανακοίνωσε επίσης η ΑΑΔΕ.
Στο πλαίσιο αυτό, συγχρόνως η ΑΑΔΕ προχωρεί και σε νέα απογραφή των ληξιπρόθεσμων οφειλών με την υποβολή μηνιαίων και τριμηνιαίων εκθέσεων.
Επανέλεγχος όλων
Ειδικότερα στον προγραμματισμό της ΑΑΔΕ έχει ενταχθεί ο επανέλεγχος όλων των οφειλετών και ειδικά των «μεγάλων», προκειμένου να διαπιστωθεί εάν υπάρχουν περιθώρια είσπραξης ολόκληρου ή μέρος του ποσού. Προβλέπονται συγκεκριμένα 5 + 2 κινήσεις:
Η εξέταση οφειλών που έχουν χαρακτηριστεί ανεπίδεκτες είσπραξης (το έτος 2013, 2014 και 2015) ως προς την εισπραξιμότητα τους μετά την πάροδο της δεκαετίας λόγω αυτοδίκαιας παύσης των έννομων συνεπειών του χαρακτηρισμού τους σε ποσοστό 60%.
Ο έλεγχος και επαναξιολόγηση τουλάχιστον του 70% των υποθέσεων μεγάλων οφειλετών (τελευταίας 5ετίας).
Υποβολή σχετικής αναφοράς αποστολής ηλεκτρονικών μηνυμάτων υπενθύμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών σε μικροοφειλέτες παλαιότερων ετών, εντός του επόμενου τριμήνου από το τρίμηνο αναφοράς. Η μεταφορά όλων των οφειλών που έχει κάθε φορολογούμενος στην Δ.Ο.Υ και στο εγγύτερο Κέντρο Βεβαίωσης και Είσπραξης (ΚΑΒΕΙΣ) στην κατοικία του φορολογουμένου.
Η αξιολόγηση των οφειλετών ληξιπροθέσμων οφειλών, σε περιοδική βάση με συχνότητα μία φορά τον μήνα. Προβλέπεται ακόμη, η υποβολή μηνιαίας αναφοράς στατιστικών στοιχείων ληξιπροθέσμων οφειλών στη Γενική Διεύθυνση Φορολογικών
Λειτουργιών εντός 22 ημερών από τη λήξη του μήνα αναφοράς, η υποβολή αναφοράς πορείας ανάλυσης χαρτοφυλακίου ληξιπροθέσμων οφειλών και κατάταξη ΔΟΥ/Ελεγκτικών Κέντρων βάσει απόδοσης λήψης μέτρων και επίτευξης στόχων είσπραξης, καθώς και η υποβολή αναφοράς πορείας χαρακτηρισμού ληξιπρόθεσμων οφειλών ως ανεπίδεκτων είσπραξης, στη Γενική Διεύθυνση Φορολογικών Λειτουργιών, εντός 22 ημερών από τη λήξη του τριμήνου αναφοράς.
Συγχρόνως, οι εισπρακτικές υπηρεσίες καλούνται να προβούν στη σύνταξη έκθεσης, για την κατανομή των στόχων εισπράξεων ληξιπρόθεσμων οφειλών, ποσοστού οφειλετών υπό αναγκαστικά μέτρα είσπραξης και χαρακτηρισμού οφειλών ως ανεπίδεκτων είσπραξης στις ΔΟΥ και τα Ελεγκτικά Κέντρα και υποβολή αυτής, προς έγκριση, στον Γενικό Διευθυντή Φορολογικών Λειτουργιών και στον Διοικητή της ΑΑΔΕ, εντός 20 ημερών από την οριστικοποίηση των στόχων.
Τα μη εισπράξιμα
Αναφορικά με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο και τις συμβεβαιωμένες οφειλές προς τρίτους χαρακτηρίζονται ως «ανεπίδεκτες είσπραξης», εφόσον συντρέχουν σωρευτικά τα ακόλουθα κριτήρια και οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
Έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες και δεν διαπιστώθηκε η ύπαρξη περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και των συνυπόχρεων προσώπων και δεν διαπιστώθηκε η καθ’ οιονδήποτε τρόπο εκποίηση των περιουσιακών τους στοιχείων που δεν υπόκεινται σε ακύρωση ή σε διάρρηξη και ειδικότερα διαπιστώθηκε η ολοκλήρωση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών, ακινήτων ή απαιτήσεων κατά των ανωτέρω ευθυνόμενων προσώπων με επίσπευση του Δημοσίου ή τρίτων ή από τον εκκαθαριστή στο πλαίσιο της διαδικασίας εκκαθάρισης και η παύση των εργασιών της πτώχευσης, εφόσον έχει λάβει χώρα κήρυξη των ευθυνόμενων προσώπων σε πτώχευση, η οποία δεν έχει περατωθεί.
Έχει υποβληθεί αίτηση ποινικής δίωξης σε όσες περιπτώσεις συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις ή δεν είναι δυνατή η υποβολή αυτής.
Έχει πραγματοποιηθεί έλεγχος από ειδικά οριζόμενο ελεγκτή της αρμόδιας υπηρεσίας της ΑΑΔΕ, ο οποίος πιστοποιεί, ότι συντρέχουν οι ανωτέρω προϋποθέσεις και είναι αντικειμενικά αδύνατη η είσπραξη των οφειλών. Με πρόσφατη απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ διευρύνθηκαν τα κριτήρια για τον χαρακτηρισμό οφειλών προς το Δημόσιο, ως «ανεπίδεκτων είσπραξης».
Με την απόφαση που ισχύει από τις 5 Ιουνίου 2024 προβλέπεται ότι για τα φυσικά πρόσωπα, μεταξύ άλλων, ορίζεται ότι ένα χρέος μπορεί να χαρακτηριστεί ως «ανεπίδεκτο είσπραξης» όταν η αξία της περιουσίας του οφειλέτη δεν ξεπερνά το 5% του χρέους και πάντως είναι μικρότερη από 100.000 ευρώ. Τα χρέη των επιχειρήσεων θα χαρακτηρίζονται «ανεπίδεκτα είσπραξης», αν έχουν υπαχθεί σε διαδικασία ειδικής εκκαθάρισης εδώ και πάνω από 10 έτη.
Δεν διαγράφεται
Διευκρινίζεται, πάντως, ότι ο χαρακτηρισμός μιας οφειλής, ως «ανεπίδεκτο είσπραξης», δεν σημαίνει ότι το χρέος διαγράφεται, αλλά απλά ο φάκελος του χρέους μπαίνει στο αρχείο και οι εισπρακτικές αρχές δεν ασχολούνται μαζί του, εκτός και αν οποιαδήποτε στιγμή βρεθούν περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη ή των οφειλετών ή των συνυπόχρεων προσώπων και εκκινούν ξανά τα αναγκαστικά μέτρα. Αυτό επιδιώκει τώρα η ΑΑΔΕ, με τον επανέλεγχο των οφειλών, που έχουν χαρακτηριστεί ως ανεπίδεκτες είσπραξης προ δεκαετίας.
Πηγή: businessdaily.gr