Mε μία κίνηση που αναμφίβολα δείχνει πως η Γερμανία τείνει «ευήκοα ώτα» στην προοπτική υλοποίησης του Green Aegean Interconnector (GAI), το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών Υποθέσεων & Κλιματικής Αλλαγής απέστειλε πρόσκληση στην ελληνική πλευρά για την πραγματοποίηση τηλεδιάσκεψης για το έργο.
Η τηλεδιάσκεψη θα πραγματοποιηθεί με τη συμμετοχή στελεχών του γερμανικού υπουργείου Οικονομικών Υποθέσεων & Κλιματικής Αλλαγής, του ελληνικού υπουργείου Ενέργειας, του ΑΔΜΗΕ, του TenneT (Διαχειριστή του τμήματος του συστήματος μεταφοράς που καλύπτει τη Νότια Γερμανία) και του Αυστριακού Διαχειριστή. Σκοπός είναι να αναλυθεί διεξοδικά το σχέδιο που έχει εκπονήσει ο ΑΔΜΗΕ για το GAI.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μόλις πριν από μερικές εβδομάδες το GAI είχε βρεθεί ξανά στην ατζέντα των διαβουλεύσεων των δύο χωρών, καθώς το πρότζεκτ συζητήθηκε από εκπροσώπους των υπουργείων των δύο χωρών, κατά τον 6ο γύρο συνομιλιών στο πλαίσιο του Ελληνο-Γερμανικού Σχεδίου Δράσης, που πραγματοποιήθηκε στα τέλη Μαΐου στην Αθήνα. Όπως αναφέρεται στη γερμανική πρόσκληση για την τηλεδιάσκεψη, στις συνομιλίες του Μαΐου οι δύο κυβερνήσεις εξέφρασαν το ισχυρό ενδιαφέρον τους για την ανάπτυξη διασυνδέσεων μεγαλύτερης ισχύος εντός της Ε.Ε.
Επίσης, αναγνώρισαν ότι αξίζει πιο διεξοδική μελέτη το πρότζεκτ του Green Aegean Interconnector, για τη δημιουργία μίας «λεωφόρου πράσινης ενέργειας» που θα συνδέει τον ευρωπαϊκό Νότο με τον Βορρά, μέσω της Αδριατικής. Μία διατύπωση που καταδεικνύει πως η διασύνδεση θέτει υποψηφιότητα να μπει «στο κάδρο» των επόμενων πρωτοβουλιών που θα εξετάσει το Βερολίνο, με σκοπό την ενίσχυση τόσο της «πράσινης στροφής» του ενεργειακού μίγματος της χώρας, όσο και της ενεργειακής της ασφάλειας.
Υπενθυμίζεται ότι το GAI εντάχθηκε για πρώτη φορά στο Προκαταρκτικό Σχέδιο του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης 2025-2034 του ΑΔΜΗΕ. Ο σχεδιασμός για το έργο αφορά σε τεχνολογία HVDC (διασύνδεση Υπερυψηλής Τάσης Συνεχούς Ρεύματος), με συνολική δυναμικότητα μεταφοράς 3 GW και σε δεύτερο χρόνο με περαιτέρω ανάπτυξη σε 6 – 9 GW. Η προτεινόμενη όδευση του πρότζεκτ, που έχει αρχική εκτίμηση προϋπολογισμού 8,1 δισ. ευρώ, αφορά σε υποθαλάσσια διέλευση από την Ελλάδα μέσω Αδριατικής μέχρι τη Σλοβενία, και στη συνέχεια μέσω χερσαίας διαδρομής προς Αυστρία και Νότια Γερμανία.
Επίσης, ο ΑΔΜΗΕ έχει καταθέσει το έργο προς ένταξη στο αναθεωρημένο Δεκαετές Σχέδιο Ανάπτυξης (ΤΥΝDP 2024) του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου των Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς (ENTSO-E), δηλαδή τον οδικό χάρτη όλων των διασυνοριακών διασυνδέσεων στην Ευρώπη. Η ένταξη θα αποτελέσει σημαντικό ορόσημο για την περαιτέρω ωρίμανση του project, καθώς θα διευκολύνει την εξεύρεση χρηματοδότησης από ευρωπαϊκά ταμεία και οργανισμούς.
«Αποστολή» της διασύνδεσης θα είναι η μεταφορά προς τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης (που εμφανίζουν υψηλή ζήτηση για «πράσινη» ενέργεια), της περίσσειας της ενέργειας από τους ηλιακούς και αιολικούς σταθμούς της Ελλάδας, λαμβάνοντας υπόψη και τον σχεδιασμό για ταχεία ωρίμανση και Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων στη χώρα μας.
Επομένως, θα αποτελέσει ένα αποτελεσματικό και μόνιμο «αντίδοτο» στις περικοπές ΑΠΕ, επιτρέποντας την περαιτέρω αξιοποίηση του πλούσιου εγχώριου αιολικού και ηλιακού δυναμικού. Την ίδια στιγμή, θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για μετεξέλιξη της Ελλάδας σε κόμβο διαμετακόμισης «πράσινης» ενέργειας, σε συνδυασμό με έργα όπως η διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου ή Ελλάδας-Σαουδικής Αραβίας.\
Παράλληλα, το έργο συνδυάζεται επίσης και με τη στρατηγική της Ελλάδας για ενεργή συμμετοχή στην υλοποίηση ενεργειακών διαδρόμων για μεταφορά προς την Ευρώπη «πράσινης» ενέργειας από την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, στρατηγική που συνάδει με τον στόχο της ΕΕ για εξεύρεση εναλλακτικών προμηθευτών ενέργειας.
Πηγή Κώστας Δεληγιάννης / energypress