Σε πλήρη ψηφιοποίηση της λειτουργίας τους και άνοιγμα σε αγορές του εξωτερικού εστιάζουν οι ελληνικές τράπεζες τα επόμενα βήματά τους, με “όχημα” την ισχυρή κερδοφορία των τελευταίων δύο ετών.
Εν αναμονή των εγκρίσεων για την εξαγορά του 55,3% της Ελληνικής Τράπεζας στην Κύπρο βρίσκεται η Eurobank, με τη διοίκησή της να κάνει λόγο για μια “πολλά υποσχόμενη αγορά” με “εξαιρετικές δυνατότητες”. Το βάρος της έγκρισης πέφτει στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ και η απάντηση από τις αρμόδιες αρχές αναμένεται τον προσεχή Μάρτιο ή Απρίλιο.
Σημειώνεται ότι, ορμώμενη από την ισχυρή κερδοφορία που καταγράφει τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδος, η Eurobank διερευνά επενδυτικές ευκαιρίες και άνοιγμα σε αγορές της Ανατολής, όπως η Ινδία, αλλά και του Κόλπου. Στο πλαίσιο αυτό, η διοίκηση της τράπεζας πραγματοποιεί ήδη και προγραμματίζει περιοδείες σε χώρες όπως το Κατάρ, η Σαουδική Αραβία κ.λπ.
Ειδικά για την Κύπρο, ανώτατα στελέχη της διοίκησης εξηγούν ότι το σχέδιο της Eurobank είναι η Ελληνική Τράπεζα να αποτελέσει την “επενδυτική γέφυρα” μεταξύ Ανατολής και Δύσης για αγορές, όπως η Ινδία, που ακολουθούν τη δομή του βρετανικού κράτους, δεδομένου ότι η Κύπρος ακολουθεί μεν την ίδια δομή αλλά ταυτόχρονα αποτελεί και μέλος της ΕΕ.
Διαφορετική στρατηγική για άνοιγμα σε αγορές του εξωτερικού ακολουθεί η Εθνική Τράπεζα, η οποία τον τελευταίο χρόνο καταγράφει χορηγήσεις προς corporate εταιρείες του εξωτερικού ύψους 250 εκατ. ευρώ μέσω κοινοπρακτικών δανείων.
Με τον τρόπο αυτό, επιτυγχάνει μεγαλύτερη διασπορά του δανειακού της χαρτοφυλακίου και ενίσχυση των μέσων αποδόσεων που αποκομίζει από τις χορηγήσεις προς μεγάλες επιχειρήσεις. Οι χορηγήσεις που πραγματοποιεί στο εξωτερικό επικεντρώνονται στους τομείς της εξειδίκευσής της, όπως τουρισμός, ακίνητα, ενέργεια κ.λπ.
Ταυτόχρονα, διερευνά επενδυτικές ευκαιρίες για δημιουργία προστιθέμενης αξίας μέσω συμμαχιών σε τομείς όπου δεν κατέχει εξειδίκευση, όπως συνέβη στην περίπτωση του joint venture με την EVO Payments.
“Γκάζι” στον ψηφιακό μετασχηματισμό
Εκεί, όμως, που δίνει μεγαλύτερη έμφαση στον στρατηγικό της σχεδιασμό η Εθνική είναι στην τεχνολογική αναβάθμιση των συστημάτων και της λειτουργίας της ευρύτερα, υλοποιώντας τις μεγαλύτερες επενδύσεις μεταξύ των ελληνικών τραπεζών, σύμφωνα με ανώτατα στελέχη της διοίκησης.
Τα τελευταία χρόνια, η τράπεζα υλοποιεί ένα “σαρωτικό” σύστημα μετασχηματισμού τόσο σε επίπεδο ψηφιακής εξυπηρέτησης (front office) όσο και σε επίπεδο λειτουργικών συστημάτων (back office). Όπως αποκαλύπτουν αρμόδια στελέχη, ήδη έχει υλοποιηθεί το 70% του πλάνου ψηφιακού μετασχηματισμού, με στόχο το 2024 η τράπεζα να καταργήσει οριστικά το χαρτί, τόσο σε επίπεδο εσωτερικής λειτουργίας όσο και στις συναλλαγές με το κοινό.
Ένθερμος υποστηρικτής της στρατηγικής επιλογής της Εθνικής να επενδύσει στον ριζικό ψηφιακό της μετασχηματισμό είναι ο CEO Παύλος Μυλωνάς, ο οποίος δήλωσε πρόσφατα σε δημοσιογράφους ότι “το στοίχημα θα το κερδίσουν οι τράπεζες που επενδύουν τα περισσότερα στην τεχνολογία”. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, παρότι η Εθνική ξεκίνησε από χαμηλότερο επίπεδο εκκίνησης έχει κατορθώσει να λάβει το προβάδισμα σε επίπεδο ψηφιακής αναβάθμισης, προσομοιάζοντας μάλιστα την πορεία της τράπεζας με τον μύθο του λαγού και της χελώνας.
Σημειώνεται ότι η Εθνική υλοποιεί πλάνο μετασχηματισμού του βασικού (core) συστήματος λειτουργίας της ύψους 100 εκατ. ευρώ, το οποίο έχει σε μεγάλο βαθμό ολοκληρωθεί και ήδη χρησιμοποιείται πιλοτικά από τη Γενική Διεύθυνση Corporate, ενώ εντός του 2024 θα ενταχθεί σε αυτό και η Γενική Διεύθυνση Retail. Επιπλέον, τον Νοέμβριο του 2024 αναμένεται να λειτουργήσει το νέο internet banking της Εθνικής, το οποίο θα απευθύνεται αποκλειστικά στους μεγάλους εταιρικούς πελάτες της τράπεζας.
Μεγάλη έμφαση στην επιτάχυνση της ψηφιοποίησης των λειτουργιών της δίνει και η Eurobank, η οποία έχει εντάξει πλέον τις digital υπηρεσίες της στο πλάνο του μετασχηματισμού της, με την αρμόδια επιτροπή να μετονομάζεται σε “Επιτροπή Ψηφιακής Τεχνολογίας και Μετασχηματισμού”.
Σε επίπεδο προσφερόμενων προϊόντων υπηρεσιών, το 16% αυτών προσφέρονται μέσω των ψηφιακών καναλιών (mobile και internet banking). Ειδικά στα consumer προϊόντα, η διείσδυση έχει εκτιναχθεί στο 80%, ενώ το 25% των ενδιαφερόμενων πελατών ξεκινά ψηφιακά τη διαδικασία υποβολής αίτησης για στεγαστικό δάνειο (digital onboarding).
Πηγή capital.gr