Ένα σχέδιο προκειμένου να ξεμπλοκάρει την οδηγία της ΕΕ για τη φορολογία της ενέργειας, η οποία επί του παρόντος έχει κολλήσει λόγω του κανόνα της ομοφωνίας, προωθεί η βελγική προεδρία.
Στο πλαίσιο του προγράμματος Πράσινη Συμφωνία, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε μια αναθεώρηση της οδηγίας το 2021 προκειμένου να διασφαλίσει ότι τα ελάχιστα φορολογικά όρια για τις απανθρακοποιημένες ενέργειες θα είναι χαμηλότερα από αυτά που ισχύουν για τα ορυκτά καύσιμα.
Όμως, με τον κανόνα της ομοφωνίας να ισχύει για φορολογικά θέματα και τις ευρωεκλογές του Ιουνίου να πλησιάζουν, ο χρόνος μετράει αντίστροφη και οι συζητήσεις φαίνεται ότι έχουν κολλήσει.
Άρση του αδιεξόδου
Η βελγική Προεδρία της ΕΕ προσπαθεί τώρα να ξεφύγει από το αδιέξοδο με μια πρόταση που επιφέρει περαιτέρω εξαιρέσεις από την οδηγία, εστιάζοντας στις μονάδες βιομάζας.
«Δεδομένης της ισχυρής θέσης ενός σημαντικού αριθμού αντιπροσωπειών», η προεδρία προτείνει να εξαιρεθούν το ξύλο και το κάρβουνο από το πεδίο εφαρμογής της οδηγίας, αναφέρεται στο βελγικό συμβιβαστικό κείμενο το οποίο αποκαλύπτει η Euractiv.
Μετά από πρόταση της ισπανικής Προεδρίας της ΕΕ πέρυσι, το Βέλγιο σκοπεύει επίσης να είναι πιο αυστηρό στις εγκαταστάσεις που χρησιμοποιούν τύρφη και απορρίμματα τύρφης ως καύσιμο.
Ως αποτέλεσμα, μόνο οι μονάδες ισχύος μικρότερης των 7,5 MW θα εξαιρούνται από τα κατώτατα όρια, σε αντίθεση με τα 10 MW που προτείνει η Ισπανία.
Εξαιρούνται επίσης τα αστικά απόβλητα που χρησιμοποιούνται ως καύσιμο.
«Προκειμένου να ληφθούν υπόψη οι οικονομικές, γεωπολιτικές, γεωγραφικές και κοινωνικές συνθήκες των κρατών μελών», η βελγική Προεδρία προτείνει ολικές ή μερικές εξαιρέσεις για την ενέργεια που χρησιμοποιείται για στρατιωτικές επιχειρήσεις, επιχειρήσεις ασφάλειας, έρευνας και διάσωσης αεροσκαφών και εναέρια πυρόσβεση, αναφέρει το κείμενο.
Το ίδιο ισχύει για την ενέργεια για την παράκτια αλιεία μικρής κλίμακας και τις θαλάσσιες μεταφορές υπό ορισμένες προϋποθέσεις.
Κράτη μέλη όπως η Βουλγαρία και η Ρουμανία, των οποίων το μέσο κατά κεφαλήν ΑΕΠ είναι το ήμισυ του 27 συνολικά, μπορούν επίσης να τύχουν εξαιρέσεων για 20 χρόνια.
Εξαιρετικές καταστάσεις
Σε περίπτωση «απροσδόκητης και εξαιρετικής» αύξησης τουλάχιστον 15% στην τιμή ενός προϊόντος σε σύγκριση με τη μέση τιμή λιανικής αυτού του προϊόντος κατά τους προηγούμενους 12 μήνες, η βελγική Προεδρία προτείνει εξαίρεση για έξι μήνες.
Τέλος, με βάση την πρόταση της ισπανικής Προεδρίας, το Βέλγιο επαναλαμβάνει ότι τα κράτη μέλη θα πρέπει να μπορούν να εξαιρούν την ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από εγκαταστάσεις με λιγότερη από 850 MWh/έτος ή 500 kW εγκατεστημένης ισχύος παραγωγής, εφόσον η παραγόμενη ισχύς δεν τροφοδοτείται σε δημόσιο δίκτυο . Το ίδιο ισχύει και για το βιοαέριο που δεν εγχέεται σε δημόσιο δίκτυο από παραγωγή 3.000 GJ/έτος ή εγκατεστημένη ισχύ παραγωγής 500 kW.
Υπάρχουν επίσης συνεχείς συζητήσεις σχετικά με το εάν τα κατώτατα όρια πρέπει να διαφοροποιηθούν ή όχι ανάλογα με τον τύπο παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Οι γαλλικές ανησυχίες
Ο γαλλικός τομέας ηλεκτρικής ενέργειας εκφράζει ανησυχίες ότι η αναθεώρηση της οδηγίας της ΕΕ για τη φορολογία της ενέργειας θα αποτύχει πριν από τις ευρωεκλογές του Ιουνίου, παρά την τελευταία ώθηση της βελγικής προεδρίας της ΕΕ.
Οι γαλλικοί λογαριασμοί ηλεκτρικής ενέργειας αυξήθηκαν κατά 8-10% την 1η Φεβρουαρίου 2024, μετά τις αλλαγές που επήλθαν στην «ασπίδα δασμών» που εισήχθη το 2021 ως απάντηση στην ενεργειακή κρίση που προκλήθηκε από τον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία.
«Ο λόγος είναι πολύ απλός: μια σταδιακή κατάργηση της ασπίδας των δασμών», εξήγησε το γραφείο του υπουργού Οικονομίας Μπρούνο Λεμέρ στα τέλη Ιανουαρίου, αναφερόμενος στα 90 δισεκατομμύρια ευρώ που κόστισε η ασπίδα στο κράτος μόλις δύο χρόνια μετά την έναρξη της κρίσης.
Οι Γάλλοι αγρότες
Ταυτόχρονα, η γαλλική κυβέρνηση ανακοίνωσε επίσης την απόφαση να επαναφέρει φορολογική απαλλαγή για το μη οδικό ντίζελ για να κατευνάσει τους θυμωμένους αγρότες, οι οποίοι διαμαρτύρονται σε ολόκληρη τη χώρα.
Με άλλα λόγια, η κυβέρνηση αύξησε τους φόρους στην ηλεκτρική ενέργεια με υψηλή περιεκτικότητα σε άνθρακα της Γαλλίας, ενώ μείωσε τους φόρους σε ένα ρυπογόνο ορυκτό καύσιμο.
«Η φορολογική μας πολιτική είναι εντελώς ασυμβίβαστη με τον εθνικό μας στόχο να απομακρυνθούμε από τα ορυκτά καύσιμα», αντέδρασε ο ειδικός στην αγορά ενέργειας Nicolas Goldberg στο X.
Η εικόνα στην Ευρώπη
Η κατάσταση δεν είναι μοναδική για τη Γαλλία: σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου της ΕΕ στην Ευρώπη, ο άνθρακας φορολογείται κατά μέσο όρο με 2,9 ευρώ ανά μεγαβατώρα, ενώ το φυσικό αέριο φορολογείται με 7 ευρώ/MWh. Η ηλεκτρική ενέργεια, συγκριτικά, φορολογείται με 32,1 ευρώ/MWh.
Ωστόσο, ο κανόνας της ομοφωνίας που ισχύει για φορολογικά θέματα έχει μέχρι στιγμής μπλοκάρει την πρόοδο στο Συμβούλιο της ΕΕ, όπου εκπροσωπούνται τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ.
Αυτό είναι «το τελευταίο σημαντικό ενεργειακό ζήτημα στην Πράσινη Συμφωνία», δήλωσε εκπρόσωπος του ενεργειακού τομέα στην Euractiv France. «Η φορολογία είναι ο μεγάλος ξεχασμένος παράγοντας στις δημόσιες πολιτικές για την ενεργειακή μετάβαση», πρόσθεσε, λέγοντας ότι είναι απαραίτητη μια ριζική αναθεώρηση.
Το σχέδιο ενεργειακής φορολογίας της ΕΕ επιδιώκει να τερματίσει το «κρυφό πλεονέκτημα» για τα ορυκτά καύσιμα.
Οι φόροι αποτελούν πάνω από το 40% του λογαριασμού
Οι φόροι και οι εισφορές αντιπροσωπεύουν περίπου το 41% των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας των Ευρωπαίων, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της εμπορικής ένωσης Eurelectric.
Το ποσοστό αυτό έχει αυξηθεί κατά 29% σε δέκα χρόνια, «αποθαρρύνοντας τη χρήση τεχνολογιών και υπηρεσιών που βασίζονται στην ηλεκτρική ενέργεια» σε μια εποχή που η ηλεκτροδότηση γίνεται προτεραιότητα για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα του ενεργειακού συστήματος της Ευρώπης, υποστηρίζει η Eurelectric.
Η φορολογία της ενέργειας, οι πολιτικές τιμολόγησης του άνθρακα και οι επιδοτήσεις ορυκτών καυσίμων πρέπει να ευθυγραμμιστούν πιο στενά εάν η Ευρωπαϊκή Ένωση θέλει να επιτύχει τους κλιματικούς στόχους της για το 2030, ανέφεραν οι ελεγκτές της ΕΕ σε νέα έκθεση που δημοσιεύθηκε τη Δευτέρα 31 Ιανουαρίου.
Η τελευταία προσπάθεια ξεμπλοκαρίσματος της οδηγίας χρονολογείται από τον Μάιο του 2023, υπό τη σουηδική Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ.
Όμως τα πράγματα θα μπορούσαν να επιταχυνθούν τις επόμενες μέρες, με τη βελγική προεδρία να αναμένεται να παρουσιάσει τη νέα συμβιβαστική πρόταση έως τα τέλη Φεβρουαρίου.
πηγή: energypress.gr