Για να καταδείξουν πόσο “ανόητοι” είναι όλοι αυτοί οι όροι, οι Νορβηγοί διάβασαν χωρίς διακοπή τους γενικούς όρους χρήσης περίπου 30 προγραμμάτων και εφαρμογών, όπως των Tinder και Twitter, σε μια μαραθώνια ανάγνωση που κράτησε σχεδόν 32 ώρες.
Διαβάστηκαν συνολικά πάνω από 900 σελίδες που περιείχαν κείμενο έκτασης 260.000 λέξεων, δηλαδή μεγαλύτερο από αυτό της Καινής Διαθήκης. Και μάλιστα επρόκειτο για τους όρους χρήσης μόνο 33 δημοφιλών εφαρμογών που βρίσκονται σχεδόν σε κάθε κινητό τηλέφωνο στη Νορβηγία, αν και οι χρήστες σπανίως τους γνωρίζουν, σύμφωνα με το Συμβούλιο Καταναλωτών της χώρας, όπως μεταδίδει το ΑΜΠΕ.
Προκειμένου να δείξει πόσο περίπλοκοι και δυσνόητοι είναι οι όροι αυτοί, ο δημόσιος οργανισμός ζήτησε από εθελοντές χρήστες κινητών τηλεφώνων και ηλεκτρονικών υπολογιστών να τους διαβάσουν δημοσίως, σε μια εκπομπή που μεταδόθηκε απευθείας από τον ιστότοπό του. Το Συμβούλιο παραδέχτηκε πάντως ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα αποδείχτηκε “ιδιαίτερα ενοχλητικό”.
“Ο στόχος ήταν να δείξουμε πόσο οικτροί είναι οι όροι χρήσης των υπηρεσιών, των εφαρμογών και άλλων προγραμμάτων”, εξήγησε ο υπεύθυνος του τμήματος ψηφιακών θεμάτων του Συμβουλίου, ο Φιν Μίρσταντ. Οι όροι χρήσης είναι “απίστευτα μακροσκελείς και ακατανόητοι”, πρόσθεσε.
Η ανάγνωση κράτησε ακριβώς 31 ώρες, 49 λεπτά και 11 δευτερόλεπτα. Σ’ αυτήν περιλήφθηκαν μεταξύ άλλων οι όροι χρήσης του YouTube, του iTunes, του Facebook, του Gmail, του Skype, του Instagram, του Netflix, ακόμη και του παιχνιδιού Angry Birds.
“Φανταστείτε, όλοι οι χρήστες ενός smartphone να χρειάζονται περισσότερες από 30 ώρες για να διαβάσουν τους όρους χρήσης στο κινητό τους. Μιλάμε για περισσότερες από τέσσερις εργάσιμες ημέρες”, υπογράμμισε ο Μίρσταντ.
Για να αλλάξουν τα δεδομένα, το Συμβούλιο προτείνει να απλοποιηθούν οι όροι χρήσης, να περιλαμβάνουν τα βασικά στοιχεία και να είναι γραμμένοι με κατανοητό, δομημένο τρόπο. Ιδιαίτερα προβληματικά είναι τα σημεία που αφορούν τις άδειες χρήσης που μπορούν να είναι “ανακλητές, μη μεταβιβάσιμες, περιορισμένες” από την άλλη πλευρά. “Αυτό στην πράξη σημαίνει ότι το περιεχόμενο της εφαρμογής σας, είτε πρόκειται για τις φωτογραφίες σας είτε για τις συζητήσεις σας, θα είναι για πάντα ιδιοκτησία της εταιρείας. Κάτι τέτοιο είναι απαράδεκτο και παραβιάζει την ευρωπαϊκή και νορβηγική νομοθεσία”, τόνισε ο Μίρσταντ.
“Πωλείται η αισθηματική σας ζωή”, έγραψε στο Twitter το Συμβούλιο Καταναλωτών, παρουσιάζοντας αποσπάσματα από τους όρους χρήσης του Tinder με βάση τους οποίους η εφαρμογή αυτή, μέσω της οποίας μπορεί κάποιος να βρει ταίρι, έχει το ελεύθερο να χρησιμοποιεί τα δεδομένα των χρηστών της.