Φως στα αίτια της αεροπορικής τραγωδίας κατά την οποία βρήκε το θάνατο ο Γάλλος «καπετάνιος» που ανέδειξε τον πετρελαϊκό όμιλο «Τotal» σε ένα παγκόσμιο γίγαντα, καλούνται να δώσουν τρεις εμπειρογνώμονες του γαλλικού Γραφείου Έρευνας και Ανάλυσης για την Ασφάλεια της Πολιτικής Αεροπορίας (BEA) που μεταβαίνουν εντός της ημέρας στη Μόσχα.
Τραγική ειρωνεία, όπως αναφέρει ο γαλλικός Τύπος: ένας δεινός υποστηρικτής της Ρωσίας αφήνει την τελευταία του πνοή σε ρωσικό έδαφος…
Συγκλονισμένη είναι η πολιτική ηγεσία της Γαλλίας για τον θάνατο του 63χρονου επιχειρηματία, Κριστόφ ντε Μαργκερί, τον οποίο οι συνάδελφοί του αποκαλούσαν ως το «Μεγάλο Μουστάκι».
Αρχικά, τα ρωσικά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης είχαν ανακοινώσει πως η συντριβή του ιδιωτικού αεροσκάφους στο οποίο επέβαιναν ο Κριστόφ ντε Μαργκερί, το «Μεγάλο Μουστάκι» (όπως τον αποκαλούσαν χαϊδευτικά οι συνάδελφοί του για το παχύ σαν το χιόνι μουστάκι του) και τρία μέλη του πληρώματος, οφείλεται στην ομίχλη που επικρατούσε την ώρα που προσπαθούσε να απογειωθεί από το αεροδρόμιο Βνούκοβο.
Εν συνεχεία, οι αρχές του ρωσικού αεροδρομίου Βνούκοβο (ένα από τα τρία διεθνή αεροδρόμια της Μόσχας, νοτιοδυτικά της ρωσικής πρωτεύουσας, που διαθέτει τερματικό σταθμό για επιχειρηματικές πτήσεις) απ΄όπου απογειώθηκε το ιδιωτικό αεροσκάφος «Falcon- 50», ανέφεραν ότι, τη στιγμή της απογείωσής του, η ορατότητα ήταν στα 350 μέτρα.
Το αεροπορικό δυστύχημα σημειώθηκε δυο λεπτά πριν τα μεσάνυχτα της Τρίτης όταν το αεροσκάφος τύπου Falcon jet-50 συγκρούστηκε με ένα μηχάνημα καθαρισμού του χιονιού κατά την απογείωσή. Λίγες ώρες αργότερα, οι Ρώσοι ανακοίνωσαν ότι ο οδηγός του εκχιονιστικού μηχανήματος με το οποίο συγκρούστηκε το ιδιωτικό αεροσκάφος κατά την απογείωσή του, είχε πιει αρκετά ποτηράκια παραπάνω.
Τα γαλλικά ΜΜΕ επισημαίνουν ότι ο 63χρονος διευθύνων σύμβουλος της Total δεν συνοδευόταν από κάποιον σύμβουλό. Ο Κριστόφ ντε Μαργκερί είχε μεταβεί στη Ρωσία για «δουλειές», καθώς σύμφωνα με τη «Liberation», η αφρόκρεμα του επιχειρηματιών απ΄όλο τον κόσμο είχε συνάντηση στη ρωσική πρωτεύουσα.
Σύσσωμη η πολιτική ηγεσία της Γαλλίας έστειλε συλληπτήριο τηλεγράφημα στην οικογένεια του εκλιπόντος. Ο πρωθυπουργός της Γαλλίας, Μανουέλ Βαλς αλλά και ο Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ εξήραν, μεταξύ άλλων, το ήθος και τις επιχειρηματικές ικανότητες του Κριστόφ ντε Μαργκερί. Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ρωσίας, Βλαντίμιρ Πούτιν χαιρέτισε την προσήλωση στην ανάπτυξη των γαλλο-ρωσικών σχέσεων του προέδρου της Total Κριστόφ ντε Μαργκερί. «Ο πρόεδρος Πούτιν εκτιμούσε στον υψηλότερο βαθμό τα προτερήματα του επιχειρηματία ντε Μαρζερί, τη συνεχή προσήλωσή του όχι μόνο στις γαλλο-ρωσικές σχέσεις, αλλά σε όλες τις μορφές συνεργασίας», δήλωσε στα ρωσικά πρακτορεία ειδήσεων ο εκπρόσωπος του προέδρου της Ρωσίας Ντμίτρι Πεσκόφ.
Κριστόφ ντε Μαργκερί: Το «Μεγάλο Μουστάκι»
Παντρεμένος και πατέρας τριών παιδιών, ο Κριστόφ ντε Μαργκερί είχε περάσει απ΄όλα τα κλιμάκια της ιεραρχίας στον πετρελαικό όμιλο «Total».
Ο Κριστόφ ντε Μαργκερί ήταν γιος διπλωματών και κορυφαίων επιχειρηματιών της Γαλλίας αλλά και εγγονός του Πιερ Tέτινγκερ, ιδρυτή της δυναστείας «Taittinger» που παράγει τη διάσημη σαμπάνια και άλλα πολυτελή προϊόντα.
Απόφοιτος της Ανώτατης Σχολής Εμπορικών Επιστημών στο Παρίσι, ο ντε Μαργκερί έγινε διευθύνων σύμβουλος της Total Group το 2007 και από το 2010 ανέλαβε επιπλέον τον ρόλο του προέδρου, αφότου προηγουμένως ηγήθηκε με επιτυχία του τμήματος ερευνών και παραγωγής. Δεινός υπερασπιστής της Ρωσίας και της ενεργειακής πολιτικής της εν μέσω της διαμάχης με την Ουκρανία, ο ντε Μαργκερί είχε δηλώσει στο Reuters τον Ιούλιο ότι η Ευρώπη θα πρέπει να σταματήσει να σκέφτεται τη διακοπή της εξάρτησής της από το ρωσικό αέριο και να εστιάσει στους τρόπους που αυτή η μεταφορά θα γινόταν ασφαλέστερη.Είχε τονίσει ακόμη ότι οι εντάσεις μεταξύ Δύσης και Ρωσίας έφερναν τη Μόσχα πιο κοντά στην Κίνα, όπως φάνηκε και από τη συμφωνία των 400 δισεκατομμυρίων δολαρίων το Μάιο για τον εφοδιασμό του Πεκίνου με αέριο. «Θα φτιάξουμε ένα νέο τείχος του Βερολίνου; Η Ρωσία είναι σύμμαχος και δεν πρέπει να χάσουμε χρόνο προστατεύοντας τον εαυτό μας από έναν γείτονα… Αυτό που επιδιώκουμε είναι να μην είμαστε υπερβολικά εξαρτημένοι από οποιαδήποτε χώρα, όποια κι αν είναι. Όχι από τη Ρωσία, η οποία μας έχει σώσει πολλάκις», είχε πει.
Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει η γαλλική εφημερίδα «Le Parisien», o κολοσσός Total είναι ένας από τους κορυφαίους επενδυτές στη Ρωσία, αλλά το μέλλον της διαγράφεται νεφελώδες μετά την τραγωδία με το μαλαισιανό Boeing πάνω στην ανατολική Ουκρανία, που βρίσκεται στα χέρια φιλορώσων αυτονομιστών, κάτι που επιδείνωσε τις σχέσεις της Μόσχας με τη Δύση και απείλησε με την επιβολή νέων κυρώσεων.
Τον περασμένο μήνα η Total ανακοίνωσε ότι οι κυρώσεις δεν θα σταματήσουν την πρόοδο του σχεδίου «Yamal», μία επένδυση υψηλού ρίσκου 27 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την αξιοποίηση αποθεμάτων φυσικού αερίου στη βορειοδυτική Σιβηρία με στόχο να διπλασιάσει το μερίδιο της Ρωσίας στην αναπτυσσόμενη αγορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου. Ο ντε Μαργκερί τότε είχε πει ότι η Ευρώπη δεν θα μπορεί να ζήσει χωρίς το ρωσικό αέριο προσθέτοντας ότι δεν υπάρχει και λόγος να το κάνει.
Η είδηση του θανάτου του Κριστόφ ντε Μαργκερί έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία στον γαλλικό πετρελαϊκό κολοσσό «Total» βυθίζοντας σε θλίψη τους συναδέλφους του.
«O θάνατός του ήταν μεγάλη απώλεια για την παγκόσμια βιομηχανία πετρελαίου», δήλωσε ο Γκόρντον Κουάν, επικεφαλής έρευνας στον τομέα πετρελαίου και φυσικού αερίου στην περιοχή Ασίας -Ειρηνικού στην οικονομική εταιρεία «Nomura».
Για τον Μανουέλ Βαλς, πρωθυπουργό της Γαλλίας, «η Γαλλία έχασε έναν εξαιρετικό επιχειρηματία που ανέδειξε την Total στην παγκόσμια σκηνή».
Λίγες ώρες μετά το θάνατό του 63χρονου επικεφαλής της «Total», άρχισε στο γαλλικό Τύπο η διαδοχολογία με τα σενάρια για το ποιος θα μπορούσε να αναλάβει την θέση του να δίνουν και να παίρνουν.
Σύμφωνα με την γαλλική εφημερίδα «Le Figaro», ο διάδοχός του θα είναι, εκτός συγκλονιστικού απροόπτου, ένα πρόσωπο από την γαλλική εταιρεία. Τρία ονόματα φιγουράρουν για την θέση: Ο Φιλίπ Μπουασόμ, επικεφαλής στο τμήμα μάρκετινγκ και υπηρεσιών της εταιρείας, ο Πατρίκ Ποουαγιανέ, διευθυντής του τομέα διύλισης και τέλος, ο Αρνό Μπρειγιάκ, υπεύθυνος του κλάδου σχεδιασμού της Total.